וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 7.5 שנות לחימה: צבא ארה"ב יוצא מעירק

14 אלף חיילים אמריקאים חצו את הגבול הכוויתי ועזבו את עירק, לקראת סיום השלב המבצעי במלחמה שהחלה ב-2003. מאחוריהם יישארו 50 אלף חיילים, שתפקידם יהיה לספק סיוע לכוחות הביטחון המקומיים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הפלוגה הקרבית האחרונה של הצבא האמריקאי בעירק סיימה הלילה (חמישי) את מסעה האחרון בשטחי המדינה, והלוחמים עזבו את תחומי המדינה דרך הגבול הכוויתי. העזיבה מסמלת את סיום השלב המבצעי של המלחמה בת ה-7.5 שנים שמנהלים במדינה כוחות הקואליציה, בהנהגת ארה"ב.

עם זאת, גורם בכיר בצבא האמריקאי ציין כי "המבצע הצבאי לא תם". לדבריו, לאחר הנסיגה נותר בעירק 56 אלף חיילים אמריקאים בלבד. "השארנו 56 אלף חיילים בשטחי עירק, אבל יש לעמוד על נקודה אחת וחשובה: המבצע הצבאי יסתיים רק בסוף החודש". הגורם הבכיר הסביר כי החל מחודש ספטמבר, תשונה הגדרת תפקידם של החיילים, אשר מאז ישמשו כסייענים וכיועצים עבור כוחות הביטחון המקומי.

עשרות אלפי הרוגים עירקים

מלחמת המפרץ השנייה החלה בשנת 2003 בהנהגת הנשיא האמריקאי דאז ג'ורג' וו. בוש. בוש, אשר קיווה לסיים את שלטונו של סדאם חוסיין, האמין כי הרודן העירקי מחזיק בארסנל גדול של נשק להשמדה המונית ומהווה סכנה ממשית עבור מעצמות המערב. עם עזיבתו, הצבא האמריקאי הותיר אחריו עשרות אלפי הרוגים בקרב האוכלוסייה העירקית ולמעלה מ-4,400 הרוגים בין חייליו.

מהצבא האמריקאי נמסר, כי בשלב מסוים במהלך המערכה הצבאית, קרוב לרבע מיליון חיילים אמריקאים נמצאו בו זמנית על אדמת עירק. לדברי נשיא ארה"ב אובמה, עד סוף החודש יישאר במדינה כוח של כ-50 אלף חיילים בלבד, שישמש בתפקיד לא-מלחמתי בסיוע לכוחות הביטחון העירקים.

"מאורע היסטורי, אבן דרך חשובה"

14 אלף החיילים שבפלוגה האמריקאית הביעו אושר רב על ההחלטה של הנשיא האמריקאי ברק אובמה להסיג את הכוחות מעירק עד סוף חודש אוגוסט. "מדובר במאורע היסטורי", אמר מפקד אמריקאי בכיר. "אני שמח לקבל את החיילים שעומדים לשוב בשלום לבסיסם. ב-2003 נכנסו לגבול במטרה להביא את בשורת הדמוקרטיה לעירק – וכעת אנחנו שמחים סוף סוף לצאת", הוסיף.

תזמון עזיבתם של הכוחות – כשבועיים לפני ה-31 לאוגוסט - נשמר בסוד מוחלט. בהצהרה שנמסרה על ידי הבית הלבן לחיילים, בירך הנשיא אובמה על נסיגת הכוחות ואמר שמדובר ב"אבן דרך חשובה במלחמה בעירק". אובמה הוסיף כי הוא מודה לכל החיילים ומשפחותיהם עבור "השירות שעשו למען המדינה". לדבריו, "מילא את הבטחתו לעם האמריקאי".

בתחילת החודש הצהיר אובמה כי הוא מתכוון לעמוד בהבטחתו לסיים את המשימות הצבאיות של ארה"ב בעירק עד סוף החודש, למרות המצב הפוליטי המורכב בבגדד והתגברות האלימות באזור. לדברי אובמה, "מייד אחרי שנכנסתי לתפקיד, הכרזתי שהאסטרטגיה החדשה שלנו בעירק היא להעביר את האחריות לגורמים בעירק. זה בדיוק מה שאנו עושים: כפי שהובטח - ובזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully