וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד: "לא יהיה מו"מ על זכותנו לגרעין"

למרות אזהרות אובמה ומדוודב כי הזמן למגעים דיפלומטים מול אירן הולך ואוזל, נשיא אירן שב ומכריז כי ארצו זכאית להמשיך בתוכנית הגרעין שלה. רוסיה הודיעה: ”תתעכב בניית הכור הגרעיני בבושהר”

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: ענת ברק)

"הזכות לגרעין של האומה האירנית אינה עומדת למשא ומתן. כל שיתוף הפעולה בנושא הגרעין שלנו יעשה בשיתוף עם סבא"א", כך אמר היום (שני) נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. הכרזתו של אחמדינג'ד מגיעה על רקע האיומים הגוברים מצד מדינות המערב בסנקציות חמורות יותר על אירן בשל סירובה המתמשך להגיע להסכמה לגבי העשרת האורניום ותוכנית הגרעין שלה. סוכנות הידיעות האירנית דיווחה כי אחמדינג'ד ציין עוד כי "שיתוף פעולה של מדינות המערב עם אירן בנושא הגרעין יהיה מועיל לשני הצדדים".

בתוך כך, רוסיה הודיעה היום (שני) על עיכוב נוסף בתחילת הפעלתו של הכור הגרעיני להפקת חשמל, הנבנה בבושהר שבאירן. שר האנרגיה הרוסי, סרגיי שמטקו, אמר לעיתונאים כי הסיבה לכך היא "טכנית" והדגיש כי "ההשקה לא תהיה בסוף השנה כמתוכנן".

ככל הידוע, זו הדחייה החמישית במועד הפעלתו של הכור שרוסיה בונה עבור אירן בסכום של כמיליארד דולר. בעבר, נומקו הדחיות גם כן כקשיים טכניים, בנוסף לטענות רוסיה כי אירן עיכבה את התשלומים עבור ההקמה. יצויין כי ראש הוועדה לאנרגיה אטומית של רוסיה, השר סרגיי קיריינקו, אמר השנה לאחר שהתגלו חילוקי דעות ועיכובים כי הפעלת הכור תתבצע עד סוף 2009.

אתמול נועד אובמה עם נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב והכריז כי "אוזל זמן המאמץ הדיפלומטי לפתרון משבר הגרעין עם אירן". בתום פגישה עם מדוודב אמר אובמה כי "עד כה לפחות, נראה שאירן אינה מסוגלת להגיד כן למה שכולם מכירים כגישה יצירתית וקונסטרוקטיבית".

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. Ben Curtis AP, AP
עומד בסירובו. מחמוד אחמדינג'ד/AP, Ben Curtis AP

הנשיא מדוודב אמר בתום הפגישה שגם רוסיה אינה מרוצה מקצב השיחות עם אירן ושאמצעים אחרים יופעלו אם השיחות לא ישיגו תוצאות. "היעד שלנו ברור: תוכנית גרעין שקופה ולא תוכנית שגורמת לאחרים דאגות", אמר.

באחרונה דווח, כי ארצות הברית היתה מוכנה להעניק לאירן זמן נוסף להחליט אם היא מקבלת את הסכם העשרת האורניום שהסוכנות לאנרגיה אטומית גיבשה בחודש שעבר. אולם אירן הביע התנגדות ותבעה שינויים להסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully