וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ר"מ אוסטרליה יעץ: להתכונן לעימות עם סין"

לפי מסמך שנחשף ב"ויקיליקס", קווין ראד אמר בפגישה עם קלינטון כי רצוי "להתכונן לאפשרות של שימוש בכוח" מול סין, "במקרה שדברים לא יתקדמו כשורה". ראד בתגובה: יחסינו עם סין איתנים

שר החוץ של אוסטריה ומי שעד לאחרונה כיהן כראש ממשלתה, קווין ראד, הציע לארצות הברית להתכונן לאפשרות של שימוש בכוח נגד סין, במקרה הצורך. כך עולה ממסמך נוסף ממחלקת המדינה האמריקאית שהודלף לאתר ויקיליקס. ראד, שעדיין היה ראש ממשלה כשאמר את הדברים לכאורה בשנה שעברה, סירב היום (שני) להתייחס לפרסום, והסכים לומר רק כי לאוסטרליה ולסין יש "מערכת יחסים איתנה".

במברק שנחשף, ממרץ 2009, מתועדת שיחה של ראד עם מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון. בין היתר, מצוטט ראד באומרו כי מנהיגי סין הם "פרנואידים" בכל הקשור לטייוואן ולטיבט, והוסיף כי המהלך שהוא מקדם, לארגון שיאחד את מדינות אסיה והאוקיינוס השקט, נועד לרסן את העוצמה הסינית הגוברת. בין היתר, על פי המברק, קרא ראד "לשלב את סין ביעילות בקהילה הבינלאומית ולאפשר לה לקבל אחריות גדולה יותר, אך בה בעת להתכונן לאפשרות של שימוש בכוח, במקרה שדברים לא יתקדמו כשורה".

ראד, ששירת בעבר כדיפלומט בבייג'ינג, ידוע כמומחה לסין, והוא אף דובר מנדרינית שוטפת. באותה שיחה עם קלינטון תיאר עצמו ראד כ"ריאליסט מוחלט בכל הקשור לסין".

"רוב המימון של אל-קאעדה מגיע מסעודיה"

ועוד בעקבות חשיפות ויקיליקס - הבוקר נמסר כי הפרלמנט בצנעא יתשאל מחרתיים את סגן ראש הממשלה, רשאד אל-עלימי, בעניינו של מברק שנחשף, ממנו עולה כי הממשלה השתיקה לכאורה תקיפות אמריקאית שנעשו נגד בסיסי אל-קאעדה במדינה.

לפי המברקים שהודלפו, נשיא תימן, עלי עבדאללה סאלח, אמר למפקד המזרח התיכון בצבא ארה"ב, הגנרל דייוויד פטריוס, כי "נמשיך להגיד שהפצצות הן שלנו, לא שלכם". דובר של ממשלת תימן כבר טען כי המידע המופיע במברקים "אינו מדויק".

מסמכים נוספים שזכו לכותרות בימים האחרונים נוגעים לרשת הטלוויזיה בלוויין "אל-ג'זירה", הפופולרית ביותר בעולם הערבי. לפי המברקים שהודלפו, האמריקאים סבורים שקטאר, שמשטחה פועלת התחנה, משתמשת בשידוריה ככלי במדיניות החוץ שלה. הדיווחים הללו עומדים בניגוד גמור להצהרות מנהלי הרשת, כי היא פועלת באופן עצמאי לחלוטין ואינה נתונה ללחצים מצד השלטונות.

ועוד מוקש ביחסי ארה"ב והעולם הערבי: בכמה מסמכים שנחשפו ניכר תסכול אמריקאי רב מכך שחלק ניכר מהמימון לארגוני טרור איסלאמיים, בהם אל-קאעדה והטליבאן, מגיע מתורמים בסעודיה וממדינות נוספות במפרץ הפרסי המוכרות כבעלות ברית של ארה"ב. "זה אתגר קשה לשכנע את הסעודים להילחם במימון ארגוני הטרור המגיע מתוך שטחם", נכתב במברק שעליו חתומה מזכירת המדינה הילרי קלינטון בעצמה, מדצמבר 2009. "תורמים בערב הסעודית הם מקור המימון העיקרי של ארגוני טרור סוניים ברחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully