וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתה במשק: הנמלים, הבנקים והרכבת לא יפעלו

על רקע הדרישה לצמצם את מספר עובדי הקבלן במשק, נערכת ההסתדרות לשביתה הגדולה שמתוכננת להתחיל מחר. חברות אגד ודן ישבתו ובתי החולים הממשלתיים יפעלו במתכונת שבת

יח"צ - חד פעמי

(צילום: דניאל בוק, גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ההסתדרות ממשיכה בתוכניותיה לפתוח מחר (שני) בשביתה כללית במשק. הבוקר פרסמה ההסתדרות את רשימת המוסדות והגופים במשק שצפויים להיכלל בשביתה הגדולה. בתחום השלטון המקומי – ברשויות המקומיות ובערים תל אביב, ירושלים וחיפה תחול שביתה כללית ויינתנו שירותי הצלה וחירום בלבד. באיגוד ערים לכיבוי אש והצלה יינתנו שירותי חירום בלבד; עוד גופים ממשלתיים שצפויים לשבות מחר: הכנסת, משרדי הממשלה, משרד ראש הממשלה (לרבות הרבנות הראשית), מינהל מקרקעי ישראל, רשות ההגירה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שירות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי. גם ארגון פרקליטי המדינה יצטרף לשביתה הכללית: הפרקליטים לא ישתתפו בדיונים, למעט במקרים חריגים שתאשר ועדת החריגים של הארגון.

בתי החולים הממשלתיים והעירוניים יעבדו במסגרת השביתה במתכונת שבת. עוד ישבתו בתחום הרפואי שירותי בריאות כללית ואילו מגן דוד אדום יענה לקריאות חירום בלבד. כמו כן ישבתו האוניברסיטאות, שדה התעופה בן גוריון, נמלי ישראל וחברות התחבורה הציבורית אגד, דן ורכבת ישראל. חברת החשמל, בז"ן וחברת מקורות יעבדו במתכונת שבת. השביתה תכלול גם את מוזיאון ארץ ישראל, מוזיאון תל אביב, תיאטרות הבימה, הקאמרי ובית לסין, הטלוויזיה החינוכית, קרן קימת לישראל ומפעל הפיס. הבנקים והבורסה לניירות ערך יצטרפו לשביתה.

לאחר שגם אמש הסתיימה ללא תוצאות פגישה בין נציגי ההסתדרות לנציגי משרד האוצר, טען הבוקר יו"ר ההסתדרות עופר עיני כי "רצונו של שר האוצר יובל שטייניץ להיטיב עם העובדים", יכול למנוע את השביתה. בראיון לקול ישראל אמר עיני כי בעיית העסקת עובדי הקבלן שבגינה החליטה ההסתדרות להשבית את המשק, נוצרה בין היתר על ידי החברות הגדולות.

עוד על השביתה הגדולה המתוכננת במשק:
השביתה בתוקף: ההסתדרות והאוצר לא הגיעו להבנות
ההסתדרות: שביתה למען עובדי הקבלן מיום שני
עיני לנתניהו: "להקטין תופעת עובדי הקבלן"

לדברי עיני, "המצב הנוכחי נוח לחברות הגדולות. השאלה אם זה נוח לעובדים שמרוויחים 4,000 שקל, זה סלע המחלוקת. עד עכשיו עשינו מה שנוח למעסיקים ושכחנו את אותו עובד שמרוויח 4,000 שקל ושרוצים לפטר אותו מתי שרוצים. אני אומר שהגיע הזמן לשנות, לדאוג למשק, בואו לא נשכח את העובדים".

עוד אמר עיני כי השביתה מחר תכלול בין היתר את שדות התעופה, הנמלים, משרדי הממשלה, הרשויות, הבנקים והתחבורה וזאת על מנת "לנסות להכניס פנימה את מירב עובדי הקבלן. לצערי הבעיה הזאת הפכה כבר למגפה". עיני הוסיף כי "נכון לרגע זה אין פריצת דרך, האוצר נסוג בו גם מהסכמות שהיו בתחילת המשא ומתן. השביתה הוכרזה ללא הגבלת זמן ואני מקווה שגם היום וגם בשביתה נוכל לחלץ פתרון מול הממשלה והמעסיקים".

על רקע המצוקות הכלכליות ברחבי העולם, הדגיש עיני כי "הבעיה של עובדי הקבלן התחילה לפני מעל 20 שנה, אבל היא הלכה והתרחבה והגיעה לממדים עצומים, יש מאות אלפי עובדים כאלה. שר האוצר אמר שהמשק יקרוס אם עובדי ניקיון ייכנסו למערכות וכל מה שיקרה עם כניסתם הוא ששר האוצר ישלם להם ישירות במקום לשלם את פער התיווך לקבלן. איפה זה יגרום לקריסה?".

על הטענה "יש מי שחושד בך שאתה תופס טרמפ על המחאה החברתית" השיב עיני כי "אני מודה שמה שקרה בקיץ 2011 נתן את הפלטפורמה שאפשר לעשות את המאבק למען אותם עובדי קבלן. אנחנו שנים נאבקים, אבל לא הייתה את הפלטפורמה ואין צדק חברתי אם אתה לא מטפל בעובדי הקבלן. מה שיפה כאן הוא שהעובדים החזקים עושים למען העובדים החלשים".

"שביתה תוביל לנזק כלכלי וחברתי עצום"

שר האוצר, יובל שטייניץ, התייחס הבוקר גם הוא לשביתה המתוכננת במשק ואמר כי היא עלולה "להוביל לנזק כלכלי וחברתי עצום ואסור לקחת את הסיכון הזה". בראיון לקול ישראל אמר שטייניץ כי "אנחנו חייבים לעשות תיקון משמעותי במעמדם של העובדים החלשים, אבל בלי להחזיר את המשק 30 שנים אחורה ובלי להיות המדינה היחידה ב-OECD שבה חברות לא יכולות לקנות שירותים". עוד אמר שטייניץ כי אף חברה בעולם המודרני לא עושה לעצמה לא את התחזוקה והניקיון, את שירותי השמירה או את שירותי רואי החשבון". לדבריו, "יש אצלנו בעיה קשה שבה גם בגלל חוסר פיקוח וגם בגלל אטימות לב של חלק מהמעסיקים מנצלים עובדי קבלן, פוגעים בזכויותיהם, מעבירים אותם ממקום למקום, ולוקחים להם פנסיה והבראה".


עדכון ראשון: 7:55

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully