וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאלי נשמו לרווחה: מוזיקה, עישון ופנים גלויות

28.1.2013 / 12:39

אמש השלימו הצרפתים וכוחות הממשלה את כיבוש המעוזים העיקריים מהמורדים האיסלמים. אלו נסו להרים - לא לפני שהעלו באש אוצרות היסטוריים. חוקי השריעה בוטלו, לשמחת התושבים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כשבועיים לאחר הגעת כוחותיה למאלי, מצליחה צרפת להשיג הישג משמעותי בלחימה מול המורדים האיסלמיים שהשתלטו על שטחה הצפוני העצום של המדינה המערב-אפריקאית. כוחות הסיוע הצרפתיים, מגובים בחיילים מצבא מאלי, הצליחו אמש (ראשון) להשתלט על העיר המרכזית גאו והעיר ההיסטורית טימבוקטו, שהיו בחודשים האחרונים תחת שליטת לוחמי מיליציית "אנסאר דין". עם השתלטותם של כוחות הסיוע על שתי הערים, יצאו התושבים המקומיים לחגוג ברחובות את גירושם של אנשי המיליציה.

במהלך החודשים האחרונים, בהם נטלו המורדים את השליטה בצפון-מזרח מאלי, הם החלו בהחלת חוקי ההלכה המוסלמית (ה"שריעה") על תושבי האזור, מוסלמים מהזרם הסופי המתון.

בעיר גאו, הגדולה ביותר בצפון מאלי, חגגו אתמול אלפים את מנוסתם של המורדים. נשות העיר הרשו לעצמן, לראשונה זה חודשים, להסתובב ללא רעלות המכסות את פניהן. מוזיקה הושמעה ברחובות לאחר חודשים ארוכים בהם נאסרה השמעתה, וגברים רבים נצפו מעשנים ברחובות, דבר שהיה אסור תחת שלטון המורדים.

"עכשיו אנחנו יכולים לנשום בחופשיות", אמר לרויטרס הווא טורה, צעיר מקומי בן 25, לאחר גירוש אנשי המיליציה. "אנחנו חופשיים היום כמו הרוח". טורה הוסיף כי הוא מודה לכל "החברים מרחבי העולם" על העזרה שהעניקו לתושביה של מאלי.

משוריין של כחות המורדים שנפגע מאש כוח צבא צרפת ליד העיר קונה, מאלי, 27 ינואר 2013. רויטרס
משוריין נטוש של המורדים סמוך לעיר קונה, לאחר שנפגע מאש הכוחות הצרפתיים, אתמול/רויטרס

הכוח הצרפתי-מאליי שהוביל את שחרור האזור נעזר בכלי רכב משוריינים ובהפצצות אוויריות כדי להניס את המורדים האיסלמים לכיוון צפון המדינה ההררי. העיירה קידאל, שנמצאת בעומקו של המדבר העצום בצפון מאלי, עדיין נמצאת תחת שליטת המורדים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"אוקספורד של אפריקה" שוב חופשייה - במחיר כבד

נראה כי בשלב הבא, ימקדו הכוחות הצרפתיים את המאמץ המלחמתי בהשתלטות על העיר ובסילוקם הסופי של המורדים מריכוזי אוכלוסיה. אשר להמשך הלחימה, מעריכים מומחים צבאיים, כי מיליציית המורדים תתבסס מחדש באזור המדברי וההררי של צפון מאלי ותנסה לנהל משם מלחמת גרילה כנגד הצבא המקומי וכוחות הסיוע הצרפתיים.

אחת המטרות המרכזיות של המבצע הנוכחי של כוחות הסיוע הייתה שחרורה של העיר טימבוקטו. העיירה המדברית העתיקה, ששמה הפך שם נרדף למקום אקזוטי ומרוחק, הייתה במשך מאות שנים תחנה מרכזית בציר המסחרי שבין העולם הערבי למערב אפריקה, דרכו הופץ האיסלם אל היבשת השחורה. היא נודעה במשך מאות שנים כמרכז של הגות ולמידה, וכ-200 אלף כתבי יד עתיקים היו שמורים במסגדים ובקברים העתיקים הפזורים בה, המוקדמים שבהם בני המאה ה-12. העיר כולה מוכרת זה מספר שנים כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ועד שהחל המרד האחרון, אף החלה לפרוח תיירות מדברית בעיר שנודעה כ"אוקספורד של אפריקה".

כחלק מניסיונם להחיל את את חוקי השריעה האיסלמית, הרסו המורדים במהלך החודשים האחרונים קברים עתיקים ומסגדים מקומיים בעיר, המשתייכם לזרם הסופי ומנוגדים לאמונתם. כעת, לאחר שאחרון המורדים הונס מטימבוקטו, ניתן יהיה לאמוד בצורה מדויקת יותר את הנזק התרבותי וההיסטורי שנגרם. רמז ראשון לטרגדיה כבר סיפק היום ראש העיר טימבוקטו, שהודיע כי במנוסתם, העלו באש המורדים את הספרייה ההיסטורית שפעלה בעיר במימון של דרום אפריקה, ובה היו אלפי כתבי יד היסטוריים נדירים מתקופת האיסלם הקדום, שערכם לא יסולא בפז. "הם הציתו את ספריית 'אחמד באבא' החדשה שבנו הדרום-אפריקאים", סיפר ראש העיר, האלה אוסמאנה, בשיחת טלפון מהבירה במאקו, לאחר שקיבל את המידע מאנשיו. "זה קרה לפני ארבעה ימים".

לקריאה נוספת:
המורדים איימו: "נגרור את צרפת לגיהנום"
טימבוקטו: בגן העדן של הג'יהאד שורפים מסגדים
פרשנות: מלחמת האין-ברירה של הצרפתים במאלי

חגיגות בעיר גאו, צפון מאלי, בעקבות שחרורה בידי הכוחות הצרפתיים מידי המורדים האיסלמים, 27 ינואר 2013. רויטרס
ותודה לצרפת. דגל הטריקולור מונף אמש בחגיגות בעיר גאו/רויטרס
לוחמי ארגון אנסאר דין סמוך לעיר טימבוקטו, צפון מאלי, אפריל 2012. AP
נמלטו להרים. לוחמי אנסאר דין/AP
חייל של צבא מאלי במחסום ליד העיר סווארה, 27 ינואר 2013. רויטרס
חייל צבא מאלי במחסום בשטח המשוחרר של המדינה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully