וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלארוס: המשקיפים גינו את הבחירות ה"פגומות"

אחרי נצחונו של הרודן לוקשנקו, נראה כי המדינה מתרחקת מהאיחוד, שגינה את מעצרי האופוזיציה, ושבה לחיקה של רוסיה, שדווקא סבורה שהבחירות היו "תקינות". לוקשנקו: פה לא תהיה הפיכה

הבחירות בבלארוס היו "פגומות" - כך קבע היום (שני) צוות המשקיפים הבינלאומי מטעם הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE), שפיקח על הבחירות. הארגון גם גינה את "הדיכוי הקשה" של הפגנות האופוזיציה שפרצו בעקבות הבחירות בידי כוחות הביטחון, ומעצרים של מאות מפגינים ופעילי אופוזיציה.

"הבחירות הללו לא הצליחו להעניק לבלארוס את ההתחלה החדשה שהיא כה הייתה זקוקה לה", קבע ראש הצוות, טוני לויד. חוות דעת חיובית של הצוות נחשבה לתנאי בסיסי להמשך תהליך ההתקרבות בין בלארוס לאיחוד האירופי, שנראה כי עלה כעת על שרטון. גם שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון, גינתה היום את האלימות כלפי המפגינים וקראה לשחרר את העצורים.

מנגד, נראה כי בלארוס דווקא שבה לחיקה של רוסיה - והדבר ניכר גם כיום כשצוות משקיפים נוסף, שפיקח על הבחירות מטעם חבר המדינות, בהובלת רוסיה - וקבע כי דווקא התנהלו כשורה. "לא נמצאו כל עובדות שיכולות להעמיד בספק את לגיטימיות הבחירות", אמר הבוקר ראש צוות המשקיפים, סרגיי לבדב. גם נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, הקפיד היום לבדל עצמו מהביקורת שהוטחה כלפי בלארוס - בין היתר גם מצד גרמניה ופולין - והבהיר כי הבחירות הן "עניינה הפנימי של בלארוס".

מהומות במינסק אחרי הבחירות לנשיאות. רויטרס
שוטרים בולמים את הפגנת ההמונים, אתמול במינסק/רויטרס

שבעה מהמועמדים בבחירות - עצורים

בתום ההצבעה אתמול התברר כי הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, "הרודן האחרון באירופה", נבחר לכהונה רביעית ברציפות, ברוב של כמעט 80% מהקולות. בעקבות זאת פרצו בבירה מינסק מהומות של עשרות אלפי תומכי אופוזיציה, הטוענים כי התוצאות נקבעו מראש.

לפי כמה מהטענות שהושמעו, לוקשנקו לא זכה בפועל ביותר מ-30% מהקולות. המשטרה דיכאה באלימות את ההפגנות, ועצרה מאות בני אדם - בהם לפחות שבעה מתוך תשעת מנהיגי האופוזיציה שהתמודדו נגד לוקשנקו. מועמד נוסף, ולדימיר נקלייב, הוכה ונחבל קשות.

לוקשנקו עצמו פרסם אחר הצהריים תגובה ראשונה - ותקיפה ביותר - לאירועי היממה האחרונה. הוא גינה את ההפגנות ושיבח את המשטרה על עמידתה האיתנה מול "הברבריות וההרס". כן הבהיר כי "בבלארוס לא יהיו הפיכה או שאר פשעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully