וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תימן: סטודנטית הובילה הפגנות מחאה - ונעצרה

עם מעצר טווקול קרמאן, סטודנטית, פעילה איסלמית ועיתונאית, פרצו מיד הפגנות בקריאה לשחרורה. גילויי מחאה נמשכים גם בטוניסיה ובעוד מדינות מוסלמיות: סעודיה, מצרים וגם אלבניה

רויטרס

(צילום: רויטרס, קריינות: אמיר שילה, עריכה: יותם בן-דוד)

מחאה גועשת נגד השלטון במדינה ערבית נוספת - ולמחאה הזו יש פנים ושם: טווקול קרמאן, סטודנטית באוניברסיטת צנעא שבתימן, החברה במפלגה האיסלאמית "איסלאח" ומנהיגה ארגון נשים בשם "עיתונאיות ללא שלשלאות".

קרמאן, ששאבה השראה מהמהומות שהובילו לפני שבוע להפלת השלטון בטוניסיה, הנהיגה בימים האחרונים הפגנות שנערכו באוניברסיטה, במחאה על האבטלה, תנאי המחיה והמצב הכללי במדינה. המפגינים אף קראו בגלוי להדחת הנשיא, עלי עבדאללה סאלח. מסרים ברוח זו הפיצה קרמאן גם באמצעות הודעות טקסט ודואר אלקטרוני.

מפגינים בצנעא בירת תימן נגד הנשיא עלי עבדאללה סאלח. רויטרס
המפגינים נגד השלטון באוניברסיטת צנעא/רויטרס

אתמול (ראשון) עצרו השלטונות את קרמאן, והאשימו אותה בארגון הפגנות לא חוקיות. אך עד מהרה התברר שהמעצר לא עצר את המחאה, אלא להיפך: בתוך זמן קצר פרצו הפגנות נוספות - הפעם בדרישה לשחרר את טווקל ממעצרה. למאבק הסטודנטים הצטרפו הפעם גם כ-200 עיתונאים שצעדו ברחובות צנעא.

מפגינים בצנעא נושאים את תמונת מנהיגת הפגנות האופוזיציה שנעצרה, טווקל קרמאן. רויטרס
מפגינים נושאים את תמונת קרמאן, היום בצנעא/רויטרס

שוב אדם העלה עצמו באש - הפעם בסעודיה

גל המחאה נגד השלטונות המושחתים בעולם הערבי, ששיאו בהפיכה האחרונה בטוניסיה, לא מראה סימנים של רגיעה. בטוניסיה עצמה, למשל, נמשכו גם היום ההפגנות בדרישה לסלק מהשלטון את כל מקורבי הנשיא המודח, זיין אל-עבדין בן עלי. הפעם הובילו את ההפגנה בני המגזר הכפרי העני במדינה.

במקביל, ממשיכה הממשלה הזמנית בצעדים שונים בניסיון לרצות את דעת הקהל. היום נמסר כי שניים מאנשי אמונו של הנשיא המודח הושמו במעצר בית. השניים הם עבד אל-עזיז בן דאחיה, דוברו של בן עלי ויועצו הקרוב, ועבדאללה קלאל, יו"ר הבית העליון של הפרלמנט ושר הפנים לשעבר. כמו כן נמסר כי המשטרה מחפשת אחר יועצו הפוליטי של בן עלי, עבד אל-ווהאב עבדאללה, שנעלם.

במצרים, אמנם טרם פרצו מהומות נרחבות, אך נראה כי האופוזיציה מעלה את רף ההתבטאויות נגד השלטון. שלשום התפרסמו דבריו של מנהיג האופוזיציה במדינה, מוחמד אל-בראדעי, כי מתנגדי שלטון הנשיא חוסני מובארק צריכים להיות מסוגלים ללכת בעקבות הדוגמה האחרונה מטוניסיה, ולהפיל את השלטון בהפיכה עממית. "אם הטוניסאים עשו זאת, גם המצרים יכולים", אמר אל-בראדעי, לשעבר מזכ"ל סבא"א, בראיון ל"דר שפיגל" הגרמני שיפורסם במלואו מחר.

בד בבד, נמשכים הדיווחים מרחבי העולם הערבי על אנשים שמעלים את עצמם באש לאות מחאה, לפי הדוגמה שהתווה מוחמד בועזיזי שהצית עצמו בטוניסיה ונתן את האות לפרוץ המהומות. אחרי מקרים דומים באלג'יריה, במרוקו, במאוריטניה במצרים ובסודן, נמסר אתמול כי אדם מת לאחר שהעלה עצמו באש במחוז ג'יזאן שבדרום מערב ערב הסעודית. לפי הדיווחים, האיש הצית עצמו אמש בעיר סמיטה ומת לאחר מכן בבית החולים. לא נמסר הרקע המדויק למעשה.

ולבסוף, המחאה העממית המשמעותית ביותר בימים האחרונים פרצה דווקא במדינה מוסלמית אירופית - אלבניה. אתמול שככו יחסית המהומות האלימות שפרצו בבירה טירנה בסוף השבוע, בהשתתפות עשרות אלפים ובהובלת האופוזיציה הסוציאליסטית, בעוד ההמונים נוהרים להלוויותיהם של שלושת המפגינים שנהרגו אתמול מאש המשטרה. ראש ממשלת אלבניה, סאלי ברישה, האשים את האופוזיציה בניסיון לחולל "הפיכה בסגנון טוניסיה כדי לתפוס את השלטון בכוח". עוד דווח כי נעצרו 113 מהמפגינים.

(עדכון ראשון: 20:38, 23.01.11)

מהומות נגד השלטון בטירנה בירת אלבניה. רויטרס
התפרעויות בטירנה בסוף השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully