וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבים לנתניהו: מעריכים שהבחירות ייערכו באוקטובר

פנחס וולף

29.4.2012 / 0:07

שאול מופז קרא להקדים את הבחירות לאוקטובר, וגם מפלגת העבודה תפעל השבוע לפזר את הכנסת. בכירים בליכוד אומרים: ליברמן וישראל ביתנו הם שיקבעו את מועד קיום הבחירות

"הכדור להקדמת הבחירות נמצא בידיים של ליברמן" – כך אמרו בסוף השבוע בכירים בליכוד, בשיחה עם וואלה! חדשות. בימים האחרונים, גברו הקולות הקוראים להקדים את הבחירות לכנסת, וכעת, גם בקרב מקורביו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתגבשת הערכה לפיה הבחירות יערכו באוקטובר השנה או בינואר 2013, כשהכף נוטה לכיוון אוקטובר. המשמעות היא שכבר לקראת סוף מושב הקיץ - הנפתח מחדש ביום שני - הכנסת תפוזר.

אותם גורמים הוסיפו כי "ליברמן צריך לקחת בחשבון שאם הוא יחליט לפרק את הממשלה, המשמעות היא שהוא מפיל ממשלה של הימין, ושזה לא לטובתו". בשיחות סגורות, אמר היום נתניהו כי אם יהיו דרישות קואליציוניות שיהוו סחיטות, אין בכוונתו להיכנע להן, אלא ללכת לבחירות. ליברמן, מצדו, אמר בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות", כי ב-9 במאי הוא יוכל להעריך מתי יתקיימו הבחירות, בכפוף להתנהלות הקואליציה כלפי הצעת החוק של מפלגתו, שאמורה להחליף את חוק טל. "ההתחייבות שלנו לקואליציה נגמרה", קבע.

אביגדור ליברמן בהרמת כוסית של ישראל ביתנו לכבוד פסח, אפריל 2012. מגד גוזני
בליכוד שולחים אזהרה לליברמן: "שייקח בחשבון איזו ממשלה הוא מפיל"/מגד גוזני

גורמים אחרים בליכוד המקורבים לראש הממשלה אמרו כי "אם יהיה צריך, ואם הקואליציה לא תוכל לטפל בנושאים שעל הפרק - כמו חוק טל ותקציב 2013 – נתניהו שוקל בחירות מוקדמות". לדבריהם, ראש הממשלה טרם החליט סופית בעניין. "אם רוצים לא להקדים, כל אחד צריך לתת את חלקו. אם נתניהו יראה שהוא לא יכול להגיע להבנות, מבלי לוותר על עקרונות - הוא יקדים את הבחירות. הוא אינו חושש מכך, ובמאי או ביוני אבני הנגף העומדות בפני הקואליציה יסולקו, ואז נוכל לדעת", אמרו. אם קודם לכן, אפשרות שכזו לא הייתה באה בחשבון - עכשיו זו אפשרות".

בחירות בצל מחאה

הסיבה שנתניהו שוקל להקדים את הבחירות נובעת מרצונו לחדד את העמדות של השותפות הקואליציוניות שלו, דבר שגורר עימות ביניהן ומערער את יציבות הממשלה. הדבר האחרון שנתניהו מעוניין בו הוא להיגרר בכוח לבחירות אחר תקציב שלא הצליח להעביר. כך, הוא גם יצטייר כ"נתניהו גוזר הגזירות" - לעומת המפלגות האחרות, שיצטיירו כמפילות ממשלה ובעלות עמדה חברתית. ברקע, הן גם ידאגו להציב דרישות פופוליסטיות כלפי הממשלה. לכן, האפשרות העדיפה על נתניהו היא להקדים את הבחירות ברקע חוק טל. אם הבחירות יתקיימו באוקטובר, המוקש יהיה מחאת הקיץ המתחדשת; אם ההפגנות יצליחו לצבור תאוצה, נתניהו ייחלש באופן טבעי. מנגד, הוא תמיד יוכל לצייר את המחאה החוזרת כמחאה פוליטית של האופוזיציה, משום שמופז כבר הודיע שמפלגתו תיקח בה חלק ותייצג את המוחים.

בינתיים, סיעות האופוזיציה כבר החלו להתקוטט. אחרי הודעתה של יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', על כוונתה להגיש הצעת חוק לפיזור הכנסת, גורמים בקדימה האשימו אותה בכך שהיא מסייעת לראש הממשלה. "נתניהו הגיע למבוי סתום בגלל חוק טל ובגלל התקציב", אמרו בשיחה עם וואלה! חדשות. "המהלך של שלי תמוה, משום שהוא מחלץ את נתניהו מהמבוכה שהוא היה נקלע אליה". בנוסף, טענו אותם גורמים כי הגשת הצעת חוק לפיזור הכנסת אינה מהווה מעשה חכם בשלב זה: אם ההצעה תיפול, לא יתאפשר להגיש הצעה דומה בחצי השנה הקרובה.

גם יו"ר קדימה, שאול מופז כבר מתכונן לבחירות. הוא הודיע כי לדעתו, יש לקיים אותן כבר ב-16 באוקטובר, והוא גם החל לקיים התייעצויות עם חברי סיעתו לגבי תאריך לקיום הפריימריז לרשימת קדימה לכנסת הבאה. גורמים בעבודה אמרו בתגובה כי "בגלל השפל של קדימה בסקרים, מופז חושש ללכת לבחירות - אך חושש עוד יותר מלהודות בכך, משום שהדבר יעיד על חולשתו. אם קדימה רוצה באמת להפיל את נתניהו, היא צריכה לחבור לעבודה מבלי לגמגם, ולהביא להקדמת הבחירות". יחימוביץ' אמרה מוקדם יותר כי "זו לא השעה להשמצות חסרות שחר ולפוליטיקה קטנה, הנובעת, אולי, מסקרים גרועים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully