וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות: שביתה למען עובדי הקבלן מיום שני

חיים ביאור

3.11.2011 / 18:16

לאחר שהפגישות בין נציגי ההסתדרות לנציגי האוצר לא העלו תוצאות, הכריזה ההסתדרות כי תשבית את המשק מיום שני הבא. הגופים השובתים: נתב"ג, נמלי הים, הרכבת, משרדי הממשלה ועוד

ההסתדרות הודיעה כי השביתה במשק בסוגיית עובדי החברות הקבלניות לכוח אדם תחל ביום שני הקרוב. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר שההסתדרות דורשת צמצום משמעותי בהיקף התופעה של העסקת עובדי קבלן במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי-עסקי. האוצר וחלק מהמעסיקים הפרטיים מתחו ביקורת על החלטת הארגון לקיים את השביתה.

השביתה תשבש בעיקר את השירותים במגזר הציבורי. בזמן השביתה לא יתקיימו המראות מנתב"ג, נמלי הים לא יפעלו ושירותי הרכבת ישותקו (האוטובוסים יפעלו כרגיל), בתי החולים הציבוריים יפעלו במתכונת מצומצמת, מרפאות שירותי בריאות כללית יהיו סגורות לקהל, וגם משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, משרדי הרישוי, לשכות העבודה ומינהלות האוניברסיטאות יושבתו.

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה במשק כבר בתחילת אוקטובר. בתקופת ה"צינון” שחלפה מאז התקיימו כמה פגישות בין אנשי ההסתדרות ומשרד האוצר, כשלפחות בשלוש מהן השתתף ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ואולם בהסתדרות אומרים שבמגעים אלה לא הושגה התקדמות. עם זאת, המגעים במטרה לגבש פתרון מוסכם בנוגע להעסקת עובדי קבלן יימשכו בסוף השבוע, במטרה למנוע את השביתה.

"נתניהו גילה נכונות מפתיעה לקידום המהלך של צמצום ההיקף של העסקת כוח אדם קבלני והעברת עובדים אלה למעמד של עובדים מן המניין, אבל הוא פקידי האוצר נותרו בקשיחותם וטרפדו כל הסדר בעניין זה", טען היום עיני. "השקפת עולמם היא שהכנסת עובדי קבלן לתוך המגזר הציבורי היא כמו להכניס חזיר לבית כנסת, או אויב לתוך המדינה". לדבריו, ראש הממשלה גילה עמדה גמישה בשתי פגישות המו"מ הראשונות שהתקיימו בהשתתפותו. "חשבתי שנתניהו יכופף את אנשי האוצר, אבל זה לא נעשה".

בהסתדרות אומרים ששיעור עובדי הקבלן מקרב העובדים בשירות המדינה כבר מגיע ל-20% - מימדים שאין להם אח ורע במדינות המפותחות בעולם. במגזר הפרטי-עסקי שיעור עובדי הקבלן הוא 6-10%. שכרם של עובדים אלה, אומרים בהסתדרות, אינו מגיע בדרך כלל אך למחצית מהשכר של העובדים הקבועים בארגונים, ובמקרים רבים אין אכיפה של תשלום זכויותיהם הסוציאליות. ההסתדרות דורשת כי כל עובדי הקבלן, או לפחות רובם, יהפכו לעובדים מן המניין של הארגונים שבהם הם הוצבו לעבודה. היא דורשת שעדיפות במעבר למעמד של עובדים מן המניין תינתן לעובדי הניקיון, מכיוון שהללו הם העובדים החלשים ביותר במשק, המועסקים לעתים בתנאי ניצול ובשכר ירוד.

"אני עדיין מקווה שהשביתה תימנע וקורא לחידוש המגעים", אמר עיני. "עובדי הקבלן הם אוכלוסיה חלשה שצריך לפתור את מצוקתה".

"זו שביתה קיקיונית ולחלוטין לא מוצדקת"

ואולם משרד האוצר מתנגד לקליטת עובדי הקבלן לתוך הארגונים במסגרת העסקה ישירה. במיוחד מתנגד האוצר לקליטת עובדי ניקיון או שומרים כעובדים מן המניין בשירות המדינה, "מכיוון שניקיון ושמירה אינם ליבת העשייה של המשרדים". גורמים באוצר האשימו את עיני כי הוא "משתמש בעובדי הניקיון כדי להשיג כוח". לדבריהם, עבודה קבלנית היא אחת מכמה צורות העסקה במשק הישראלי ובכלל זה בשירות המדינה, לצד העסקה במסגרת הסכמי שכר קיבוציים, חוזים אישיים ועבודת פרי לנס.

"צורות העסקה מגוונות הן חלק מהתפיסה של גמישות ניהולית הנחוצה לכל ארגון", אומרים באוצר. "במקום קליטה שירה של עובדי הקבלן, יש לשפר את שכרם ותנאי העסקתם ולדאוג לכך שיאכפו חוקי העבודה שנועדו להגן עליהם. אימוץ של דרישות ההסתדרות פירושו החזרת המשק עשרות שנים לאחור, לימים שבהם המגזר הציבורי היה נטל על הציבור". באוצר קראו לעיני לבטל את השביתה ולהמשיך במו"מ.

לעומת ההתנגדות הנחרצת, לפי שעה, של האוצר לקליטה ישירה של עובדי קבלן במגזר הציבורי, המעסיקים הפרטיים מוכנים לשקול קליטה ישירה של עובדים אלה בהתאם לצרכי הארגון. ”נסכים לקלוט עובדים מקצועיים, ובמקרים מסויימים גם עובדי ניקיון, אבל איננו מוכנים לקלוט כעובדים מן המניין שומרים, מאבטחים ואנשי הסעדה, כי הללו אינם חלק מליבם הארגונים", אמר היום יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים שרגא ברוש. בלשכת התיאום קיימת הבנה לגבי הצורך לשפר את מצבם של עובדי הקבלן כפי שדורשת ההסתדרות, ואולם בלשכה חברות כמה מחברות הניקיון והשמירה הגדולות במשק, דבר המשפיע על עמדתה.

התקפה חריפה על השביתה צפויה השמיע הערב נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין: "זו שביתה קיקיונית ולחלוטין לא מוצדקת”, הוא אמר. "לא מדובר בסכסוך עבודה חוקי. זה ניסיון כוחני לשנות את כל מבנה ההעסקה במשק". לין, שהוא בעלים של חברת כוח האדם הקבלנית לין-ביכלר, אמר שארגונו יעתור לבית הדין הארצי לעבודה נגד ההסתדרות, בנימוק שעילת השביתה נוגעת לשאלת חופש הניהול העסקי בישראל. "זכותם של עסקים למסור עבודות למיקור חוץ ולא לבסס את כל פעילותם על כוח אדם קבוע", הוא טען. לין הוסיף: "במקום שעיני יתערב בחופש הניהול העסקי, עדיף שידאג לשכר המינימום במשק. רק בעוד שנה, באוקטובר 2012, שכר המינימום החוקי צפוי לעלות ב-200 שקלים".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, קרא להסתדרות שלא לכלול את הרשויות המקומיות בשביתה המתוכננת. "אנו מעסיקים עובדי קבלן כבר שני עשורים ביוזמת הממשלה ובהסכמת ההסתדרות", אמר בוחבוט. "צר לי, אבל ההסתדרות ומשרד התמ"ת נרדמו בשמירה ואיפשרו את ההתדרדרות בשכרם ותנאי העסקתם שלך עובדים אלה. כעת יש לדאוג לכך שלעובדי הקבלן יהיו זכויות כלכליות שוות לאלה של העובדים האחרים, אבל ההסתדרות אינה רשאית לסגור עם הממשלה את ביטול העסקתם של עובדי הקבלן, כיוון שלא הממשלה מעסיקה אותם, אלא אנו, הרשויות המקומיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully