וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: הנדל"ניסטים ממשיכים להרוס את הטבע

אייל דץ

19.1.2010 / 6:00

דו"ח שמפרסמת החברה להגנת הטבע קובע כי חלה עלייה בכמות האיומים על שטחים ירוקים בישראל. החדשות הטובות: ארבעה מאבקים הסתיימו בניצחון ארגונים ירוקים

החברה להגנת הטבע מפרסמת היום (שלישי) את דו"ח האיומים על השטחים הפתוחים בישראל בתחום הבנייה לשנת 2010. הדו"ח עומד השנה בדגש על שמירת המגוון הביולוגי. זאת בהמשך להכרזת האו"ם על נושא זה כנושא השנתי שלו, והחלטת החברה להגנת הטבע להקדיש את פעילותה השנה לשמירה על המגוון הביולוגי.

על פי הדו"ח, ישנם כיום 93 איומים על השטחים הפתוחים בישראל. מדובר בעלייה של כ-25 בהשוואה לכמות האיומים בשנת 2009. הדו"ח מציג גם חדשות טובות: ארבעה מאבקים סביבתיים הסתיימו בנצחון ארגונים ירוקים. 13 איומים מהשנה שעברה מוגדרים השנה על ידי החברה להגנת הטבע כנמצאים במגמת שיפור.

על פי הדו"ח, סוג האיום הנפוץ ביותר הוא פיתוח תשתיות ותחבורה - 44 מהאיומים נמצאים בקטגוריה זו. מספר האיומים הגדול ביותר - 28 - נמצא בצפון הארץ. בדרום הארץ ישנם 22 איומים, באזור השרון עשרה איומים, בירושלים, סביבתה ומודיעין 16 איומים, באזור מרכז הארץ שישה איומים, באזור השפלה תשעה, באזור חיפה שמונה, באזור חדרה שבעה ובאזור אילת חמישה איומים.

"מפת האיומים קרדיט יחידת  מכון דשא gis. החברה להגנת הטבע
מפת האיומים על השטחים הפתוחים/החברה להגנת הטבע

האיומים שהוסרו בשנה האחרונה הם האיום על השטחים הפתוחים שנוצר בעקבות סלילת כביש 431 והוכרע בבית המשפט לטובת החברה להגנת הטבע, המאבק על עמק הצבאים בירושלים שהסתיים בנצחונם של הארגונים הסביבתיים, פארק נחל בבאר שבע והמאבק בחבל אילות- מאבק שבו הצליחה החברה להגנת הטבע למנוע הסבתו של שטח חקלאי בגודל של כ- 100 דונם למגרש אחסון מכוניות.

לצד הנצחונות, ידעו הארגונים הסביבתיים גם לא מעט אכזבות. ארבעה איומים התממשו בשנת 2009 והפכו לעובדה מוגמרת. החלטת המועצה הארצית לאשר את פיתוח קו הרכבת המהירה לירושלים שיגרום, לטענת החברה להגנת הטבע, לפגיעה קשה ביותר בנחל יתלה. זאת בנוסף להחלטה על הקמת היישובים החדשים בחבל לכיש, קידוחי הנפט במדבר יהודה והמבנה שעתיד לקום מול הגנים הבהאיים בחיפה, שלטענת החברה להגנת הטבע יחסום את הנוף לים ויסכן את עתיד פיתוח הנמל המערבי.

אינטרס פרטי במקום ציבורי

בין האיומים החדשים המופיעים בדו"ח ניתן למצוא את הקמת הישוב החדש "נמרוד" שבגוש החרמון, איום על רכס כורכר בשמורת הטבע "שפך הפולג" בשל סלילת כביש מחבר בין העיר נתניה למכון וינגייט, קו מים במודיעין, תכנית בנייה בעתודת הקרקע האחרונה שעוד נותרה בעיר חולון, פגיעה בנחל שורק על ידי רשויות הניקוז, הרחבת העיר לוד (שתביא לצמצום עתודות הקרקע של שטחים חקלאיים ופתוחים במחוז המרכז), הקמת בריכת אידוי נוספת על ידי מפעלי ים המלח ועוד.

כמו כן, הדו"ח מבקר בחריפות את הרפורמה המתגבשת בחוק התכנון והבנייה. "לפי הפרסומים, הרפורמה המוצעת אינה כוללת ולו מילה על הגברת השקיפות בהליכי התכנון והרחבת שיתוף הציבור - שהם אבני היסוד של מערכת תכנון בריאה ואיכותית בכל מדינה מערבית". נכתב בדו"ח. "יתרה מזו, המבנה המסתמן של מערכת התכנון אף יחמיר את המצב, שכן, כל קבלת ההחלטות תתנקז לוועדה אחת בלבד הנשלטת על ידי נציגים פוליטיים, ללא נציגים של החברה האזרחית".

הדו"ח גם מותח ביקורת על החלטות שהתקבלו בשנים האחרונות להקים יישובים חדשים עבור קהילות קטנות. רמז עבה המבקר את ההחלטה לאשר את הקמת היישוב מרשם בחבל לכיש עבור מפוני גוש קטיף. "בשנה האחרונה אנו עדים לכך שהליך הקמתם של ישובים חדשים בישראל נמשך, בהובלת ממשלת ישראל, ובניגוד למדיניות התכנון הארצית. על פי תכנית מתאר ארצית לבנייה, לפיתוח ולשימור ככלל אין מקום להקמת ישובים חדשים. לחצים פוליטיים על מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה השונים, ובראשם רשויות התכנון ומינהל מקרקעי ישראל, הביאו השנה לאישורם של עוד ועוד ישובים חדשים.

"במהלך זה מעדיפים למעשה מקבלי ההחלטות ברשויות התכנון אינטרס פרטי צר של קהילות קטנות המעוניינות להתבדל מרחבית ביישוב חדש, על פני האינטרס הציבורי הרחב של שמירת שטחים פתוחים וחיזוק ישובים קיימים", נכתב בדו"ח.

איום 14-כביש 6 אלונים עתיקים בשמורה-צילום נאוה סבר. נאוה סבר, החברה להגנת הטבע
"המשך בניית כביש 6 עלולה להוביל לפגיעה אנושה בשולי הכרמל ובשמורות האלונים שבקרבת שער העמקים"/החברה להגנת הטבע, נאוה סבר

לפחות הציבור מעורב

"הדו"ח מלמד שלצד איומים שירדו והצלחות שהושגו נוספו רבים אחרים, וזה מעיד על הלחץ ההולך וגובר על השטחים הפתוחים כתוצאה מיוזמות פיתוח נקודתיות ברובן, שבמרבית המקרים מנוגדות למדיניות התכנון הארצית", טוען ראש אגף שמירת סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, ניר פפאי. לדבריו, "לצד האיומים הנקודתיים אנו עדים גם לאיומים מערכתיים להן צפויות השלכות מרחיקות לכת על היכולת להשפיע על המדיניות התכנונית בארץ".

לדברי עורך הדוח, המתכנן של החברה להגנת הטבע, איתמר בן דוד, "בשנה המוקדשת לנושא המגוון הביולוגי, אנחנו קוראים לגורמי התכנון, משרדי הממשלה, רשויות מקומיות ולמגזר העסקי בישראל לשתף פעולה ולהצטרף למאמץ העולמי בשמירה על הנופים הייחודיים שלנו ובתי הגידול הנדירים בישראל, שהם הבסיס לכל שמירת הטבע בארץ. לצערנו, הדוח מצביע על מגמות של פיתוח בזבזני במשאב הקרקע, ללא כל התחשבות בטבע, אולם לשמחתנו, ישנו ציבור רחב המעורב בעשרות מאבקים סביבתיים הרואה במעורבות זו חלק מהמאבק על דמותה של הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully