וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתומים ניצחו את הירוקים: אושרה הקמת היישוב מרשם

אייל דץ

2.7.2009 / 15:56

בית המשפט העליון דחה את עתירת החברה להגנת הטבע נגד הקמת יישוב למפוני גוש הקטיף בחבל לכיש, למרות הפגיעה בסביבה. ”בקרוב נמצא את עצמנו מוקפים בטון”

בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) את ערעור החברה להגנת הטבע בנושא הקמת היישוב מרשם בחבל לכיש ונתנו אור ירוק להקמת היישוב. עם זאת, הביעה השופטת עדנה ארבל בפסק הדין דאגה לעתידם של השטחים הפתוחים בישראל, וכתבה בין היתר כי "שטחי הנוף הפתוח הינם משאב הולך ונעלם", אולם הוסיפה וכתבה כי "עם זאת, האינטרס בהגנה על הסביבה אינו עומד בדרך כלל לבדו, והוא נדרש לאיזון אל מול שיקולים אחרים הנוגעים לעניין". עוד ציינה ארבל שבית המשפט העליון לא צריך להתערב בהחלטות של המוסדות התכנוניים.

בסיום פסק הדין כתבה השופטת כי למרות הפגיעה הסביבתית בהקמת מרשם, השיקול לעזור למפוני גוש קטיף חשוב יותר: "אין תמימות דעים באשר לעוצמת הפגיעה בסביבה ובערכי הטבע הצפויה בעקבות הקמת היישוב החדש, אם כי אין חולק בדבר קיומה של פגיעה. מנגד, כתמיכה בהקמת היישוב, עומדים שיקולי כבדי משקל אף הם. מציאת פתרון התיישבותי למפוני גוש קטיף, אשר אין חולק כי החברה חבה להם ולשיקומם, הוא שיקול חשוב אשר אין מקום לזלזל בו". עוד התייחס פסק הדין לשיקולים הבטחוניים: "קיים השיקול האסטרטגי והביטחוני שקיבל הכרה על ידי הממשלה, לעיבוי ההתיישבות באזור מרחב לכיש, וזאת לאור דלילות ההתיישבות באזור ולאור הסתננויות רבות של מפגעים באותו אזור".

"בקרוב נמצא את עצמנו מוקפים בטון"

מהחברה להגנת הטבע, שהתנגדה להקמת היישוב בטוענה כי הקמתו תביא לפגיעה בשטחים פתוחים ובערכי טבע חשובים אמרו בתגובה להחלטה כי: "לצערנו, בית המשפט העדיף את טובתם של מעטים כל כך, כמה עשרות משפחות בסך הכל, שניתן בהחלט למצוא להן חלופות ראויות באותו המרחב, ללא הצורך לאשר הקמת יישוב חדש בשטחים כה ערכיים ורגישים מבחינה סביבתית ונופית. במידה וגישה זו תימשך, ולכל קבוצה של עשרים משפחות יוקם יישוב חדש, נמצא את עצמנו מהר מאוד מוקפים בבטון, בלי שטחים פתוחים וללא מקום לטייל, לנפוש וליהנות מהטבע".


המאבק נגד הקמת היישוב מרשם החל בשנה שעברה, עת נודע לפעילים סביבתיים על הכוונה להקים יישוב בחבל לכיש, שיאוכלס על ידי 24 משפחות שפונו מגוש קטיף. ארגוני הסביבה מחו על ההחלטה, ולעצומה נגד הקמת הישוב הצטרפו למעלה מ – 12 אלף איש, בהם חברי הכנסת דב חנין ויוחנן פלסנר, וכל 12 הזוכים באות מפעל חיים להגנה על הסביבה מטעם המשרד להגנת הסביבה.

הארגונים טענו כי הקמת יישובים חדשים נוגדת את מדיניות התכנון שקובעת כי יש להעדיף את עיבוי היישובים הקיימים, בכדי למנוע את הכרסום בשטחים הפתוחים בישראל. בנוסף טענה החברה להגנת הטבע, כי ישנן למעלה מ-4,000 יחידות דיור חלופיות למשפחות המפונים, שמספרן אינו עולה על 150. ראוי לציין כי מרחב לכיש זכה להיכלל ב"תכנית הביוספרית" שמטרתה לשמור על פיתוח רגיש ושימור ערכי הטבע הייחודיים לאזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully