וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל עוקבים אחר ההסכם בין טורקיה לאירן

17.5.2010 / 11:41

ההסכם שנחתם בין אירן לטורקיה וברזיל, לפיו תעביר אירן דלק גרעיני להעשרה בטורקיה, מעורר חששות בירושלים. "לעקוב אחר כוונותיה האמיתיות של אירן, בעבר היא נסוגה ברגע האחרון"

רויטרס

(צילום: רויטרס, קריינות: רועי כ"ץ, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

גורמים מדיניים בירושלים הביעו הבוקר (ראשון) ספקות באשר לכנות כוונותיה של אירן לגבי ההסכם שחתמה עם טורקיה וברזיל. בשיחה עם וואלה! חדשות אמרו אותם גורמים כי, "אנו כרגע בודקים את פרטי ההסכם. הכל נמצא בפרטים. בעבר אירן כבר העמידה פנים שהיא מסכימה לסידור דומה, אך ברגע האחרון נסוגה מההבנות המוקדמות. קשה לדעת מה סוכם הפעם באמת, ועל כן צריך להעמיד אותם במבחן התוצאה".

הבוקר חתמו אירן, ברזיל וטורקיה חתמו על הסכם לחילופי דלק גרעיני. לפי ההסכם, אירן הסכימה להעביר 1,200 ק"ג של אורניום מועשר בדרגה נמוכה להעשרה בטורקיה ולקבל בתמורה מוטות דלק לשימוש במתקן למחקר רפואי. רשת CNN בטורקיה דיווחה כי אירן תעביר את האורניום בעוד חודש.

בתגובה להסכם אמר שר החוץ הטורקי אחמט דאווט אולו כי אין כעת הצדקה להטיל סנקציות נוספות נגד אירן. "עסקת החילופין שנחתמה היום על ידי אירן מראה שטהרן רוצה לפתוח דרך קונסטרוקטיבית. אין יותר בסיס לסנקציות חדשות וללחץ", אמר דאווט אולו. עם זאת, בשלב זה עדיין לא ידוע אם פרטי ההסכם יהיו לשביעות רצון הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ומעצמות המערב.

בין הפרטים לגביהם העלו הגורמים הישראלים שאלות הם כמות האורניום שאירן תעביר לטורקיה: האם 1,200 ק"ג מועשר, זה כל הכמות הנמצאת בידי אירן או שזוהי כמות חלקית, כך שבידי אירן תישאר כמות מספקת לחידוש הפעילות הגרעינית. שאלות נוספות שישראל תבקש לבחון הן מי יעשיר את האורניום בטורקיה, האם הדבר ייעשה תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית "סבא"א", ועוד.

להימנע מסבב סנקציות

לאחר חתימת ההסכם קרא נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד לחידוש שיחות הגרעין בין ארצו לקהילה הבינלאומית. "זה הזמן של חמש +1 (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה) לחזור לדיונים עם אירן על בסיס יושר, צדק וכבוד הדדי", אמר אחמדינג'ד.

לדברי שר החוץ הטורקי מנושהר מותקי, טורקיה תהיה חייבת להחזיר "מייד וללא תנאי" לאירן את האורניום אם ההסכם לא ייצא לפועל. "בהתבסס על ההסכם שחתמנו עליו הבוקר, אם עסקת החילופין לא תתבצע, אז טורקיה תהיה חייבת לשלוח בחזרה את האורניום שהעבירו אליה באופן מיידי וללא תנאי", אמר מותקי.

ההסכם הושג בתיווך ברזיל וטורקיה, שהן חברות לא-קבועות במועצת הביטחון של האו"ם. מטרתו היא להרגיע את חששות מדינות המערב כי תכנית הגרעין של אירן מיועדת למטרות צבאיות, על רקע התגברות מאמצי ארה"ב להשיג הסכמה לסבב סנקציות נוסף נגד הרפובליקה האיסלמית.

אמש הגיע ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן לטהרן על מנת לקחת חלק בשיחות בנושא תוכניתה הגרעינית של אירן וזאת לאחר שעלתה האפשרות להשתמש בטורקיה כמיקום לחילופי דלקים בטיוטת ההסכם עם המערב. ארדואן הצטרף לנשיא ברזיל לולה דה סילבה שנפגש אתמול בטהרן עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד ועם המנהיג הרוחני העליון האייתוללה חמינאי.

(עדכון ראשון: 9:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully