וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפרים הלוי: ישראל וטורקיה ישקמו את היחסים

ראש המוסד לשעבר התייחס לשפל החדש אליו הגיעו יחסי ישראל-טורקיה. בהרצאה בבריסל הביע הלוי אופטימיות כי שתי המדינות לא יוותרו על מערכת היחסים, ההיסטוריה הדיפלומטית והאינטרסים המשותפים

"זה עלול לקחת חודשים ארוכים של עבודה אינטנסיבית, אך לישראל ולטורקיה יש אינטרס גדול בשיקום היחסים לאחר מאורעות המשט לעזה" – כך אמר היום (חמישי) ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הלוי, שעמד בראש המוסד בשנים 1998–2002, הסכים במהלך הרצאה שנשא בבריסל, לקביעה כי המבצע הצבאי של ישראל שהביא למותם של תשעה מפעילי האונייה הטורקית "מרמרה", הוא הגורם לנסיגה ביחסים.

יחד עם זאת הדגיש הלוי כי שתי המדינות לא יוותרו על מערכת היחסים, ההיסטוריה הדיפלומטית והאינטרסים המשותפים שלהן, גם אם הדבר ייקח זמן רב. "מערכת היחסים בין טורקיה וישראל ידעה שנים ארוכות-ארוכות של שיתוף פעולה כן ועמוק", אמר הלוי במהלך ההרצאה שעסקה בנושא איומי הטרור באירופה. הלוי ציין עוד כי בישראל "מכירים באופן עמוק" בחשיבותה האסטרטגית של טורקיה במזרח התיכון. "על שני הצדדים – גם על הצד הישראלי - להשקיע מאמץ כביר ונחוש ולעשות כל שביכולתם כדי לשמר את מערכת היחסים ששירתו את שתי המדינות מזה שנים", הוסיף הלוי.

ליצור נורמליזציה ביחסים

מערכת היחסים בין ישראל לטורקיה התחילה באופן רשמי בשנת 1949, אך עם שנות ה-90 היא התחזקה באופן משמעותי. בעקבותיה, ישראל סיפקה לטורקיה ציוד צבאי וכלי נשק רבים, ובתמורה טורקיה שימשה כגורם מתווך בשיחות השלום עם הפלסטינים. הלוי נסע לטורקיה בראשונה בשנת 1963, וטען נחרצות כי המחלוקת בין שתי המדינות אינה צריכה להעיב על האינטרס המשותף שלהן.

"מדובר באינטרסים גיאוגרפיים ראשית כל, אינטרסים שנובעים מאופיו הדמוקרטי של המשטר הן בישראל והן בטורקיה", אמר הלוי. "כמו כן, מדובר באינטרס ישראלי שנובע מהערכה עמוקה כלפי תפקידה המכריע בשיחות השלום עם מדינות ערב". הלוי סיכם ואמר כי הוא "מקווה שהממשלות בישראל ובטורקיה ישכילו להחזיר את מערכת היחסים לפחות לרמה סבירה של שיתוף פעולה והפריה הדדית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully