וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוטפים מאלג'יריה הציעו עסקת חילופי שבויים, ארה"ב סירבה

18.1.2013 / 18:25

סוכנות הידיעות של מאוריטניה דיווחה כי החוטפים, המזוהים עם אל-קאעדה, הציעו לשחרר שבויים אמריקאים המוחזקים במתקן הגז תמורת שני אסירים אילסמים הכלואים בארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

החוטפים שהשתלטו על מתקן הגז באלג'יריה ומחזיקים בו בני ערובה זרים ומקומיים הציעו לארצות הברית עסקת חילופי שבויים - כך דיווחה היום (שישי) סוכנות הידיעות הממלכתית של מאוריטניה. על פי הדיווח, החוטפים המשתייכים ככל הנראה לארגון הטרור אל-קאעדה, הציעו להחליף שבויים אמריקאים בתמורה לשני אסירים איסלמים הכלואים בארצות הברית. דובר הקבוצה אמר לסוכנות הידיעות כי הם מבקשים לשחרר מהכלא האמריקאי את עאפיה סידיקוי, אזרח פקיסטן, ואת עומאר עבד אל-רחמן, אזרח מצרים, המוכר גם בכינוי "השייח' העיוור". עם זאת, לא נמסר בדיווח כמה שבויים אמריקאים מוחזקים במתקן. דוברת משרד החוץ, ויקטוריה נולנד, אמרה כי ארצות הברית לא תיענה להצעת החוטפים וכי המדינה "אינה מנהלת משא ומתן עם טרוריסטים".

דובר הבית הלבן אמר כי הנשיא, ברק אובמה, מקבל דיווחים שוטפים על המצב במתקן הגז. "אנו נמצאים בקשר הדוק עם ממשלת אלג'יריה והבהרנו שבראש סדר העדיפויות שלנו ביטחונם ואבטחתם של בני הערובה", אמר טומי וויטור. לדבריו, אובמה שוחח על המצב גם עם ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. "אנו במגעים גם עם שותפותינו הבינלאומיות", הוסיף.

העולם מזועזע מהחטיפה באלג'יריה: "שום תירוץ לטרור". רויטרס
100 מתוך 132 הזרים המועסקים במתקן הגז שוחררו/רויטרס

בתוך כך, מקור ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי צבא אלג'יריה שחרר עד כה כ-100 מתוך 123 העובדים הזרים המועסקים במתקן. לדברי המקור, גורלם של יתר העובדים אינו ברור. על פי דיווח מוקדם יותר בסוכנות הידיעות הממכלתית באלג'יריה, כ-650 בני ערובה שהוחזקו במתקן כבר שוחררו. 573 מבני הערובה ששוחררו הינם מקומיים. עוד דווח כי בעוד החמושים עדיין נצורים בתוך המתקן, צבא אלג'יריה – שיצא למבצע החילוץ מבלי ליידע את המערב – מבקש "סוף של שלום" למשבר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

כך נראה מתקן הגז מהאוויר:

מפה של מתקן הגז באלג'יריה בו מוחזקים בני ערובה בידי אנשי אל-קאעדה. רויטרס
מפה של מתקן הגז באלג'יריה בו מוחזקים בני ערובה בידי אנשי אל-קאעדה/רויטרס

מקור ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית כי בלתי אפשרי להעריך את מספרם הגולל של בני הערובה שעדיין מוחזקים במתקן הגז וכי חלקם מצאו מקלט בנקודות שונות בסביבת האתר. עוד דיווחה הסוכנות כי ההתקנה במפעל הוצאה מכלל פעולה כדי למנוע סכנת פיצוץ במקום.

איסלמיסטים השתלטו על שדה גז טבעי באלג'יריה הרגו 2  ושבו 41 16 בינואר 2013. רויטרס
לפחות 30 בני ערובה ו-11 אנשי אל-קאעדה נהרגו בפעולת החילוץ/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר ראש ממשלת צרפת, ז'אן-מארק איירו, אמר כי ממשלת אלג'יריה הודיעה לו שהמבצע לחילוץ בני הערובה במתקן הגז עדיין נמשך. ראש הממשלה סיפר כי הוא שוחח על כך עם עמיתו האלג'יראי, ונמצא בקשר עם מנהיגי מדינות נוספות המעורבות במשבר. הוא הוסיף כי יש לגנות את הריגתם של בני הערובה. בכך אישר ראש ממשלת צרפת את דבריו מוקדם יותר של גורם בריטי לרשת CNN שטען כי הפעילות במקום נמשכת בכמה מוקדים.

לפי מקור ביטחוני במדינה, לפחות 30 בני ערובה ו-11 אנשי אל-קאעדה נהרגו בפעולת החילוץ. בין ההרוגים - שמונה אלג'יראים ושבעה זרים, כולל שני בריטים, שני יפנים ואזרח צרפתי. עד כה דווח גם על 22 נעדרים. בין החטופים, כאמור, היו גם אזרחים אמריקאים.

גם ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, התייחס למשבר לאחר שביטל נאום שהיה אמור לשאת בהולנד על יחסי הממלכה עם האיחוד האירופי. בנאום בפרלמנט בלונדון אמר קמרון כי פחות מ-30 בריטים נמצאים בסכנה בשלב זה. הוא הבהיר כי המתקפה הייתה נרחבת ומתואמת היטב, מלווה בתחמושת רבה וטען כי המשבר עדיין נמשך. מוקדם יותר אמר קמרון כי בריטי אחד לפחות נהרג עד כה. "זה מאוד מסוכן, לא ברור, מצב נזיל מאוד, ואני חושב שאנחנו צריכים להכין את עצמנו לאפשרות שיהיו חדשות רעות". בשיחת טלפון עם ראש ממשלת אלג'יריה, עבד אל-מלכ סלאל, הביע קמרון מחאה על שהממשלה באלג'יר לא יידעה מראש את בריטניה לפני שיצאה לניסיון מבצע החילוץ, חרף בקשה מפורשת בנושא.

קבוצת אל-קאעדה שהייתה אחראית לחטיפת עשרות העובדים שחררה הודעה, שצוטטה על ידי סוכנות הידיעות של מאוריטניה, בה הזהירה מפני פעולות דומות נוספות. הקבוצה, "מולת'מין" (רעולי פנים בערבית), קראה לתושבי אלג'יריה "להתרחק ממתקנים הנשלטים על ידי חברות זרות, כי אנחנו נפגע בהם באופן המפתיע ביותר האפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully