וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מסרה לסבא"א פרטי הסכם הגרעין

נציג אירן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מסר לראש הסוכנות מכתב המפרט את הסכם העשרת האורניום שנחתם בין אירן לברזיל וטורקיה

אירן מסרה היום (שני) לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מכתב המפרט את פרטי הסכם העשרת האורניום עליו חתמה בשבוע שעבר עם ברזיל וטורקיה. על המכתב חתום עלי אכבר סאלחי, ראש הסוכנות לאנרגיה האטומית של אירן. שליח אירן בסוכנות מסר אותו לראש סבא"א יוקיו אמאנו במהלך פגישה בת 45 דקות בווינה, כך מסרו דיפלומטים אירנים. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי דיפלומטים ברזילאים וטורקים נצפו מגיעים אף הם לביתו של אמאנו.

לפי ההסכם, אירן תעביר לטורקיה 1,200 ק"ג של אורניום המועשר בדרגה נמוכה – כמות מספיק גדולה להרכבת פצצת אטום, אם תועשר ברמה גבוהה. בתמורה היא תקבל מוטות דלק גרעיני לשימוש בכור המחקר הרפואי בטהרן.

רשת הטלוויזיה האירנית בשפה הערבית "אל-עלם" ציטטה חלק מהמכתב בו מגדיר סלאחי את ההסכם כ"צעד חשוב קדימה" לקראת הפגת המתיחות סביב תכנית הגרעין של אירן. "אנו מצפים שהסוכנות תיידע את קבוצת וינה על המכתב ותשקף תגובה חיובית של קבוצת וינה כלפינו", נאמר במכתב, כך ציטטה סוכנות הידיעות "פארס".

ממשיכים לגבש סנקציות

קבוצת וינה מורכבת מאירן, רוסיה, צרפת וארצות הברית – הגורמים המעורבים בעסקת הגרעין המקורית בתיווך סבא"א לפני שבעה חודשים. מעצמות המערב הביעו ספק בכך שההסכם החדש עשוי להרגיע את חששן מכוונותיה הגרעיניות של אירן. זאת מכיוון שבמהלך שבעת החודשים האחרונים הרפובליקה האיסלמית הצליחה להגדיל את כמות האורניום שלה, ולכן תשאר ברשותה כמות מספיקה של אורניום לשימוש צבאי.

בשבוע שעבר אמר נשיא ארצות הברית ברק אובמה לראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן בשיחת טלפון כי וושינגטון תמשיך ללחוץ להטלתן של סנקציות על אירן. הנשיא האמריקאי אמר כי פעולותיה האחרונות של טהרן "לא בונות אמון".

בהודעה מטעם הבית הלבן המפרטת את דברי הנשיא לארדואן נמסר כי "הנשיא הביע את העובדה שהקהילה הבינלאומית ממשיכה להיות מודאגת מתוכנית הגרעין של אירן".

אתמול אמר יו"ר הפרלמנט האירני כי אירן תבטל את הסכם האורניום אם ארצות הברית תטיל עליה סנקציות חדשות. לדברי עלי לריג'ני, טהרן גם תבחן מחדש את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully