וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מובארק: גם נשיא תימן לא יאריך כהונתו

גל המחאה בעולם הערבי מפיל עוד שליט עריץ: בעקבות הפגנות הנרחבות נגדו, הודיע הנשיא עלי עבדאללה סאלח כי לא יתמודד בעוד שנתיים על כהונה נוספת. בכך יסתיימו 30 שנות שלטון

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

גל ההדף המתגלגל בעולם הערבי ממשיך לחולל שינויים היסטוריים. אחרי ההפיכה בטוניסיה, החלפת הממשלה באלג'ירה, ושתי ההתפתחויות המרעישות מאתמול - הודעת הפרישה של נשיא מצרים והחלטת מלך ירדן להחליף את ממשלתו - "מתקפל" עוד שליט ערבי בלחץ ההמונים: נשיא תימן, עלי עבדאללה סאלח, הודיע היום (רביעי) כי לא יבקש להאריך עוד את כהונתו, המסתיימת ב-2013. בכך יסתיימו 30 שנות שלטונו במדינה.

הצעד בא בתגובה להפגנות הנמשכות נגד השלטון במדינה בשבועות האחרונים, ובהשראת ההפיכה העממית בטוניסיה והמחאה הנרחבת במצרים ובמדינות ערביות נוספות. כמו במדינות האחרות, המפגינים בתימן מחו על העוני והאבטלה, על השחיתות במנגנוני השלטון, על משטר הדיכוי ועל העדר הדמוקרטיה והיכולת לבחור בעצמם את מנהיגיהם.

"זה הוויתור שלי, למען האינטרסים של המדינה", אמר סאלח בנאום שנשא בפרלמנט. "האינטרסים של המדינה באים לפני האינטרסים האישיים שלנו. לא תהיה הארכה, לא תהיה ירושה, לא נאפס את השעון", הוסיף, בהתייחסו להצעות מפלגת השלטון לחוקק חוקים שיאפשרו לו להתמודד שוב.

נשיא תימן עלי עבדאללה סאלח מודיע לפרלמנט כי לא ימשיך בכהונתו אחרי 2013. רויטרס
הפרלמנט מכונס בזמן ההודעה הדרמטית/רויטרס

הדברים נאמרו בישיבת חירום של הפרלמנט בצנעא, שכונסה על פי דרישתו של הנשיא, כדי לדון במצב במדינה ובהפגנות המחאה נגד השלטונות, הנמשכות זה שבועיים. היא נערכה יום לפני הפגנת מחאה גדולה נוספת שתוכננה להתקיים מחר בבירה צנעא, ובדומה לאירועים במדינות נוספות, כבר קיבלה את הכינוי "יום זעם".

הודעתו של סלאח התקבלה בשביעות רצון במפלגת האופוזיציה הגדולה בתימן, המפלגה האיסלמית "איסלאח". עם זאת, במפלגה הבהירו כי הפגנת "יום הזעם" נגד הנשיא, המתוכננת למחר, תיערך כמתוכנן. "זו יוזמה חיובית, אך אנחנו מחכים לצעדים בשטח", אמר סגן מזכ"ל המפלגה, מוחמד א-סעדי.

הפגנה נגד השלטון בלאחג' שבדרום תימן. רויטרס
אחת מהפגנות המחאה נגד נשיא תימן, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully