וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העתיד של כדור הארץ כולו נמצא בקופנהגן

ועידת האקלים הגדולה בעולם נפתחת בקופנהגן. מנהיגי המעצמות לצד מנהיגי מדינות עולם שלישי ינסו להגיע להסכמה על צמצום פליטת גזי החממה. עיני העולם כולו נשואות בתקווה לבשורה חדשה מקופנהגן

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: ענת ברק)

פגישת האקלים הגדולה ביותר בעולם עם אלפי משתתפים מ-192 מדינות תחל היום (שני) בקופנהגן. מנהיגי המעצמות הגדולות לצד מנהיגי מדינות מהעולם השלישי ומדינות מתפתחות ינסו להגיע להסכמה לגבי צמצום פליטת גזי חממה, גיוס מיליארדי דולרים לסיוע למדינות עניות והקמת טכנולוגיה נקייה יותר. בשבועיים הקרובים ידונו פוליטיקאים ומדענים ירוקים כיצד ניתן לנסות להציל את כדור הארץ ממעשים ידי אדם לפני שיהיה מאוחר מדי. המטרה - הסכם שיהיה מקובל על כל אומות העולם, ושיחליף את אמנת קיוטו שנחתמה לפני עשור ותפוג לה בשנת 2012. אז התחייבו המדינות המפותחות להפחית את פליטת גזי החממה לאטמוספירה.

אילוסטרציה. ShutterStock
הכדור נמצא בידיים שלנו/ShutterStock

השחקנית המרכזית ביותר בקופנהגן היא כמובן ארצות הברית. לאחרונה הודיע הבית הלבן כי ברק אובמה צפוי להודיע בוועידה על הבטחתה של ארצות הברית לקצץ בפליטת גזי חממה בשיעור של 17% יחסית לרמה של שנת 2005 עד שנת 2020, וב-83% עד שנת 2050.

המחלוקת בין המדינות השונות נובעת, איך לא, מההיבט הכלכלי. מצד אחד, עומדות המדינות המפותחות ובראשן ארצות הברית ואירופה, שמוכנות לקצץ את פליטת גזי החממה שלהן באופן דרסטי. אבל רק במידה שהמדינות המתפתחות ובראשן הודו סין וברזיל (שעל פי אמנת קיוטו לא היו מחויבות עד כה להפחית פליטות) יפעלו גם הן בנושא. המדינות המפותחות מרגישות מאוימות מהתעצמות הכלכלית של המדינות המתפתחות ולא מוכנות לנקוט ב"ויתורים כואבים", בשעה שבסין ובהודו ממשיכים בעסקים כרגיל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מנגד, טוענות המדינות המתפתחות, כי הן אינן מעוניינות לעצור את ההתפתחות המואצת ואת רמת החיים. לטענתן, ארצות הברית וחברותיה הן אלו שהובילו, באמצעות הפיתוח התעשייתי המואץ שלהן במאה האחרונה למצבו הרעוע של כדור הארץ והן אלו שצריכות לשאת בנטל הכלכלי של התיקון. במילים אחרות - אתם התפתחתם והרסתם, ולכן אתם גם צריכים לשלם. עכשיו תורנו להתפתח. רוצים שנעצור? תשלמו". מדינות אלו דורשות לקבל מימון לפרויקטים של הפחתת הפליטות שלהן. ללא המימון, הם יסרבו למנגנון הפיקוח של האו"ם, שאמור לעקוב בקפדנות אחר הפחתת הפליטות בכל מדינה ומדינה.

מה נשתנה במשך העשור האחרון? בעיקר אינספור מחקרים חדשים שהוכיחו כמעט ללא ספק שהמשבר מחריף. אחד המחקרים האחרונים שהתפרסמו מצביע על כך שההתחממות הגלובלית תגרום לעלייה של מפלס הים ברמה הגבוהה פי שניים מתחזיות קודמות. על פי הדו"ח, אם הטמפרטורות ימשיכו לעלות בקצב הנוכחי, עד 2100, פני הים יעלו ב-1.4 מטרים, פי שניים מהתחזיות לפני שנתיים. כדור הארץ נמצא כעת בישורת האחרונה. מנהיגי העולם בתקווה שהמפגש הנוכחי לא מאוחר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully