וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן נשיא מצרים: "סוף המהומות - תנאי למו"מ פוליטי"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

3.2.2011 / 0:11

עומאר סלימאן קרא למפגינים "לשוב לבתיהם" ולהיענות להוראות העוצר, כתנאי לפתיחה במו"מ על רפורמות בשלטון. בתוך כך, ארה"ב מגבירה הלחץ על מובארק. דיווח: מהנדס ישראלי נעצר בסואץ

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

לאחר יום של אלימות בכיכר תחריר בקהיר ונוכח הקריאות ההולכות וגוברות של הקהילה הבינלאומית, ובראשה ארצות הברית, לנשיא מצרים חוסני מובארק להתחיל בהעברת השלטון, פנה אמש (רביעי) סגן הנשיא שזה מכבר מונה, עומאר סלימאן, למפגינים לשוב לבתים ולכבד את הוראות העוצר. סלימאן הבהיר, כי המשא ומתן עם ארגוני האופוזיציה, על רפורמות בשלטון, תלוי בהפסקת ההפגנות. "המשא ומתן עם ארגוני האופוזיציה מחייב הפסקה של ההפגנות", אמר. הוא גם קרא לציבור המפגינים להשיב את החיים למסלולם "כדי להשיב את היציבות למדינה".

מהומות בקהיר, אלימות קשה בכיכר תחריר, פברואר 2011. GettyImages
תומכי מובארק יצאו לרחובות/GettyImages

למרות קריאה זו, ואולי בגללה, חודשו העימותים בשעות הלילה בין תומכי מובארק לבין מתנגדי המשטר. לפי רשת אל ג'זירה, העימותים הם באיזור מוזיאון קהיר, לעברו הושלכו מוקדם יותר בקבוקי תבערה.

היום התשיעי למהומות במצרים התאפיין בעימותים אלימים בין מתנגדי הנשיא חוסני מובארק ותומכיו בכיכר תחריר במרכז קהיר. מן הדיווחים המגיעים מהמדינה המשוסעת לא ברור מה מניין הנפגעים במהומות כשלצד דיווחים על חשיפת 30 גופות בכיכר, משרד הבריאות המצרי מדווח כי ישנו הרוג אחד וכי מניין הפצועים האמיר ל-611 היום בלבד. לעומתם, הדיווחים הלא רשמיים מדברים על יותר מאלף פצועים בהתנגשויות היום בכיכר תחריר.

במקביל, הטלוויזיה המצרית דיווחה הערב כי כוחות הביטחון עצרו בעיר סואץ מהנדס ישראלי בשם תומר חולן וחקרו אותו. לא נמסר מהי מטרת ביקורו במצרים ועל מה הוא נחקר על ידי אנשי הביטחון המצרים.

מהומות בקהיר, אלימות קשה בכיכר תחריר, פברואר 2011. GettyImages
מניין הפצועים היום בקהיר: 611 איש/GettyImages

במהלך היום, כאמור, קראו מנהיגים בעולם למובארק לפנות את כסאו ולשמור על איפוק בקרב שני הצדדים. הדברים הברורים ביותר נמסרו דווקא מהבית הלבן, שהנשיא המצרי נחשב עד לא מכבר לבעל הברית הנאמן שלהם באזור. בוושינגטון קראו למובארק לפתוח מיד בצעדים שיביאו לרפורמה שלטונית, ועכשיו, זה עכשיו". דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, אמר הערב כי הנשיא ברק אובמה כבר הבהיר שהמעבר במצרים "צריך להתחיל מיד".

בנוסף, מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, שוחחה הערב עם סלימאן ודרשה ממנו למצות את הדין עם הגורמים האחראים למעשי האלימות במצרים. דבריה של קלינטון נאמרו על רקע הדיווחים שכוחות הביטחון המצריים היו אלו שפצעו את מאות המפגינים במהלך המהומות היום.

(עדכון ראשון: 22:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully