וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: גול הציב תנאים בלתי אפשריים לפגישה

הנשיא פרס התייחס לביטול הפגישה עם מקבילו הטורקי בניו יורק. בעוד שטורקיה דרשה מפרס להתנצל על פרשת המשט, הנשיא טען כי אנקרה הציבה "תנאים לא אפשריים" שרק יובילו ל"שיחה לא חיובית"

פגישתם של שמעון פרס עם נשיא טורקיה עבודללה גול בוטלה מאחר שאנקרה הציבה תנאים "בלתי אפשריים" לקיום הפגישה – כך אמר הלילה (שלישי) נשיא המדינה פרס, בשיחה עם כתבים במהלך כינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. פרס הסביר, כי הוא ניאות להשתתף בפגישה עם גול, אך טען כי ישראל "אינה יכולה להיכנע לתנאים המוקדמים שהציעה טורקיה, שאי אפשר לקבלם בעליל". מוקדם יותר הסביר סגן שר החוץ דני אילון כי גול דרש מפרס להתנצל בפגישה על השתלטות צה"ל על המשט הטורקי לעזה – אולם פרס סירב.

"נשאלתי אם אסכים ליטול חלק בפאנל בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, שבו צפוי היה נשיא טורקיה גול להשתתף אף הוא", אמר פרס לכתבים בניו יורק. "לא הבעתי כל התנגדות לכך. לאחר מכן הועלתה הצעה ששנינו נקיים פגישה. אמרתי, 'אין בעיה'. אבל אז, הועלו כל מיני תנאים, שהפכו את הפגישה הזאת, למיטב הבנתי, לפגישה לא חיובית".

פרס הוסיף, כי יחסה של ישראל לטורקיה כלל לא השתנה. לדבריו, "לא שינינו את יחסינו לטורקיה. היינו חברים ונישאר חברים". עם זאת, טען פרס כי ייתכן שהדברים לא נותרו בעיניהם בטורקיה. "אפשר שטורקיה שינתה את דעתה. הטורקים צריכים להחליט. מכל מקום, אין בכוונתנו להחריף את המצב הנוכחי".

"לא נשכח את הרוגי המרמרה"

בתוך כך, נשיא טורקיה עבדוללה גול התייחס לביטול פגישתו עם פרס. עיתון הוול סטריט ג'ורנל מדווח, כי גול המשיך וטען כי" לא בוטלה כל פגישה", מאחר שלדבריו הפגישה לא תואמה במסגרת לוח הזמנים הרשמי של המשלחת הטורקית. בתוך כך, גול מתח ביקורת על התנהלות ישראל בפרשת השתלטות צה"ל על המשט הטורקי לעזה. לדבריו, "התנהגות ישראל היא אינה דבר שאפשר להתעלם ממנו". גול הוסיף כי ישראל צריכה, "להודות בטעות, להביע התנצלות ולשלם פיצוי, זאת על פי דרישות החוק הבינלאומי".

מוקדם יותר אתמול דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית אנטוליאן כי גול לא ייפגש עם פרס בניו יורק בשולי העצרת הכללית של האו"ם. לפי הדיווח, כשגול נשאל על פגישתו המתוכננת עם פרס, הוא ענה כי היא לא תתקיים, מכיוון שלוח זמנים שלו עמוס. ואולם לאחר מכן סגן שר החוץ אמר כי הטורקים ביקשו לקיים פגישה בין נשיאם גול לנשיא פרס, אך בהגיעו לניו יורק דרש גול שהפגישה תכלול התנצלות על פרשת המשט - אך פרס סירב להתנצל.

בסוף השבוע דיווח העיתון הטורקי "זמאן" כי גול ידרוש מפרס בפגישתם התנצלות רשמית בגין השתלטות צה"ל על המשט הטורקי לעזה, במהלכה נהרגו תשעה מפעילי האונייה "מרמרה", וכן יבקש שישראל תפצה את משפחות ההרוגים כתנאי מוקדם להשבת היחסים הדיפלומטיים לקדמותם. כנשאל על האפשרות כי ישראל תתנצל, אמר גול לעיתון הטורקי: "אנו לא נשכח את אלה שנהרגו בפשיטה הישראלית על אוניות הסיוע, גם אם ישראל תתנצל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully