וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק לבאן: אין צורך בוועדת חקירה בינלאומית

שר הביטחון ברק אמר למזכ"ל האו"ם באן כי ישראל לא תאפשר הקמת ועדה בינ"ל לחקירת אירועי המשט לעזה, ותסתפק ב"חקירתה העצמאית והאמינה". ברק התייחס לדרישה להסרת המצור מעזה, ואמר כי "עזה כיום היא בסיס צבאי אירני"

ועדת טירקל לבדיקת אירועי המשט היא ללא צל של ספק אמינה ומהימנה, ויש לאפשר לה לעשות את עבודתה באופן עצמאי – כך אמר אמש (שני) שר הביטחון אהוד ברק בפגישתו עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון במטה האו"ם בניו יורק. לאחר הפגישה אמר ברק כי במהלכה השניים דנו ב"ציפיותיו של באן מישראל לאפשר לוועדה בינלאומית לחקור את אירועי המשט לעזה". ברק הוסיף כי "הודענו לבאן שבשלב זה, כל עוד משטים נוספים עושים את דרכם לעבר הרצועה, עדיף להשאיר את התוכנית במגירה לזמן מה". בדבריו התייחס ברק גם למצור המוטל על הרצועה, וטען כי חמאס, הממומן על ידי אירן, מסכן את מדינת ישראל.

בהשתלטות כוחות הקומנדו של השייטת על ספינות המשט בסוף חודש מאי נהרגו תשעה מפעילי האונייה הטורקית "מרמרה". בעקבות כך באן הפציר בישראל לאפשר גיבוש ועדת בדיקה "בלתי תלויה, חסרת פניות ואחראית" לחקירת האירועים, אך ממשלת ישראל דחתה את הצעתו על הסף. שר הביטחון טען כי ועדת טירקל שמינתה הממשלה לחקירת האירועים "היא ללא צל של ספק אמינה ועצמאית, ויש לאפשר לאפשר לה לעבוד".

ברק התייחס גם למשטים הצפויים לצאת בשבועות הקרובים לעבר חופי עזה. "שמענו את הדיווחים בתקשורת על כך שצפויים משטים נוספים, אשר מאחוריהם ככל הנראה עומדים ארגוני טרור אשר מנסים שוב להעביר כלי נשק לרצועת עזה. מדובר בפעולה חסרת אחריות. גם הפעם נעמוד על דרישותינו, כפי שעשינו במשט הקודם, כלומר, נדרוש מהמשטים לשתף עמנו פעולה ולעגון בנמל אשדוד".

ברק אמר כי "חמאס השתלט על רצועת עזה בהפיכה עקובה מדם בשנת 2007, ושורד מאז בשל תמיכה צבאית וכספית של אירן. מאז, החמאס ברצועת עזה הגדיל את הכוח הצבאי שלו והצליח לאגור אלפי טילים ורקטות, כ-3,000 מתוכם כבר שוגרו לישראל". לדבריו, "עבור ישראל, עזה כיום היא בסיס צבאי אירני, הממוקם שלושה ק"מ מן העיר הישראלית הקרובה, ו-60 ק"מ מתל אביב. החמאס שולט בעזה ביד קשה, ומדכא באכזריות את יריביו הפוליטיים".

"איננו מעוניינים לפגוע בתושבי עזה"

בשיחתו עם באן התייחס ברק גם לדרישתם של גורמים בינלאומיים שונים להסיר סופית את המצור לעזה וכן להחלטת ישראל להקל על מעבר הסחורות. ברק אמר כי ממשלת ישראל מאפשרת מעבר סחורות וסיוע הומניטרי לעזה, זאת תחת איסור חמור על הכנסת תחמושת לרצועה. ברק הוסיף כי ניתן יהיה ליישם את המדיניות הזו גם בחלקים אחרים בגדה המערבית. "לא נאפשר את מעברם של החומרים האסורים לרצועה, בדגש על חומרים כמו בטון או ברזל. אלה יועברו רק לגורמי האו"ם ברצועה או לגופים בינלאומיים אחרים דרך נמל אשדוד".

ברק הוסיף כי "מדיניות זו תקפה גם לאזורים אחרים, כגון רמאללה, ג'נין ושכם". לדבריו, "כל עוד ארגון טרור שולט בעזה, לא ישראל ולא מצרים תאפשר את כניסתם של משלוחים אלו. לישראל יש את הזכות ואת החובה להגן על עצמה, ואת זה היא עושה במסגרת החוק הבינלאומי ובמסגרת המשפט ההומניטרי של הגינות אנושית בסיסית".

"ברור מאליו שאין לנו כל עניין בפגיעה ב-1.5 מיליון תושבי הרצועה, רובם ככולם חפים מפשע, כמו כולנו. הם ראויים לקבלת כל סיוע הומניטרי", הוסיף ברק. ברק המשיך וטען בתגובה לדו"חותה או"ם, הטוענים כי עזה נמצאת במשבר הומניטרי חמור בעקבות המצור הישראלי כי "אין משבר הומניטרי בעזה ואין שם רעב". ברק ביקש להדגיש כי "מעולם לא היה משבר הומניטרי בעזה. אין שם רעב ואין שם משבר".

"הזדמנות לשלום עם סוריה"

ברק טען כי לעומת זאת, גלעד שליט היחיד ברצועה אשר זכויות הבסיסיות נגזלות ממנו. "יש בעזה 1.5 מיליון תושבים, אך האדם היחיד ברצועה אשר מנוע מנושל מזכויות האנושיות הבסיסיות, שאינו יכול לראות אור יום ושאינו זוכה לראות את קרוביו – שמו גלעד שליט, החייל הישראלי החטוף". ברק הצהיר כי ממשלת ישראל "מצפה שההקלות על הסגר יובילו להפעלת לחץ בינלאומי על שלטון חמאס, לשחרר את גלעד".

כמו כן, שר הביטחון קרא להנהגת הרשות הפלסטינית לפתוח "מו"מ ישיר בלא תנאים מקדימים". ברק התייחס גם לזירה הסורית ואמר כי "המו"מ עם סוריה הוא מטרה שעלינו לשאוף אליה". לדבריו, "יש היום הזדמנות מדינית עם סוריה.
השלום בין ישראל לסוריה והוצאת סוריה מהציר הרדיקלי של אירן, החיזבאללה והחמאס, ישנה את המצב הגיאופוליטי ויביא תועלת לאזור כולו".

ברק טס ביום ראשון לסדרת הפגישות בארצות הברית. נוסף על פגישתו עם באן, צפוי ברק להיפגש בוושינגטון גם עם מזכירת המדינה הילרי קלינטון, שר ההגנה רוברט גייטס, הרמטכ"ל האמריקאי האדמירל מייקל מאלן והיועץ לביטחון לאומי ג'יימס ג'ונס. ברק ישוב ארצה ביום חמישי הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully