וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בסיכום 2006: אינדיאני וזיזו נפגשים

שי אילן

1.1.2007 / 0:36

משפעת העופות, דרך בחירות ועד הראסיה המפורסמת, וואלה! חדשות נזכרת מה העסיק אותנו ב-2006. סיכום קצר, עם הרחבות

(וידאו: רויטרס)

ינואר: שתי נשיאות ואינדיאני אחד

צ'ילה: לראשונה נבחרה לנשיאות אישה. מישל בצ'לט הסוציאליסטית התמודדה מול איל ההון סבסטיאן פיניירה וזכתה ב-53 אחוז מהקולות. בצ'לט, שבתקופת פינושה בילתה בכלא ועונתה, היא בעלת סדר יום שמאלי מתון, אבל גם כך, בחירתה מעידה על הפניה שמאלה של דרום אמריקה כולה.

בוליביה: שבוע אחרי בחירתה של מישל בצ'לט, מונה אבו מורלס לנשיאות בוליביה. מורלס הוא האינדיאני הראשון ששולט במדינה המיוסרת. מגדל הקוקה לשעבר נחשב למתנגד חריף למדיניות ארה"ב ומיד עם בחירתו החל להלאים קרקעות ולשפר את תנאי החקלאים. מורלס נחשב מקורב להוגו צ'אבז מוונצואלה וחבר אליו בניסיון לעצור את יוזמת ארה"ב להפוך את אמריקה כולה לאזור סחר חופשי.

ליבריה: אלן ג'ונסון סירליף היא הנשיאה האפריקנית הראשונה. היא נבחרה אחרי שנים רבות של מלחמת אזרחים לחסל את השחיתות ולטפל בבניית תשתיות בסיסיות במדינה השסועה.

פברואר: מבעירים שגרירויות דניות

מצרים: המעבורת המצרית "סאלאם 98" שהייתה בדרכה מערב הסעודית למצרים, שקעה בים סוף, 70 ק"מ מן החוף המצרי, בעקבות שריפה שפרצה על סיפונה. ועדת חקירה פרלמנטרית גילתה שהספינה לא עמדה בתקנות הבטיחות ולא היו עליה מספיק ספינות הצלה וציוד כיבוי אש.

דנמרק: קריקטורות הלועגות לנביא מוחמד שהתפרסמו בעיתון מקומי הציתו זעם בעולם המוסלמי. נציגויות של דנמרק ומדינות אירופיות אחרות נפרצו ונשרפו והפגנות התקיימו בכל רחבי העולם. 35 בני אדם נהרגו בהפגנות. באירן הכריז הנשיא אחמדינג'אד בתגובה על תחרות קריקטורות בעניין השואה.

אירופה: שפעת העופות מתפשטת ליבשות אחרות, בין היתר גם לאירופה ולאפריקה. אלפי עופות מושמדים בגרמניה, צרפת, אוסטריה, איטליה ויוון. האיחוד האירופי נקט אמצעים חסרי תקדים לבודד את הלולים הנגועים ולחסן את העופות הבריאים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מרץ: סופו של פושע מלחמה

בלרוס: אלכסנדר לוקשנקו נבחר פעם נוספת לעמוד בראש המדינה. האופזיציה, בראשות אלכסנדר מילינקביץ' טענה שהיו זיופים נרחבים בבחירות ויצאה לרחובות להפגנות דוגמת אלה שהובילו להפיכה באוקראינה. המחאה נמשכה מספר ימים אבל נתקלה ביד ברזל מצד השלטונות ולא הועילה.

האג: נשיא סרביה לשעבר, סלובודן מילושביץ' מת מהתקף לב בעת שהמתין למשפט בעוון פשעים נגד האנושות. בהאג עלו חשדות שמילושביץ' הורעל, אבל נתיחת גופתו לא גילתה כל עדויות לכך. גופתו של מילושביץ' הוטסה לסרביה ורבבות תומכיו באו ללוות אותו לקבורה.

אפריל: ה"מורטדלה" גובר על הסלמי

צרפת: מהומות בעקבות חוק העבודה החדש - סטודנטים ואנשי איגודי עובדים יוצאים לרחובות להפגין. תומכי החוק אמרו שהוא ירחיב את מעגל התעסוקה. הסורבון הייתה סגורה במשך חודשיים תמימים. שיראק לבסוף ביטל את הצעת החוק והמהומות נפסקו.

איטליה: ברלוסקוני נכשל בבחירות מול פרודי. גוש השמאל מכניע את הימין, עם יתרון של פחות מ-25 אלף קולות, ואיל ההון והתקשורת חסר המעצורים מודח מפני ה"מורטדלה", כפי שרומנו פרודי מכונה. ברלוסקוני טוען אמנם לזיופים בבחירות, אבל בית המשפט קובע כי הן היו כשרות ומאשר את ניצחון השמאל.

מצרים: פיגועים בדהאב. שלושה פיצוצים בו זמנית במסעדה, קפה וסופרמרקט בסיני הורגים 18 איש ופוצעים 83. זו מתקפת הטרור השלישית בסיני בשנתיים האחרונות. הקודמות היו בשארם א-שייח' ובטאבה. השלטונות המצרים הרשיעו עשרה אנשים בתכנון ובהוצאה לפועל של הפיגועים והוציאו שלושה מתוכם להורג.

מאי: אלפי הרוגים ברעידת אדמה באינדונזיה

אינדונזיה – כ-5,700 הרוגים ברעידת אדמה באי ג'אווה שבאינדונזיה. המדינה למודת האסונות נפגעת ברעידה בעוצמה של 6.2 בסולם ריכטר. העיר העיקרית שנפגעת היא יוגיאקרטה. 100 אלף איש נותרו חסרי בית. באותו חודש מתפרץ הר הגעש מראפי, אחרי חודשים של פעילות געשית מוגברת. אלפי כפריים מהאזור נאלצים להתפנות מבתיהם.

יוני: סופו של זרקאווי

פרו: אלן גרסיה, המועמד המרכזי יותר, נבחר בשנית לנשיאות פרו. גרסיה התמודד מול אולנטה הומלה, שהבטיח לחולל מהפכה חברתית ולהפקיע משאבים מהשכבות העשירות. גרסיה, בעל הנטיות הליברליות, נתמך על ידי הוגו צ'אבס וממשלות השמאל החדשות בדרום אמריקה המאדימה.

עירק: אבו מוסאב אל זרקאווי מחוסל. הטרוריסט הרצחני, מנהיג הפלג העירקי של אל קאעדה נהרג בהפצצה משותפת של ארה"ב וצבא עירק, צפונית לבגדד. זרקאווי היה אחראי לעשרות פיגועי התאבדות, פיצוצי מכוניות תופת ועריפת ראשים של עיראקים ושל אזרחים זרים. הפרס על לכידתו היה 25 מיליון דולר.

סומליה: המיליציות האיסלמיות משתלטות על מוגדישו. אחרי שלושה חודשי לחימה, "איחוד בתי הדין האיסלמיים" משתלט על בירת סומליה ובפועל מפקיע את השלטון מידי הממשלה החלשה. בסומליה אין שלטון של ממש מאז שנת 1991 והניסיונות לכונן ממשלה מרכזית נכשל יותר מעשר פעמים. כעבור חודשים ספורים מתערבת אתיופיה בקונפליקט וחיילי הצבא הנאמנים לממשלה משתלטים מחדש על הבירה.

יולי: זיזו נוגח, קלדרון לוקח

גרמניה: מונדיאל מופתי מבחינה ארגונית ובינוני ביותר מבחינת כדורגל. ברזיל המבטיחה אינה מקיימת ורונלדיניו כמעט לא מורגש. לגמר מגיעות צרפת שבקושי עלתה מהבית המוקדם, ואיטליה, שמציגה כדורגל אגרסיבי ומתוחכם. גרמניה המפתיעה מגיעה רק למקום השלישי. איטליה מנצחת בגמר וזוכה בגביע, אבל הסנסציה של המונדיאל היא הנגיחה האומללה של זינדין זידאן בחזהו של מטרצי, אחרי שהאיטלקי לוחש באוזנו של זיזו מה היה עושה לאחותו.

מקסיקו: פליפה קלדרון מנצח בבחירות את לופז אוברדור. קלדרון השמרן, בן ברית של ארה"ב, מנצח את אוברדור השמאלי. האופוזיציה מודיעה שתוצאות הבחירות זויפו ומוקמת ועדה שבודקת את הטענות. במקביל מארגנת האופוזיציה מחאה שנמשכת שבועות רבים ולא מכירה בניצחונו של קלדרון. הבדיקה מעלה שאין צורך בבחירות חוזרות וקלדרון לבסוף מושבע לנשיאות, בחודש דצמבר.

אוגוסט: לא עולים למטוס עם תרמוס

בריטניה: השירותים החשאיים של ארה"ב ובריטניה מצליחים למנוע פעולת טרור מתואמת. כוונת המחבלים הייתה לפוצץ מטוסים שיצאו מבריטניה בעודם באוויר, בעזרת תרכובת של כימיקלים נוזליים. בעקבות המזימה חלים עיכובים קשים בטיסות בכל רחבי אירופה. העיתוי – שיא עונת החופשות, גורם לתורים ארוכים בשדות התעופה. מוטל איסור על עליה למטוסים עם נוזלים במטען היד.

ארה"ב: מועצת הביטחון של האו"ם מגיעה להחלטה שמובילה לסיום מלחמת לבנון. אחרי משא ומתן מייגע מגיעות חברות מועצת הביטחון להסכמה ומנסחות מסמך שמקובל על הצדדים באזור. המסמך כולל סעיפים לפיהם צבא לבנון יחד עם כוח בין לאומי ישתלטו על דרום לבנון וחזבאללה יתפרק מנשקו. שחרור החטופים מוזכר במבוא להחלטה, אבל לא נכלל כסעיף אופרטיבי.

ספטמבר: האוסטרית שברחה מן האופל

אוסטריה: נטשה קמפוש, צעירה בת 18 שנחטפה כשהייתה בת עשר בורחת. החוטף שהחזיק מתאבד. הצעירה שבלתה 8 שנים בביתו של החוטף, חלק ניכר מהזמן במרתף ללא חלונות, מעניקה ראיון לטלוויזיה ומספרת ברהיטות ובקור רוח על השנים בהן הייתה משועבדת לרצונותיו של חוטפה.

תאילנד: הצבא מחולל הפיכה שקטה במדינה ומדיח את טקסין שינוואטרה, איל ההון השנוי במחלוקת. שלטונו של טקסין לא היה יציב והציבור התאילנדי ערך נגדו הפגנות במשך חודשים לפני ההפיכה וחלק גדול ממנו החרים את הבחירות. 15 שנים לא הייתה הפיכה בתאילנד, עד ספטמבר. ההפיכה זוכה לתמיכת המלך וטקסין, שהיה בארה"ב, מוצא מפלט באנגליה.

אוקטובר: ניסוי גרעיני בצ' קוריאה, חיסול עיתונאים ברוסיה

הונגריה: מהומות אלימות פורצות בעקבות הודאת ראש הממשלה כי שיקר לגבי רפורמות כלכליות לפני הבחירות. יוזמי המהומות: בעיקר הימין. עשרות נפצעים בהתנגשויות בין המשטרה למפגינים. ראש הממשלה מסרב להתפטר.

רוסיה: העיתונאית אנה פוליטקובסקיה, כתבת "נוביה גאזטה", נרצחת בבנין מגוריה בדרך לביתה. פוליטקובסקיה הייתה מתנגדת חריפה של פוטין ולפני שנרצחה עבדה על תחקיר שנגע לעינויים ופעולות בלתי חוקיות על ידי השלטונות הפרו רוסיים והחיילים הרוסים בצ'צ'ניה. בזמן הטבח בבסלן, כשהייתה במטוס בדרכה לסקר את האירועים, ניסו להרעיל אותה באמצעות כוס תה. סברות: היא חוסלה על ידי שליחי השלטון בצ'צ'ניה.

צפון קוריאה: הקוריאנים עורכים ניסוי גרעיני ומעוררים את חמת העולם. הדרום קוריאנים והיפנים חשים מאוימים ולוחצים על הטלת סנקציות חמורות על המדינה המבודדת. כעבור שבוע מקבלת מועצת הביטחון פה אחד החלטה על הטלת סנקציות כלכליות ואיסור מכירת נשק לפיונגיאנג. הצפון קוריאנים מצידם מגיבים בזעם וטוענים שזו הכרזת מלחמה נגדם. מאמצים דיפלומטיים נעשים למנוע ניסוי שני ולהחזיר את הקוריאנים לשיחות הרב צדדיות.

שטוקהולם: מוחמד יונוס מבנגלדש זוכה בפרס נובל לשלום. יונוס הקים בנק להלוואות קטנות שמאפשר להמונים לפתוח עסקים קטנים, מתוך כוונה להקטין את ממדי העוני במדינות מתפתחות ולהוביל את האוכלוסיה לעצמאות כלכלית. בנק "גרמין" שהקים יונוס מלווה כסף לכמעט 7 מיליון איש, 96 אחוז מהם נשים.

נובמבר: ליטביננקו מורעל, המפלגה הדמוקרטית מנצחת

ארה"ב: בחירות אמצע הכהונה בארה"ב משנות את יחסי הכוחות בסנאט ובקונגרס והדמוקרטים משתלטים על שני הבתים, לראשונה מזה 12 שנים. לראשונה לבית הנבחרים יש יו"ר אישה – ננסי פלוסי. השינוי ביחסי הכוחות מיוחס בעיקר לחוסר שביעות הרצון של הציבור האמריקני מהתנהלות ממשל בוש בעירק, אבל גם מן ההתנהלות של הממשל ושל נבחרים רפובליקנים. בעקבות המפלה מתפטר דונלד ראמספלד ממשרד ההגנה.

לבנון: פייר ג'ומייל, שר התעשיה ובנו של הנשיא לשעבר, נרצח. תכנון הרצח מיוחס לסוריה, שמכחישה כל קשר. לבנון נגררת לתקופה של מתיחות אזרחית בין נוצרים למוסלמים שמאיימת לשסע אותה ולהתדרדר למלחמה.

בריטניה: אלכסנדר ליטביננקו מת מהרעלת קרינה. ליטביננקו, לשעבר איש ק.ג.ב, שנמנה על מתנגדיו של פוטין, מורעל על ידי פולוניום 210, איזוטופ רדיואקטיבי נדיר שניתן להפיק אך ורק בכורים גדולים, כאלה שמצויים ברשותן של מעצמות גרעיניות. ליטביננקו עצמו מאשים את פוטין לפני מותו בחיסולו. כמה אנשים נוספים ששהו במחיצתו נבדקים ומתגלה שנחשפו לרמות גבוהות של קרינה. הקרמלין מכחיש כל קשר לחיסול.

דצמבר קשה לדיקטטורים: סדאם נתלה, פינושה סתם מת

ארה"ב: בן קי מון מושבע לתפקיד המזכ"ל השמיני של האו"ם. שר החוץ לשעבר של דרום קוריאה מתמנה בתקופה מתוחה מבחינה בין לאומית כשלפניו נושאים רבים לטיפול, כמו המתיחות בין המערב לגורמים איסלמיים, משברים מקומיים בכל רחבי אפריקה – מדארפור ועד קונגו, מתיחות בלבנון, הסכסוך הישראלי פלסטיני, אירן המתגרענת ועוד כהנה וכהנה.

צ'ילה: אוגוסטו פינושה מת בגיל 91. הרודן הקשיש לא נשפט מעולם על פשעים נגד האנושות. פינושה, שהדיח ורצח, בגיבוי אמריקני את איינדה הסוציאליסט שלט שנים רבות ביד ברזל בצ'ילה וניצח על רציחות ועינויים של מתנגדי המשטר. בשנים האחרונות הצליח שוב ושוב להתחמק ממשפט ומעונש, בתואנות שונות של בריאות גופנית ונפשית. מותו התקבל ברגשות מעורבים של קורבנותיו ששמחו על מותו אבל חשים תסכול על כך שלא נשפט ומנגד, צער של תומכיו הרבים שראו בו את מי שהציל את צ'ילה מקומוניזם והפך אותה לאחת הכלכלות היציבות והמשגשגות בדרום אמריקה.

אירן: ועידת הכחשת שואה מתכנסת בחסות מחמוד אחמדינג'ד, שמזמין מכחישי שואה ומתנגדי ציונות מן העולם כולו כדי לבדוק מחדש את המיתוס ההיסטורי. בין המשתתפים, מספר קטן של יהודים חרדים שרואים בציונות את אם הטומאה.

אירן: מועצת הביטחון מטילה סנקציות בהיקף מוגבל על המדינה. אחרי מהלכים דיפלומטיים מייגעים המשתרעים על פני השנתיים האחרונות, יוזם האו"ם צעד אופרטיבי ראשון שתכליתו להפעיל לחץ ממשי על אירן לזנוח את תוכנית הגרעין שלה. התוכנית מתקבלת אחרי הגבלה משמעותית של חומרת הסנקציות, שמתקבלת על דעת כל החברות בעלות זכות הווטו של המועצה. האירנים מצידם ממשיכים להתעקש על זכותם להעשיר אורניום "למטרות שלום".

עירק: אקורד הסיום של השנה שייך לעירק ולהוצאה להורג של סדאם. אחרי משפט טלוויזיוני סנסציוני הורשע סדאם בנובמבר בטבח שביצע בדוג'איל ונידון למוות. ערעורו נדחה על ידי בית הדין העירקי והוא הוצא להורג בחיפזון, לעיני העולם כולו. ארה"ב ברכה על המהלך ומדינות רבות ששוללות עונש מוות, כמו בריטניה, גם הן הצטרפו למשבחים את מערכת האכיפה העירקית שגמלה לרודן האכזר באקט הומני משל עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully