וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טורקיה דרשה: המערכת נגד הטילים לא תגן על ישראל"

מברקים משגרירות ארה"ב באנקרה שהודלפו לויקיליקס חשפו את הלחץ שהפעילה טורקיה כדי שמערכת ההגנה מפני הטילים באירופה לא תשמש את ישראל. מנגד, טורקיה סייעה בסתר לסנקציות על אירן

טורקיה הביעה לפני כשנה בפני ארצות הברית את חששה מכך שהמערכת להגנה מפני טילים שתוצב בשטחה במסגרת חברותה בנאט"ו תשמש להגנה על ישראל מפני מתקפה אירנית - כך חושף מסמך ויקיליקס חדש שפורסם היום (שני), במסגרת קבוצת מברקים חדשה שהועלתה לאתר, בהם כמה מהשגרירות האמריקאית באנקרה ומהקונסוליה באיסטנבול.

במסמך, שכתב שגריר ארצות הברית בטורקיה, ג'יימס ג'פרי, לקראת ביקורה של מזכירת המדינה הילרי קלינטון באנקרה בינואר 2010, סקר השגריר בין היתר את הנושאים המטרידים את טורקיה ואת יחסיה עם ישראל.

תחת הכותרת "הגנה מפני טילים", פירט ג'פרי כי הטורקים עדיין שוקלים כיצד להגיב לבקשת ארצות הברית להציב מערכות מסוג זה בתחומם. ג'פרי הבהיר כי המחלוקת של טורקיה הינה בעיקרה פוליטית, וסיפר כי במהלך פגישתו עם הנשיא ברק אובמה, אמר ראש ממשלת טורקיה ארדואן כי יש ליישם את המערכת בהקשר של נאט"ו, על מנת להפחית מהמחיר הפוליטי שתספוג ממשלתו, הן בתוך המדינה והן ביחסיה עם אירן.

יצוין כי החשש הטורקי בעניין מערכת הטילים כבר זכה לפרסום בדיווח שהופיע בעיתון הטורקי "טודיי-זמאן", שם נטען כי הטורקים אף קיבלו ערבויות בעניין מהאמריקאים, שהבטיחו כי החומר המודיעיני מהמערכת לא יועבר לישראל. המברק נכתב כעשרה חודשים לפני הדיווח בזמאן, ואינו מכיל התייחסות לגבי הערבויות המדוברות. עם זאת, הניסוחים בו מבטאים היטב את הלחץ שהפעילו הטורקים, שייתכן וסלל את הדרך לאותן ערבויות, אם אכן ניתנו.

משרד החוץ והמטכ"ל נגד ארדואן

"ארדואן חושש כי השתתפותה של טורקיה תאפשר מאוחר יותר לישראל להתגונן ממתקפת נגד אירנית (בעקבות תקיפה ישראלית)", פירט השגריר, ובמברק אחר שפורסם היום אף הוסיף כי "הממשלה הטורקית חייבת להיות מסוגלת להראות שכל מערכת להגנה מפני טילים היא לא בהכרח נגד אירן, ולא בהכרח למען ישראל".

עם זאת, מסמך מינואר 2010 מציג עמדה מפתיעה של טורקיה בנוגע לאירן. השגריר ג'פרי מציין בו כי "טורקיה מבינה וחולקת באופן חלקי את החששות הבינלאומיים משאיפותיה הגרעיניות של אירן, אבל מהססת להשתמש בשפה בוטה בהצהרות פומביות". המסמך חושף עוד כי "טורקיה עבדה עמנו בשקט על מנת למנוע ממשלוחים רגישים להפצה להגיע לאירן".

תחת הכותרת "ישראל" במסמך, מפורטים יחסי הכוחות בהנהגה הטורקית ויחסה לישראל. בין היתר, נכתב במסמך כי "בזמן שמשרד החוץ והמטכ"ל הטורקי מסכימים כי יחסים חזקים בין טורקיה לישראל חיוניים ליציבות באזור, ראש הממשלה ארדואן מעוניין להעלות את התמיכה בו בקרב האגף הימני המדינה באמצעות שימוש ברטוריקה פופוליסטית נגד ישראל ונגד מבצע עופרת יצוקה". גם במסמכים אחרים מהשגרירות באנקרה מופיע אותו ניתוח: ארדואן מכיר בחשיבות הקשר עם ישראל, אך נוקט ברטוריקה אנטי-ישראלית מתלהמת אך ורק מטעמים פוליטיים פנימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully