וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שליח ספרדי הציג לאסד תוכנית לסיום ההתקוממות"

העיתון "אל פאיס" מדווח כי שליח מיוחד של ראש הממשלה ספאטרו ביקר בדמשק - אך חזר מאוכזב: "אין נכונות לפשרה". לפי הדיווח, ספרד תהיה מוכנה להעניק לאסד מקלט מדיני אם שלטונו ייפול

זמן קצר לפני שסיים בחודש שעבר את תפקידו כמנכ"ל משרד ראש ממשלת ספרד, קיבל בחודש שעבר ברנרדינו לאון משימה אחרונה מהבוס שלו, ראש הממשלה חוסה לואיס ספאטרו - נסיעה סודית לסוריה, שם הציג לשלטונו של הנשיא בשאר אסד תוכנית שלום לסיום ההתקוממות האלימה במדינה. כך מדווח היום (שני) העיתון הספרדי "אל פאיס", המתבסס על מספר מקורות דיפלומטיים המקורבים ללאון.

ההצעה הספרדית, לפי הדיווח, כללה שלוש נקודות עיקריות: הפסקת הדיכוי האלים של ההפגנות נגד השלטון, ומעצר האחראים לאלימות כוחות הביטחון נגד המפגינים; קיום ועידה כלל-סורית במדריד, בה ישתתפו נציגי כל מגזרי האוכלוסיה במדינה, שבה ייקבע לוח זמנים למעבר למשטר דמוקרטי; והקמת ממשלת אחדות עם נציגי האופוזיציה, שתוציא לפועל את מה שיוחלט בוועידה. לפי הדיווח, טורקיה הייתה מעורבת ביוזמה ותיווכה בין הצדדים.

המהומות בסוריה - הכותרות האחרונות
סוריה: אוניות של אסד מפגיזות עיר נמל, 21 נהרגו
הטבעת סביב סוריה מתהדקת: אובמה ומלך סעודיה שוחחו
גורמים בטורקיה: "לא שוללים התערבות בסוריה"
דו"חות מודיעין: "אירן תקים בסיס לצבא סוריה בלטקיה"

הפגנת ענק נגד השלטון, חמה, סוריה, 29 ביולי 2011. רויטרס
אסד יסכים להפסקת הדיכוי האלים ומעבר למשטר דמוקרטי?/רויטרס

ככל הנראה, עד כה לא התקבלה תשובה מהשלטון הסורי להצעה הספרדית, ולפי הדיווח, גורמים דיפלומטיים ששוחחו עם לאון עם שובו מדמשק, העריכו כי אסד לא יהיה מוכן לפשרה. "הרושם שהתקבל הוא שאסד לא יהיה מוכן להתפשר על שום דבר משמעותי", אמר אחד הדיפלומטים. "מי שמנסה להגיע איתו להסדר פשוט לא ריאלי".

הדיווח מתפרסם על רקע המשך המתקפה של צבא סוריה על עיר הנמל לאטקייה שבצפון-מזרח המדינה, בניסיון לדכא את המורדים נגד השלטון בעיר. הבוקר דיווחו גורמי זכויות אדם בסוריה כי הפגזת העיר התחדשה, בין היתר מאוניות של חיל הים, וכי פליטים ממשיכים להימלט מהעיר.

"פגישה בין שני אריות"

לאון בן ה-46, אחד מאנשי אמונו הקרובים ביותר של ספאטרו, סיים את תפקידו בחודש שעבר, ומונה באחרונה לתפקיד הנציב הממונה על אגן הים התיכון באיחוד האירופי. לפי הדיווח ב"אל פאיס", הוא טס לדמשק לבדו, ולשם השמירה על הסודיות, אף השתמש בדרכון פרטי ולא דיפלומטי. בשום שלב של ביקורו, כך דווח, לא נכנס לשום משרד רשמי של שלטונות סוריה, וכל פגישותיו התקיימו בבתיהם של הבכירים שעמם נפגש. בין היתר, נפגש עם עוזר קרוב של הנשיא אסד במהלך ביקור ניחום אבלים שערך בבית משפחתו של אדם שמת.

לא ברור אם לאון נפגש עם אסד עצמו. לפי הדיווח, מקורביו הכחישו זאת, אך מקורות אחרים טענו כי השניים דווקא כן נפגשו. לדברי אותם מקורות, הנוכחים באותה פגישה אף ציינו בחיוך שמדובר ב"פגישה בין שני אריות" (לאון - אריה בספרדית; אסד - אריה בערבית).

לספרד מערכת יחסים מיוחדת עם סוריה עוד משנות ה-80, ומנהיגי שתי המדינות היו מצויים מאז ומעולם בקשרים קרובים. כך למשל, ב-2006 היה שר החוץ הספרדי, מיגל מורטינוס, הדיפלומט המערבי הראשון לבקר בדמשק לאחר רצח רפיק חרירי. גם הדיפלומטית המערבית האחרונה לבקר בבירת סוריה, ממש לפני תחילת ההתקוממות, הייתה שרת החוץ הנוכחית של ספרד, טרינידד חימנס, בחודש מרץ. חימנס טענה אז כי היא חשה בדמשק "נכונות אמיתית לרפורמה".

גם לאחר תחילת ההתקוממות, במקביל להחזרת השגריר מדמשק ולהצטרפות לסנקציות של האיחוד האירופי על סוריה, המשיך ראש הממשלה ספאטרו לעמוד בקשר טלפוני עם אסד, ולאחרונה שוחח עמו בחודש יוני. לאחר שהקשר נותק, החליט לשלוח אליו את לאון.

אולם לאון, כך דווח, שב מאוכזב מדמשק, והגיע למסקנה שאסד אינו מוכן להתפשר, ואילו האופוזיציה, לנוכח שפיכות הדמים המתרבה, מעוניינת אך ורק בהדחתו. אם זה יקרה, נטען ב"אל פאיס", הממשלה תהיה מוכנה להעניק לאסד מקלט מדיני בספרד, כפי שכבר העניקה בעבר לבכירים סורים שגלו ממדינתם (בהם רפעת אסד, שר החוץ לשעבר ודודו של בשאר, שהוגלה בידיו אחיו חאפז בימי שלטונו). עם זאת, הבהירו המקורות הדיפלומטיים, בשלב זה לא הוצגה או נדונה הצעה כזו באופן רשמי.

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully