וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי בבלארוס: מחפשים את החברים שנעצרו

ברחוב במינסק, וגם בבלוגים ובטוויטר, הבלארוסים מתוסכלים מהדיכוי האלים של הפגנות האופוזיציה - אך גם מגלים אופטימיות: "אם הממשלה מכה את בני עמה - סימן שהם באמת מפחדים"

רויטרס

יממה אחרי הבחירות בבלארוס, והמדינה עדיין מתקשה להתאושש מגל המהומות שפקד את הבירה מינסק, שבעקבותיו עצרו השלטונות מאות בני אדם. ביום שאחרי, היו רבים מתושבי מינסק עסוקים בניסיון לברר מה עלה בגורל יקיריהם וחבריהם.

"אני לא יודעת שום דבר", אמרה נטליה פאחודניה, שהגיעה לכלא במינסק בניסיון למצוא את בנה שנעצר בהפגנה. "הייתי כאן מחצות עד שלוש בלילה, והם הבטיחו לתת לנו פרטים בבוקר, אבל אין לי שום מידע והם גם לא יתנו שום מידע, ואני לא יודעת איפה הבן שלי. זה נורא, זה מפחיד".

בלארוס סוערת בעקבות הבחירות, בהן זכה הנשיא המכהן אלכסנדר לוקשנקו, המוכר כ"רודן האחרון באירופה", ברוב של כמעט 80% מהקולות. האופוזיציה טוענת כי התוצאות נקבעו מראש, ולפי כמה מהטענות שהושמעו, לוקשנקו לא זכה בפועל ביותר מ-30% מהקולות.

קרובי משפחה של עצורים מגיעים לכלא במינסק כדי לנסות ולברר מה עלה בגורלם. Sergei Grits, AP
תושבים מידפקים על דלתות הכלא במינסק בניסיון לברר אם קרוביהם נמצאים שם, היום/AP, Sergei Grits

"הם היכו נשים צעירות וזקנים"

אך יותר מתוצאות הבחירות, נראה כי התושבים נסערים בגלל הדיכוי האלים של ההפגנות שפרצו בעקבותיהן. "הכוחות המיוחדים ריכזו אנשים בפינה ולא נתנו להם לצאת", סיפרה אולגה, אחת ממשתתפות הפגנה. "הם היכו נשים צעירות וזקנים. היינו בבית החולים עד שתיים בלילה. אני לא חושבת שהממשלה צריכה להכות את בני עמה, זה מראה שהם באמת מפחדים".

"אחרי מה שקרה אתמול, אני מקווה שמשהו יתחיל להשתנות", הוסיף רומן, תושב מינסק. "האופוזיציה קיבלה מכה גדולה ורבים נעצרו, ואולי זה יביא למגמות חדשות ולשינוי מומנטום".

מנגד, אפשר למצוא במינסק תושבים שזועמים דווקא על תומכי האופוזיציה, ובעיקר על שולחיהם. "הייתי בבית אתמול, זה היה סיוט", סיפר תושב העיר. "מי שהוציא את האנשים האלה החוצה לרחובות צריך להיכנס לכלא".

מהומות במינסק אחרי הבחירות לנשיאות. רויטרס
מפגיני אופוזיציה במינסק, אמש/רויטרס

"הבלארוסים הפדנטים" התעוררו

הלכי הרוח במדינה משתקפים גם ברשת האינטרנט, אלא שבמשך שעות ארוכות, עוד מלפני תוצאות הבחירות אתמול, היו אתרי הדואר האלקטרוני, הבלוגים והרשתות החברתיות במדינה חסומים לשימוש - ככל הנראה בהנחיית השלטונות.

אולם החסימה לא הייתה הרמטית, וכמה בלוגרים בלארוסים הצליחו בכל זאת לפרסם את רשמיהם מההתרחשויות במדינה. "הבלארוסים הפדנטים, שביום-יום מחכים בשקט להחלפות האור הירוק ברמזור, צעדו בגאון לכיוון כיכר העצמאות, כשהם חוסמים את התנועה בעיר", כתב בהתפעלות בלוגר אחד.

אחר כתב: "לפני חמש שנים בלארוס נבהלה מ'המהפכה הכתומה' (באוקראינה) והפעילה לחץ על הבוחרים. מאז, המדינה ניסתה להציג חזות דמוקרטית". אבל לדבריו, החזות הזו התפוגגה: "היום ראיתי מנהיג אופוזיציה מוכה באמצעות מקל על הראש פעם נוספת".

מהומות במינסק אחרי הבחירות לנשיאות. רויטרס
כוחות משטרה מול המפגינים, אתמול/רויטרס

רשימות עצורים ברשת

הרשת משמשת גם היא כאמצעי לנסות להתחקות אחר גורלם של העצורים הרבים, ובלוגרים ומשתמשי פייסבוק וטוויטר רבים פרסמו רשימות של עצורים, אותם שיתפו עם משתמשים נוספים בניסיון להשיג עוד מידע על גורלם.

בין העצורים ככל הנראה גם לא מעט עיתונאים שסיקרו את האירועים, אך אין עדיין מידע ברור בעניין. דוברת רשת החדשות הרוסית הבינלאומית Russia Today הודיעה היום כי עיתונאי וצלם של הרשת נעצרו והוכו, אך שוחררו לאחר מכן. גם צלם של הערוץ הממלכתי הרוסי הראשון נעצר ושוחרר.

עדכון ראשון: 20:46

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully