וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא מצרים מתערב: מפנה תומכי מובארק מהכיכר

נדב נויהוז, שליח וואלה! חדשות לקהיר וניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

3.2.2011 / 12:03

שליח וואלה! מדווח מקהיר: תומכי נשיא מצרים הופיעו שוב בכיכר תחריר עם אלות וסכינים, אך הצבא מפריד בינם למפגינים. רה"מ שפיק התנצל על האלימות כלפי המפגינים - אך לא קיבל אחריות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

צבא מצרים הולך ומתערב בצורה יותר ויותר פעילה בעימותים במרכז קהיר, ולפי הדיווחים, נראה כי הוא מצדד במפגינים הקוראים להדחת הנשיא חוסני מובארק, ולא בקבוצות המאורגנות של תומכיו, שבהם יש גם ככל הנראה אנשי ביטחון רבים.

מוקדם יותר אמנם דווח כי תומכי הנשיא חוזרים לכיכר תחריר שבמרכז קהיר בקבוצה גדולה, חמושים באלות וסכינים. אולם לפי הדיווחים, כוחות של הצבא החלו לפנות בכוח את תומכי מובארק מעמדות שתפסו בכיכר. נכון לשעות הצהריים, מפרידים חיילי הצבא בין תומכי הנשיא למתנגדיו. בין שני המחנות נוצר אזור חיץ ריק, והסדר נשמר באופן יחסי - אם כי המפגינים צופים שהאלימות תתחדש לעת ערב. בשעות הבוקר המוקדמות אירעה, לראשונה מפרוץ העימותים, תקרית ירי קטלנית: שישה פעילי אופוזיציה נהרגו ועוד שבעה נפצעו, מירי של תומכי מובארק. הירי בהחלט זיעזע את שני הצדדים, והרחיק מהכיכר את הגרעין העממי והמשפחתי.

מהומות במצרים, עימותית אלימים מלווים ביריות בכיכר תחריר בין תומכי מובארק ומתנגדיו, פברואר 2011. AP
כיכר תחריר, הבוקר/AP

בטלוויזיה נטען: החל המו"מ

בכיכר יש עדיין אלפי מפגינים הקוראים להדחת הנשיא, שרבים מהם נותרו בה במשך כל הלילה. במהלך הבוקר, חזרו הקריאות להדחת הנשיא, ורבים מהמפגינים אמרו כי עתה, לאחר ההתקפה האלימה עליהם מצד תומכיו של הנשיא אתמול, הם מתכוונים להפגין אף ביתר שאת. אחת התנועות המובילות במחאה, "כפאיה", הודיעה הבוקר כי ההתקפה האלימה אתמול "רק גורמת לנו להשתכנע יותר ויותר שיש לסלק את מובארק מתפקידו". ב"אל-ג'זירה" דווח היום כי עוד אלפי מפגינים מרחבי מצרים עושים את דרכם כדי להפגין בקהיר נגד השלטונות.

בתוך כך, דיווחה הבוקר הטלוויזיה המצרית הממלכתית כי נפתח המשא ומתן בין סגן נשיא מצרים, עומאר סלימאן, לבין ארגוני האופוזיציה השונים, שבו אמורים להיקבע פני השלטון במדינה בעידן שאחרי מובארק. טרם ניתן אימות רשמי לכך, ובהקשר זה ראוי להזכיר כי טרם התקיימו התנאים של שני הצדדים לתחילת המו"מ: אתמול הבהירו במפורש ארגוני האופוזיציה כי לא יהיו מוכנים לשאת ולתת עם סולימאן כל עוד מובארק אינו מתפטר. מנגד, הבהיר סלימאן עצמו אמש כי המו"מ יימשך רק אם ייפסקו ההפגנות נגד השלטון - אולם הן נמשכות.

בהמשך היום צפויה הממשלה לכנס מסיבת עיתונאים, וראש הממשלה החדש, אחמד שפיק, צפוי לשאת דברים. ייתכן שגם סגן הנשיא סלימאן ידבר, ובקרב המפגינים בכיכר שוררת דריכות רבה. במקביל, ראש תנועת האופוזיציה "אל-רד", איימן נור, אמר היום בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקאית בשפה הערבית "אל-חורה", כי גם תנועות האופוזיציה צפויות להיפגש בהמשך היום במטרה לתאם את צעדיהן הבאים.

השלטונות: לא יזמנו האלימות. המפגינים: יש לנו הוכחות

ממשלת מצרים הכחישה היום כי השלטונות היו מעורבים בארגון אלימות היזומה אתמול נגד מפגיני האופוזיציה בכיכר תחריר במרכז קהיר, והודיעה כי תיפתח חקירה לבירור נסיבות האירוע. "זו פיקציה מוחלטת להאשים את הממשלה", אמר דובר הממשלה, מאדגי ראדי. "זה עומד בניגוד מוחלט למטרתנו, להשיב את הסדר על כנו". מנגד, הודיעו היום ראשי המפגינים בכיכר כי הצליחו להחרים 120 תעודות ממשלתיות מבריונים מקרב תומכי מובארק, כהוכחה לכך שהופעלו על ידי השלטון.

ראש הממשלה שפיק, התנצל היום על האלימות כלפי המפגינים אתמול בכיכר, אך גם הוא לא קיבל אחריות על הבריונים שהיכו אותם. "זה דבר נוראי", אמר בראיון לרשת הטלוויזיה "אל-חיאת". "תיפתח חקירה, ואני מבטיח שכשהחוקרים יגלו מי עומד מאחורי הפשע הזה ומי איפשר לו לקרות, הם יבואו על עונשם. אין שום תירוץ להתקפה על מפגינים שהפגינו בשלום, ולכן אני מתנצל". הוא דחק במפגינים "ללכת הביתה ולעזור לסיים את המשבר הזה".

כיכר א-תחריר. GettyImages
מילום: אימג’בנק – GettyImages/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully