וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנערה בת 16 לא מגיע ייצוג משפטי?

איילה חננאל

30.5.2010 / 16:26

במשטרה כנראה שכחו שמדובר בקטינה, וחקרו את ד' בחשד לסרסרות מבלי גיבוי של ייצוג משפטי, או לפחות מבוגר אחראי. עורכת דינה: "המקרה שלה זועק לשמיים"

בזמן שרוב בני הנוער במדינת ישראל היו עסוקים במשבר בחינת הבגרות במתמטיקה, ד' בת ה-16 בילתה באותו יום בתחנת המשטרה, ונחקרה בפעם השנייה בחשד לסרסרות.

ד' היתה שכנתו של שי ארביב (24), בבניין בו שוכנת הדירה אליה פלש. שם, על פי החשד, הוא סירסר נערות חוסות לזנות. ד' נלקחה בתחילת השבוע שעבר בפעם השנייה לחקירה באזהרה בחשד לסרסרות. בסנגוריה הציבורית הביעו פליאה על התנהלות המשטרה בסיפור ואמרו כי, "לא ייתכן שנערה בת 16 נחקרת ללא ליווי מבוגר, מבלי ליידע אותנו ולאפשר לה ייצוג משפטי".

מאז התפוצצה הפרשה לפני כשלושה שבועות, שוהה ד' בבית הוריה מבלי שאיש משירותי הרווחה יבדוק את מצבה, זאת אף כי היא מוכרת ומטופלת בשירות הסוציאלי. בעוד קציני המשטרה ואנשי משרד הרווחה היו עסוקים במסיבות העיתונאים שחשפו בפני התקשורת את הפרשה, ד' ישבה לבד בביתה, ללא אוכל ובגדים נקיים. במשך כשבועיים איש לא התעניין במצבה. איש מחוקרי המשטרה האמונים על התיק לא יצר עמה קשר, ולמעשה היא הוגדרה כעדה בתיק החקירה.

לדברי ד', היא שיתפה פעולה עם חוקריה לכל אורך הדרך, כמי שאין לה דבר להסתיר מלבד המצוקה בה היא שרויה.היא נטולת עבר פלילי, ובמהלך השבועיים האחרונים אף הגיעה לראיון קבלה במוסד חינוכי שישמש לה כמסגרת יומית ולימודית בו תוכל לעשות בגרויות, כמו יתר בני גילה. חטאה היחיד של ד' הוא שנולדה לבית שאינו יכול להעניק לה צרכים בסיסיים. הוריה פרודים, אביה עובד שעות ארוכות כמאבטח וחוזר הביתה בשעות מאוחרות מאוד. האם מובטלת, ומתגוררת בדרום הארץ. ד' שוהה בבית לבדה.

בין הכיסאות

לפני כשבועיים נעצרה ד' בפעם הראשונה ונלקחה לחקירה באזהרה במשטרת מרחב יפתח. במהלך החקירה, ערכה המשטרה עימות בין ד' לארביב, בו טענה כי לא היה לה חלק או שליטה במעשים שבוצעו בדירה הסמוכה למקום בו היא מתגוררת. עוד אמרה הנערה, כי לא ידעה על המקרים בהם על פי החשד לקח ארביב את אחת הנערות ושידל אותה לזנות ברחובות התחנה המרכזית הישנה בתל אביב.

בתום חקירתה, נשלחה ד' לחמישה ימי מעצר בית, בדירה שנמצאת מול המקום, שלפי החשד שימש כבית בושת לנערות. ממשטרת מחוז תל אביב נמסר, כי אכן מיוחסים לה חשדות זהים לאלה המיוחסים לארביב (בעל עבר פלילי, אינו קטין), וכי היא נשלחה למעצר בית בהסכמת הפרקליטות. עם זאת, גורמים בסנגוריה הציבורית הופתעו למשמע העובדה כי נערה בת 16 וחצי נחקרת במשטרה, ואף נשלחת למעצר בית לאחר שבמשך כשבועיים התהלכה חופשייה, "חובת המשטרה היא ליידע את הסנגוריה הציבורית ולאפשר לאותו קטין ייצוג משפטי המגיע לו על פי החוק".

לאורך כל השבוע שד' שהתה במעצר בית, איש משירותי הרווחה לא טרח לבדוק את מצבה. ביום שלישי בשבוע שעבר, חמישה ימים לאחר שסיימה לרצות את מעצר הבית אליו נשלחה, נלקחה ד' לחקירה נוספת. גם הפעם איש מחוקרי המשטרה לא טרח ליידע את הסנגוריה הציבורית בעניין, ורק לאחר בדיקה של וואלה! חדשות, פנו נציגי הסנגוריה הציבורית למשטרת מרחב יפתח ודרשו לעצור את חקירתה של ד', עד להגעת עו"ד מטעמם.

כארבע שעות לאחר שהחלה חקירתה של ד', הגיעה לתחנת המשטרה עו"ד שרונה קופר מטעם הסנגוריה הציבורית ועצרה את החקירה, עד למתן יעוץ משפטי. בסופו של דבר, ד' שוחררה חזרה לביתה ללא כל הגבלה. "ברגע שפנינו למשטרה, הם עצרו את החקירה. המקרה של ד' הוא מקרה שזועק לשמיים, מדובר בילדה שפשוט הולכת לאיבוד בין הרשויות. כולנו מבוגרים שעומדים פה מול נערה, היו צריכים במשטרה מהרגע הראשון ליידע אותנו מאחר ואלה זכויותיו של קטין, ובמקרה הספציפי של ד' אני מתרשמת שאין מבוגר אחראי שמלווה אותה. במצב כה רגיש, יש מקום להודיע לסנגוריה על חקירתה כבר כשהיתה בדרכה לתחנה. גם שירותי הרווחה בהחלט צריכים להיות בתמונה ולסייע לנערה להגיע למסגרת יומית שתעניק לה אפשרות להתקדם בחייה".

נערה למכירה

לפני כשנה וחצי, מול בית הוריה של ד', עבר להתגורר שי ארביב, המוכר בכינוי אייל בן פורת. בשלב מסוים הפך ארביב לפולש בדירה שהפכה למאורת סמים וזוהמה. את רוב הנערות שדרדר על פי החשד לזנות, אסף מהרחוב. שגרת החיים של החבורה הידרדרה לכדי שימוש בסמים ועיסוק במה שהם מגדירים כיחסי סאדו שהיו מבצעות הנערות בגברים מזדמנים, שהגיעו אליהן דרך פרסום מודעות באתרי אינטרנט תחת הכותרת "רוצה שאהיה המלכה שלך?".

במרחב יפתח טוענים, כי המחשב בביתה של ד' שימש את ארביב להפצת מודעות שירותי הסאדו-מאזו, וכי מספר הטלפון הנייד שלה הוא זה שהופיע במודעות. אך נערות אלה לא חיו כמו מלכות, ובשלב מסוים ההתמכרות לסמים החלה לגבות את המחיר. במשטרה טוענים כי ארביב החל לכפות על הנערות יחסי מין עם גברים זרים תחת האיום כי אם יסרבו, יסגיר אותן לידי רשויות החוק, בדרך חזרה למוסדות מהם נמלטו. לטענת המשטרה, במקרה מסוים דרש מאחד הנערות (בת 16) לרדת עמו לרחובותיה האפלים של התחנה המרכזית הישנה בת"א, שם על פי החשד "העמיד אותה למכירה" לרכבים העוברים השבים, ואילץ אותה לקיים יחסי מין עם לקוחות מזדמנים.

עיריית ת"א מסרה בתגובה, כי "עוד בטרם נחשפה הפרשה, טופלה הנערה על ידי מחלקת הרווחה. העובדת הסוציאלית ליוותה אותה למסגרת הלימודית בה שהתה, נפגשה עימה מספר פעמים ושמרה איתה ועם אמה על קשר טלפוני. הנערה שובצה למסגרות חינוכיות התואמות את יכולותיה וצרכיה ואף החלה ללמוד במסגרת היחידה לקידום נוער. הנערה ומשפחתה נמצאים, כאמור, בפיקוח וליווי שוטף של השירותים העירוניים, כולל סיוע והתחשבות במצבה הכלכלי של המשפחה, בכפוף לתחומי המעורבות של העירייה. מפאת צנעת הפרט אין באפשרותנו לפרט מעבר לכך".

מהמשטרה נמסר כי, "עו"ד הדין מטעם הסנגוריה הציבורית נכחה בחקירה, ואם ישנן טענות נוספות ניתן לפנות לרשויות המוסמכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully