וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטר אסד: "הצבא החל לפעול להשבת הסדר בצפון"

בסוריה דווח כי יחידות צבא החלו לפעול בעיר הצפונית ג'יסר א-שוג'ור והכפרים הסובבים אותה, כדי "ללכוד חברי כנופיות חמושות". ארגוני אופוזיציה קראו לצאת להפגין נגד המשטר

דריכות גבוהה בסוריה מחשש לחידוש האלימות של כוחות הביטחון, נגד המפגינים הצפויים לחדש היום (שישי) את המחאה נגד בשאר אסד. ארגוני אופוזיציה הפועלים במדינה הפיצו באמצעות הרשת החברתית פייסבוק קריאה לצאת ולהפגין נגד המשטר, תחת הכותרת "יום שישי של השבטים". לפי ההערכות עד כה נהרגו במהומות בסוריה למעלה מ-1,100 בני אדם, וכ-10,000 נעצרו.

הטלוויזיה בדמשק דיווחה הבוקר כי יחידות צבא החלו לפעול בעיר הצפונית ג'יסר א-שוג'ור "כדי להשיב את הסדר והביטחון לעיר". בהודעה נמסר עוד כי "צבא סוריה יפרוס כוחות גם בכפרים הסובבים וילכוד חברי כנופיות חמושות". בחומס דווח כי טנקים עולים צפונה אל העיר. בעיר דיווחו גם על צעדי ענישה: חולים לא מורשים לקבל טיפול וסטודנטים לא מורשים לגשת לבחינות.

כוחות צבא גדולים עדיין מרוכזים סביב העיר הצפונית, שתושביה מוסיפים לנסות ולהימלט לטורקיה. לטענת עדי ראייה במקום, כ-40 טנקים מלווים בחיילים רבים נפרסו במרחק של כשבעה ק"מ מהעיר בת 50 אלף התושבים, שהולכת ומתרוקנת. כוחות צבא של סוריה מנסים למנוע זליגה של פליטים מצפון המדינה לטורקיה.

עוד על המהומות בסוריה:

פליט סורי בטורקיה: "משטר אסד מתפורר"
רוסיה מאיימת בווטו: "נגד כל החלטה על סוריה"
מועצת הביטחון לא הגיעה להסכמה על גינוי סוריה

מועצת הביטחון של האו"ם נמנעה מלגנות את משטר אסד בגין הדיכוי האלים שהוא מפעיל כנגד המפגינים הסורים. סבב נוסף של הדיונים הסתיים בכישלון בשל התנגדותן של רוסיה וסין. טרם נקבע תאריך להצבעה על הצעת ההחלטה, בה מקוות מדינות המערב שהשתיים יימנעו ולא יטילו וטו.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם סיימה הלילה סבב נוסף של דיונים בהצעת החלטה המגנה את הדיכוי האלים שמפעיל משטר אסד כלפי מפגינים, והרג אזרחים במדינה, שוב ללא הסכמה. המחלוקת נובעת מההתנגדות של רוסיה וסין לגינוי. דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מארק טונר, אמר כי ארצות הברית לא נרתעת, ותמשיך לנסות ולקדם גינוי של הממשל הסורי. טרם נקבע מועד להצבעה במועצה בעניין החלטת הגינוי. רוסיה הודיעה אתמול כי היא מתנגדת באופן עקרוני לכל החלטה של המועצה בנושא סוריה - ובכך בעצם הבהירה כי במידה והצעה כזו תועלה לדיון, היא תממש את זכות הווטו המוקנית לה מתוקף היותה חברה קבועה במועצה, ותכשיל אותה.

בינתיים נמשך זרם הפליטים מסוריה לגבול הטורקי. אתמול דיווח שר החוץ הטורקי, אחמט דאווטולו, כי למעלה מ-2,400 בני אדם חצו את הגבול מסוריה לטורקיה, לאחר שנמלטו מהאלימות שמפעיל משטרו של אסד. "יש לנו חששות רציניים ביותר מהמצב בסוריה. קיבלתי עדכון על המספרים המדויקים... יותר מ-2,400 אנשים חצו את הגבול לטורקיה", אמר.

טורקיה מוסיפה לבנות מחנות אוהלים סמוך לגבול, על מנת לספק מקלט לאלפים הנוהרים לשטחה. עם זאת, הרשויות אינן מותירות לכלי התקשורת לצלם במקום. חלק מהפליטים טוענים כי אנשי ביטחון אירניים מסייעים לאסד להשתלט על המהומות.

אבו מג'יד בן ה-39, תושב העיירה ג'יסר א-שוג'ור בצפון סוריה שנמלט יחד עם משפחתו לטורקיה לאחר שנורה על ידי כוחותיו של אסד, סיפר בראיון לעיתון הגארדיאן, כי משטרו של אסד הולך ונחלש וחלק מהחיילים עורקים לשורות מתנגדי המשטר. "היתה עריקה, ראיתי אותה במו עיני. חלק מכוחות הביטחון הצטרפו אלינו ורבים מהם נהרגו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully