וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: ישראל כשלה בהפחתת גזי החממה

אייל דץ, מערכת וואלה! חדשות

6.12.2009 / 13:18

לקראת ועידת האקלים שתיפתח בקופנהגן, פרסם מבקר המדינה דו"ח חריף, לפיו "ישראל כשלה בטיפול בגזי החממה". לדבריו, המשרד להגנת הסביבה לא גיבש תכנית להפחתת הפליטה. המשרד בתגובה: הנושא הוזנח לאורך שנים

תאגיד כאן

(צילום: הערוץ הראשון)

על רקע ועידת האקלים בקופנהגן שתיפתח מחר, מפרסם היום (ראשון) מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס דו"ח מיוחד על הטיפול של ישראל בפליטת גזי החממה בתחומה. המבקר יגיש השבוע את הדו"ח לראש הממשלה בנימין נתניהו.

הדו"ח טוען כי ישראל כשלה בטיפול בפליטות גזי החממה. על פי הדו"ח, המשרד להגנת הסביבה לא גיבש תכנית פעולה לאומית להפחתת הפליטה של גזי חממה ואף לא הצליח להשלים את הכנת התשתית המקצועית הדרושה לכך.

אילוסטרציה. ShutterStock
הדו"ח טוען כי ישראל כשלה בטיפול בפליטות גזי החממה/ShutterStock

כמו כן, קובע הדו"ח כי השירות המטאורולוגי שאחראי לתצפיות מטאורולוגיות ולתצפיות אקלים בישראל, מתקשה בניטור רב שנתי של שינויים אקלימיים וכי הנתונים שמספקת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, האחראית על הניטור ברמה הארצית של פליטת גזי החממה אינם מפורטים דיים לצורך פיקוח ובקרה אפקטיבי. עוד נטען בדו"ח כי ניטור הפליטה של גזי החממה אינו מוסדר בחקיקה בתקנות או בנהלים.

מבקר המדינה מציין בדו"ח, כי הפחתת הפליטה של גזי החממה צריכה להיבחן לא רק בשל מחויבות פורמאלית לעשות כן, אלא גם בשל התועלת החברתית והכלכלית ארוכת הטווח הגלומה בה.

הדו"ח בדק ומצא כי בשנים 1996 ו-2001 החליטה הממשלה להגדיר מדיניות להפחתת פליטת גזי החממה. לשם כך הוקמה ועדה בין משרדית בראשות המשרד להגנת הסביבה, והוכנו עבודות שבחנו אמצעים שונים להפחתת פליטת גזי החממה במגזרים שונים במשק, זאת כבסיס לתוכנית פעולה לאומית.

אולם, עד סיום הביקורת ביולי 2009 לא גיבש המשרד תכנית פעולה לאומית להפחתת פליטת גזי חממה ואף לא הצליח להשלים את הכנת התשתית המקצועית הדרושה לו לכך.

הדו"ח מציין כי למרות שהמשרד להגנת הסביבה החל להזמין עבודות לבחינת אמצעים להפחתת פליטת גזי חממה כבר בשנת 2000, וכי למרות שעבר כמעט עשור מבלי שהתהליך הושלם, "מלמדת שהתכנון והניהול של התהליך היו בלתי אפקטיביים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

בנובמבר 2002 החליטה הממשלה לעודד הקמת מתקני חשמל ותחנות כוח לייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות (אנרגיות המופקות משמש, רוח, מים, פסולת אורגנית) על ידי יצרני חשמל פרטיים וחברת חשמל.

היעד שנקבע הוא שהחל משנת 2007 יופקו לפחות 2% מהחשמל המסופק לצרכנים על ידי מתקני אנרגיה מתחדשת ושיעור זה יעלה בקצב של לפחות 1% בכל שלוש שנים כך שמשנת 2016 יהיה חמישה אחוזים לפחות. דו"ח המבקר קובע כי היעד לשנת 2007 לא הושג. בשנת 2007 יוצרו רק כ-0.2% מן החשמל בישראל באמצעות אנרגיות מתחדשות.

באוקטובר 2007 השלים משרד התשתיות הכנת תכנית אב למשק החשמל לשנים 2007-2030. בתכנית צוינו יעדים בתחום פיתוח מערכת החשמל שיש בהם כדי לתרום להפחתת הפליטה של גזי החממה. דו"ח המבקר קובע כי תכנית האב שגיבש משרד התשתיות אינה נותנת מענה ראוי להשגת היעד האסטרטגי. בין היתר קבע הדו"ח כי אין בקביעה של טווח הזמן הנדרש להשגת הרמה הנדרשת של הפחתת פליטת גזי החממה לנפש.

בתשובתו למשרד מבקר המדינה מאוגוסט 2009 מסר משרד התשתיות כי "תכנית אב למשק החשמל מהווה חלק מתכנית האב למשק האנרגיה הנמצאת עדיין במצב של טיוטה לדיון. בכוונת המשרד לעדכן תכנית אב למשק האנרגיה ולהתאים אותה להתפתחויות האחרונות".

אולם, לא הכול שחור בדו"ח המבקר. הדו"ח מציין כי ייצור החשמל באמצעות גז טבעי גדל משיעור אפסי בתחילת העשור לשיעורים של 20% בשנת 2006 ו-26% בשנת 2008, תהליך אשר מיתן את הגידול הפליטת CO2 בתהליך ייצור החשמל.

"היתה הזנחה של שנים"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה לפרסום הדו"ח כי "ראשית יש לברך את מבקר המדינה על הדו"ח החשוב שמוכיח שוב עד כמה הנושא הסביבתי והפחתת פליטות גזי חממה חייבים להיות נושאים מרכזיים בסדר יומה של ממשלת ישראל. לצערנו, כפי שמופיע בדו"ח, הטיפול בהפחתת פליטות גזי חממה הוזנח על ידי ממשלות ישראל לאורך שנים".

עוד נאמר בתגובה כי "עם כניסת השר ארדן לתפקידו, הוא הציב את הנושא כאחד מחמשת היעדים המרכזיים של המשרד ופעל תוך זמן קצר, של מספר חודשים, גם למינויה של ועדת שרים לשינויי אקלים, להקמת ועדת מנכ"לים שתפקידה ליישם תוכנית לאומית להפחתת פליטות ולהתקשרות עם חברת הייעוץ הבינלאומית 'מקינזי' שהשלימה בשבועות האחרונים את גיבוש התשתית המקצועית הנדרשת להכנת תוכנית פעולה לאומית".

"לאחר סיום עבודת 'מקינזי' אימץ השר את המלצות הדו"ח שגובש ופנה לראש הממשלה בבקשה לקיים בדחיפות דיון בממשלה לאישור התוכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה. כפי שמופיע בדו"ח המבקר, התשתית המקצועית הנדרשת להכנת תוכנית פעולה לאומית להפחתת פליטות גזי חממה קיימת במשרד להגנת הסביבה והמשרד גיבש את מדיניות ויעדיו בנושא".

"אולם, לא ניתן להתעלם מכך שמשרדי ממשלה אחרים שבסמכותם נתונה הסמכות ליישום הצעדים הנדרשים, כמו משרד התשתיות, אינם מקבלים את עמדת המשרד להגנת הסביבה ומונעים למעשה את אישורה של התוכנית. להערכתנו, בעקבות פעילות המשרד להגנת הסביבה והשר ארדן, גברה באופן משמעותי המודעות והמחויבות בקרב גורמי הממשלה והביאה להבנה בנחיצות גיבושה של תוכנית פעולה, למרות שיש לציין כי עד עצם היום הזה ישראל לא מתבקשת כלל על ידי האו"ם לנקוט בצעדי הפחתה, לאור מאפייניה הייחודיים".

"אנו מקווים כי ראש הממשלה אכן יעמוד, כמתוכנן, בראש המשלחת הישראלית לוועידת האקלים בקופנהגן, ובכך תתבטא מחויבותו ומחויבות הממשלה להמשך התהליך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully