וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "בחמאס יודעים שיקבלו מכה חזקה אם יימשך הירי"

טל שלו

22.11.2012 / 5:00

הפסקת האש נשמרה בלילה. גורמים מדיניים מציגים אותה כהישג לישראל ולא לחמאס, וטוענים כי "תייצר לגיטימציה" לפעול בעתיד. בירושלים גם מתברכים בשיתוף הפעולה עם מורסי

צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: לירון בארי

"ההכרזה על הסכם הפסקת אש תייצר לגיטימציה גדולה יותר לפעול בעתיד" - כך אמר הלילה (חמישי) גורם מדיני רשמי בירושלים, שעות ספורות לאחר הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החליט להיענות להמלצתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה ולקבל את מסמך ההבנות המצרי בדבר הפסקת האש, שגובש בימים האחרונים מול ישראל והחמאס. בעוד שבחמאס מציגים את הפסקת האש כניצחון, בירושלים מנסים להדגיש כי ההיפך הוא הנכון, וכי מדובר בהישג אסטרטגי, מדיני והסברתי ישראלי.

במהלך הלילה נשמרה הפסקת האש: ירי הרקטות מעזה אמנם נמשך לעוד שעה וחצי אחרי כניסת הפסקת האש לתוקף, אולם חדל ב-22:30 ומאז לא התחדש. ברצועת עזה, עצר חיל האוויר לחלוטין את תקיפותיו.

"בשמונה ימים של תקיפות, הנחית צה"ל מכה קשה על חמאס ועל יכולותיו הצבאיות, והארגון הופתע מעוצמת התגובה", אמר הגורם המדיני. "ישראל הוכיחה לאזור שגם בעיצומה של הטלטלה האזורית, היא פועלת בעוצמה נגד איום על אזרחיה, והחוסן הלאומי שהפגינו האזרחים מקרין גם הוא על דמותה של ישראל במזרח התיכון".

סיום מבצע "עמוד ענן" - כל העדכונים:
13 רקטות אחרי הפסקת האש. הלימודים בדרום לא מתחדשים
משעל: חמאס לא ביצע הפיגוע - נתניהו אחראי לו
פרשנות: במילה אחת - החמצה / אמיר בוחבוט
פרשנות: הישג אסטרטגי לחמאס ומצרים / יוסי מלמן

הצהרת ראש הממשלה, נובמבר 2012. עומר מירון
ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון מכריזים על הפסקת האש, אמש בירושלים/עומר מירון

גם שרי הממשלה קיבלו הנחיה להסביר ש"המבצע הצבאי בוצע לפי התכנית". בדף המסרים שהפיצה לשכת ראש הממשלה אחרי הפסקת האש, הונחו גם השרים להדגיש כי "הפעולה נוהלה בתבונה רבה ובאחריות בזירה הצבאית, המדינית, ההסברתית והעורף, תוך שילוב בין אמצעים צבאיים למדיניים, וזאת בסביבה אזורית מורכבת ובלתי יציבה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"לחמאס נגרם נזק אסטרטגי"

ההסכם בין ישראל לחמאס הוכרז אמש בתום יום דיפלומטי אינטיסיבי במיוחד ובתיווכה הפעיל של מזכירת המדינה הילרי קלינטון, ש"דילגה" בין ירושלים לקהיר. במסגרת ההסכם, התחייבו ישראל וחמאס לנצור את האש ל-24 שעות, ולאחר מכן ידונו עם מצרים בסוגיות פתיחת מעברי הגבול ברצועה והברחות הנשק לעזה.

"החמאס ייבחן ביכולת שלו בשטח לאכוף את הפסקת האש", אמרו בירושלים. "עכשיו יודעים בחמאס שאנחנו מגיבים בחריפות ושהם יקבלו מכה חזקה יותר אם יימשך הירי, אבל ההרתעה תיבחן בשטח". בירושלים מדגישים את הנזק האסטרטגי הכבד שנגרם לחמאס בשבוע הלחימה, ובין היתר מצביעים על פגיעה משמעותית במערך הפיקוד והשליטה של הארגון וחיסול הבכירים, על השמדת אלפי טילים ופגיעה באלפי מטרות, פגיעה רחבה בתשתיות טרור ומתקני שלטון של החמאס והפצצת עשרות מנהרות להברחה ומנהרות תופת.

ישראלים צופים בירי הרקטות מרצועת עזה לפני שהפסקת האש נכנסה לתוקפה, נובמבר 2012. רויטרס
אזרחים צופים בסוללת "כיפת ברזל", אתמול/רויטרס

בירושלים מביעים שביעות רצון גם מהגיבוי המדיני הנרחב שישראל קיבלה לפעולותיה, ומכך שלא פורסמה אף הודעת גינוי לישראל מטעם האו"ם או מועצת הביטחון, למרות ניסיונות של רוסיה ומדינות ערב לעשות כך. לדברי הגורם המדיני, גם בזירת ההסברה נרשמה "הצלחה משמעותית, שהעבירה את העמדה הישראלית בתקשורת העולמית וברשתות החברתיות והצליחה ליצור תמונה מאוזנת בנוגע למתרחש. העולם ראה את פרצופו האמיתי של החמאס - כארגון טרור שיורה בכוונה תחילה לעבר אזרחים מתוך ריכוזי אוכלוסייה".

לפי מסמך ההבנות, מצרים תשמש כגורם המפשר בין ישראל לחמאס ותפקח על יישומו. בירושלים מביעים אופטימיות זהירה בכל הקשור להתנהלותו של הנשיא מוחמד מורסי עד כה, ומהערוצים הביטחוניים המקצועיים שנוצרו בין ירושלים לקהיר בימים האחרונים. "ישראל ומצרים שיתפו פעולה בצורה מוצלחת כדי לשמור את האירועים תחת שליטה ולהביא לתוצאות הרצויות", אמר הגורם המדיני. שר החוץ, אביגדור ליברמן, אף שיבח את מורסי בבירור בדבריו אמש, כשאמר כי "מגיעות מחמאות לנשיא מוחמד מורסי, על היכולת שלו לקבל החלטות באופן אחראי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully