וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוביץ' כתב לישועה: הסברתי לנתניהו שהידיעה הוסרה, הוא אמר 'טוב' ועבר לאיראן

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 16:39

מנכ"ל וואלה! לשעבר המשיך את עדותו בתיק 4000. הוא סיפר כי עורך וואלה! לשעבר ינון מגל הוזז מתפקידו כי "לא ציית", ועל הניסיון לצרף עיתונאים ימניים. בפתח הדיון הושמעה שיחה בינו למנכ"לית בזק לשעבר, שלדבריו כעסה בו על האופן בו סוקר נתניהו: "נזפה בי על כתבות"

בווידאו: נמשכת עדותו של אילן ישועה ביום השלישי לדיוני ההוכחות במשפט נתניהו/צילום: רוני כנפו

מנכ"ל וואלה! לשעבר, אילן ישועה, המשיך היום (רביעי) את עדותו בתיק 4000, ביום השלישי לשלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים.

במהלך העדות הושמעה הקלטה של שיחה בין מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר לבין ישועה, בה הביעה הנדלר חשש כי החברה תיפגע מאופן הסיקור של נתניהו באתר. בהמשך נידונו שיחות בין ישועה לבנם של איריס ושאול אלוביץ', אור, במהלכם הביע הבן סיפוק מהסיקור של נתניהו וכתב לו "ברכות הבאת לו את הבחירות". ישועה נשאל גם על הקושי במינוי של עורך ראשי לוואלה!, ועל עורכים שנתפסו כ"עצמאיים" מדי כדי לשתף פעולה.

דיון בתיק 4000 | אילן ישועה על דוכן העדים בבית המשפט המחוזי, ירושלים 7 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
מעיד ביום השלישי ברציפות. ישועה בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

"מנכ"לית בזק נזפה בי על כתבות, חששה שהחברה תיפגע מהסיקור"

בפתח הדיון הזכירה התובעת עו"ד יהודית תירוש-גרוס את הפגישה הלילית שהתקיימה ב-27 בפברואר 2016 בין ישועה לאיריס ושאול אלוביץ'. ישועה נשאל על ידי התובעת מה היו הטיעונים שבגינם הזוג דרש לספק סיקור אוהד לנתניהו. "הוצג לי הטיעון האידאולוגי, מעת לעת בעצימות יותר נמוכה הוצג לי שהוא חבר" אמר. ישועה טען גם כי נאמר לו "שבמידה ויהיה סיקור עוין אז הוא (נתניהו) עלול לא לחתום ויהיה נזק במיליארדים לבזק".

בדיון הושמעה הקלטה של שיחה בין מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר לבין ישועה, בה הביעה הנדלר חשש כי החברה תיפגע מאופן הסיקור של ראש הממשלה בוואלה!. "לפעמים כשהייתי מגיע לפגישות אצל שאול בבזק, היא הייתה שם לפניי", סיפר ישועה. "לפעמים קרה שהיא קראה לי לחדר ונזפה בי על כתבות שעשינו באותו שבוע בוואלה! ושזה מסוכן ופוגע בבזק. הקונטקסט היה ברור".

בשלב זה שאל עורך דינו של נתניהו, ז'ק חן, מתי ישועה נשאל על הנושא במהלך חקירותיו, ובכך חזר על הטענות שהושמעו אתמול בדיון, לפיהן יש הבדלים בין הדברים שישועה אמר בחקירה ובין דברים שהוא אומר על הדוכן. תירוש-גרוס הפנתה למראה המקום שבו הוא נשאל על כך בחקירה, וגם השופטת רבקה פרידמן פלדמן הסכימה עימה.

דיון בתיק 4000. המחוזי, ירושלים 7 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
התובעת ליאת בן ארי במהלך הדיון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

בהמשך הוצג תמלול מתוך קבוצת הוואטסאפ בה היו שותפים ישועה, שאול אלוביץ' ובנו, אור אלוביץ'. במקרה אחד הביע אור אלוביץ' ביקורת על כתבה ביקורתית שהועלתה על נתניהו בוואלה!, והביע חשש שהדבר יגרום לנזק. ישועה נשאל על שיחות קודמות שקיים עם אור, והוא נזכר בשיחה שקיים עימו אחרי בחירות 2015, אז כתב לו אלוביץ' "ברכות הבאת לו את הבחירות". לדברי ישועה, אור הביע סיפוק מכך, ואמר כי "עכשיו ביבי יעשה את מה שהם רוצים".

ישועה התייחס בעדותו לסוגיית הקושי במינוי של עורך ראשי לוואלה!, ולכך שהתבקש לפטר או ל"הזיז" את העורכת טלי בן עובדיה. "נאמר לי שהיא לא תוכל להישאר, שאני אפטר אותה, או שאזיז אותה לתקופה של שבועות למשך הבחירות, שהיא לא תפריע כי היינו צריכים לעשות ידיעות לטובת ראש הממשלה, ובן עובדיה היא עיתונאית עצמאית שידועה כאחת שלא משתפת פעולה עם סוג כזה של הוראות", אמר.

עוד תיאר כי בן עובדיה הייתה המקרה הראשון של קושי במינוי עורך לאתר, אבל שאחרי זה הפך לנורמה, ואף הסלים למצב שבו הוא היה צריך לשאול את ניר חפץ או רן ברץ לגבי מינויים. בין היתר אמר ישועה שרצו להביא לאתר את אילה חסון, ונאמר לו על ידי שאול ש"אי אפשר יהיה לנהל אותה. היא עושה מה שהיא חושבת, כמו טלי בן עובדיה. אי אפשר להגיד לה תשני את הכותרת, תורידי את הכתבה".

בשלב זה ביקשו שוב סנגוריו של ראש הממשלה לקבל הפנייה מתי נאמרו הדברים במהלך חקירותיו של ישועה. תירוש-גרוס השיבה שהמידע נמצא במזכר הרענון, והשופטת פרידמן פלדמן התרגזה מדרישותיהם החוזרות של עורכי הדין להפניות לריענון. "לא צריך כל פעם לשאול את התובעת 'איפה זה היה ותפני אותנו'", אמרה השופטת, שביקשה מההגנה לעשות לעצמם רשימה עם כל הדברים שהם טוענים שלא היו בחקירות, במקום לקטוע בכל פעם את החקירה.

דיון בתיק 4000 | אילן ישועה על דוכן העדים בבית המשפט המחוזי, ירושלים 7 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"הנדלר נזפה בי על כתבות שעשינו". ישועה בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ישועה נשאל על ידי התובעת על מינויו של ינון מגל לעורך הראשי של האתר, ועל הסיבות שהובילו לעזיבתו.

ישועה: "אחרי טלי בן עובדיה, ינון מגל מונה בהסכמה לעורך ראשי. ואחר כך ינון מגל מתנגד לדברים, אז גם עליו אמרו 'הוא לא בסדר'".

תירוש גרוס: "מי אומר לך שהוא לא בסדר?".

ישועה: "השיחות היו אז בעיקר עם שאול. ובסוף באמת הראנו לו את הדרך החוצה והוא התפטר".

תירוש גרוס: "סליחה שאני נוגעת בעניינים פוליטיים, אבל למה להיפטר מינון מגל? זה לא סוד שהוא מהצד הימני של המפה הפוליטית. נשאל כך, לאן הוא הלך אחרי זה?".

ישועה: "בהתחלה הוא אמר שהוא הולך לעבוד בכמה ערוצים, ואז הוא הלך לכנסת עם הבית היהודי. זה לא היה קשור לעמדות הפוליטיות שלו. זה היה קשור לזה שהוא לא מציית. לא ביקשנו ממנו לכתוב משהו שמאלני או ימני. זה לא קשור בכלל".

דיון בתיק 4000 | עו"ד בועז בן צור בבית ההמשפט המחוזי, ירושלים 7 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
עו"ד בועז בן צור, המייצג את ראש הממשלה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ישועה סיפר על התחקיר של עיתונאי "הארץ" גידי וייץ על המתרחש בוואלה!, והתייחס ללחצים שהופעלו על המערכת למנות עורך בעל השקפות ימניות. "זו הייתה הפעם הראשונה שקיבלתי איזה דגל, איזה סימן אזהרה ראשון", אמר על התחקיר. "ואז החלטתי החלטה אסטרטגית שאני אפעל נגד מה שהם רוצים. היה לחץ לשלוח את אבי אלקלעי (עורך האתר - ד"ד) 'השמאלני הקיצוני', אז אמרתי שאני אמנף את זה. אמרתי שאני אזיז את אלקלעי וביקשתי להחזיר את אבירם אלעד. אמרתי שהוא ימני כי הוא סגן אלוף בדובדבן, ואמרתי להם שהוא עזר לי אז. אני מודה שזה היה שקר, הוא לא עזר, הוא התנגד ועזב בגלל זה, אבל רציתי לחזק את המערכת".

עוד סיפר כי אלעד הופתע מהפנייה של ישועה, ולא הביע התלהבות מרעיון המינוי. "הוא הופתע שאני פונה אליו ואמר לי 'אילן, אתה יודע שזה לא יעבוד איתי מה שקורה באתר, אני אעזוב אחרי יום'. אמרתי לו שביחד נפעל נגד זה", סיפר ישועה. "יצאה הודעה לעיתונות והוא התחיל לעבוד בנובמבר 2016. אז התברר שפעם הוא כתב מאמר שהוא קרא לביבי להרפות מהנושא האיראני. ביום שיצאה ההודעה לעיתונות התחילה סאגה נוראית של לחצים, משאול ואיריס, שעשינו פה טעות נוראית וזה בעיה וזה גורם להם לנתק ביניהם ללשכת ראש הממשלה ולשרה. שרה כועסת וראש הממשלה כועס".

דיון בתיק 4000 | אילן ישועה על דוכן העדים בבית המשפט המחוזי, ירושלים 7 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ליאת בן ארי בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

לדבריו של ישועה, הליך המינוי של אלעד מול לשכת ראש הממשלה היה מסובך. "אני זוכר שהיה תהליך שאיריס ניסתה להכשיר אותו מול לשכת ראש הממשלה, שעשתה עליו חיפושים בגוגל, ודיברה עם רן ברץ, ואני זוכר שהיא אמרה לרן ברץ שיסביר להם שהוא בסדר, שאין שום מצב שהוא שמאלני", נזכר ישועה. "יום הגעתו היה אחד הימים השחורים ביותר שלי בוואלה!, שמבהירים לי גם מראש שהוא מגיע לתקופת ניסיון ואם יהיה הדבר הכי קטן, אז אוי ואבוי. דיברו אולי גם על עסקת חבילה שיביאו אותו אז נביא גם מהימין, את אראל סג"ל, את שמעון ריקלין, את גיא בכור, לא הייתה לי התנגדות לדבר הזה כי רציתי בעמדה של העורך הראשי מישהו שיוכל לעמוד בפרץ".

הזוג אלוביץ' ביקש לפטר כתבים ביקורתיים לזוג נתניהו

ישועה נשאל על ידי התובעת גם על הסיקור של משפחת נתניהו באתר, ועל כתבות שהועלו באתר שהמשפחה לא אהבה.

ישועה: "כל עיתונאי משמעותי שכתב בצד הפוליטי או המדיני, ולפעמים גם עיתונאי סלבס אם זה נגע למשפחה. מר נתניהו, גברת נתניהו, יאיר נתניהו, נדמה לי שהיה פעם אבנר. ספציפית לגבי סלבס אני זוכר את … כל מי שכתב ועלול היה להיות ביקורתי כמובן שזה נכנס לקו האש. בראש עמד אמיר תיבון, היה כתב מדיני של וואלה!, שהם מאוד לא אהבו אותו. הגיעה אלי דרישה גם משאול וגם מאיריס שהם כועסים עליו בבית ראש הממשלה, הוא כותב בצורה ביקורתית, בצורה רעה והם ביקשו ממני שנפטר אותו".

עוד אמר כי "טל שלו, שהייתה כתבה פוליטית, מהיכרותי אותה היא בחורה שאוהדת את ראש הממשלה, ואפשר לראות את ההתכתבויות ביני לבין שאול ואיריס, שהם לא מרוצים ממנה. אז אמרתי להם 'אבל היא אוהדת את ביבי', והם אמרו לי שהוציאו לה כרטיס אדום שהיא עברה לצד השני. היה את דב גילהר שראיון שהוא עשה עם נתניהו לפני הבחירות הפך לסאגה מטורפת של לחצים, של לא להעלות את הריאיון, של לערוף אותו. לחצים של שאול, של ניר חפץ, לא להעלות בשום אופן את הריאיון. הם בסופו של דבר כמעט ערכו את הריאיון. הם קיבלו אותו ממני, ואמרתי להם שבשום אופן לא יגידו לאלקלעי ולדב גילהר כי הם יהרגו אותי אם ידעו שאתם עורכים את הריאיון".

תירוש גרוס: "אתה זוכר את הכינויים של כתבים?".

ישועה: "אמיר תיבון נקרא 'העצם' ודב גילהר נקרא 'הדב'.

בהמשך נשאל ישועה על יחסיו עם ערן טיפנברון, שכיהן כעורך ynet וכיום עורך וואלה!. הוא ציין כי שמו עלה כמועמד לתפקיד העורך הראשי. "הייתי אמביוולנטי לגביו", אמר. "חשבתי שאולי עדיף שהוא יבוא כי עייפתי מכל התהליך של הסיקור המוטה, וידעתי שערן יודע לעשות את הדברים האלה טוב כי הוא בא מ-ynet, והם יודעים לערוך ככה. ריאיינתי אותו והעברתי את השם לאיריס ושאול. אני זוכר שניר (חפץ, עד המדינה ששימש כיועץ בני הזוג נתניהו - ד"ד) התלהב. איריס ושאול אמרו שצריך להעלות אותו למעלה. אמרו לי שצריך לבדוק את זה עוד. אחר כך, ביום מסוים, איריס אמרה לי ששאול בדק מול ראש הממשלה, והתשובה הייתה שלילית".

דיון בתיק 4000 | שאול אלוביץ' עושה את דרכו לדיון בעניינו בבית המשפט המחוזי, ירושלים 7 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שאול אלוביץ' בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

תירוש-גרוס שאלה את ישועה מדוע החליט להקליט שיחות, אז סיפר כי ביולי 2015 קיבל שיחת טלפון מעורך דין שסיפר כי האקר הצליח לפרוץ לרשת הפנימית של וואלה! ולהגיע למיילים חסויים. לדברי ישועה, עורך הדין אמר כי "ישמח לתת לנו את המידע לגבי החולשה הזו שיש לנו במערכות ההגנה בתמורה לאיזשהו סכום. פריצה לתוך המייל של וואלה! זו קטסטרופה כי הוא יכול להיכנס, לפגוע בפרטיות, וגם למחוק. התרשמתי מהשיחה שהיה לה אופי שאולי יכול להוביל לכיוון טיפה סחטני".

ישועה סיפר כי בהמשך פנה התקשר לקצין הביטחון של בזק ועדכן את הדירקטוריון על המתרחש. "הפנו אותי ליחידת הסייבר של להב 433. נקבעה לי איתם פגישה, דיברתי איתם, ואמרתי שאני חושש שזה אולי הולך לכיוון שילחצו עלינו לעשות דברים", אמר, והוסיף כי המליצו לו להתחיל להקליט שיחות. "אמרתי שאני לא יודע להקליט, בלהב אמרו לי שבאייפון אין איך להקליט, אז הזמנתי לי מכשיר אנדרואיד. זה עובד ככה שיש לי אייפון ואנדרואיד, שהם עם אותו מספר. אז אם אני עונה בטלפון הרגיל שלי (האייפון - ד"ד) זה לא הקליט, ובאנדרואיד כן".

ישועה הוסיף כי הסיפור עם עורך הדין דעך, ומאותו הרגע התחיל להקליט כמעט את כל השיחות שלו בצורה אוטומטית. "מעת לעת כשאיריס ושאול טלפנו אליי, עניתי בטלפון הזה. ולפעמים גם אם הם חיפשו אותי או שלחו לי סמס להתקשר, אז הייתי עושה את זה מהטלפון הזה. זה היה חלק קטן מהשיחות שלי איתם".

בר-עם: "אז מה שעולה מהשיחות היא תמונה חלקית, זה לא כל השיחות איתם".

ישועה: "נכון".

תירוש גרוס: "אז השאלה המתבקשת היא - למה ענית לשאול ולאיריס לפעמים עם הטלפון שידעת שהוא מקליט?".

ישועה: בהתחלה זה היה כי הייתי ברצף של השיחות עם עורך הדין הזה. ואחר כך, היה את הלחצים שנמשכו מתחילת 2013. הרבה פעמים שאלתי את עצמי את זה. שני הטלפונים בידי, ושאול מתקשר ויש ימים שהם פשוט מטורפים, צועקים, לוחצים, אז עניתי לטלפון בצורה אינסטינקטיבית. אני לא איש שמקליט אנשים, גם יכולתי להקליט שיחות, אבל אף פעם לא הקלטתי פגישה ביני לבין שאול או איריס. אבל זה נמצא לך תחת היד, והלחץ הוא לחץ, אז הקלטתי. זה היה אולי במקומות שבהם היה לחץ עליי, או צעקות שחטפתי באותו יום או יום לפני.

תירוש גרוס: באיזה נושא?

ישועה: הצעקות תמיד היו על הסיקור המוטה.

דיון בתיק 4000 | אילן ישועה בבית המשפט המחוזי, ירושלים 7 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
הסביר כיצד 'נקברו' ידיעות באתר על ראש הממשלה ומשפחתו. ישועה בדיון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

אלוביץ' כתב לישועה: "תוריד את הידיעה מיד, אני הורג אותך"

בחלק מהעדות, סיפר ישועה כיצד עובד האתר של וואלה!, מה הן כותרות ראשיות וכיצד עובדות הידיעות שמתחתיהן, הנקראות 'טעימות'. בכך ניסה ישועה להסביר כיצד 'נקברו' ידיעות, ואיך הן קיבלו את מקומן בעמוד הבית של האתר. "העקרון הקובע לגבי הכותרות בחלק העליון הוא קודם כל החשיבות שלהן. וכשבאה ידיעה לראשית או לטעימה, אז ידיעות ישנות יותר מידרדרות", אמר. "כשאני אומר 'לקבור' הכוונה היא לדרדור מהיר מאד, או אפילו לסלק את זה לגמרי".

התובעת תירוש-גרוס שאלה את ישועה כמה היה מקובל לסלק ידיעות מהאתר, לכך ענה שמדובר בדבר "חריג בצורה קיצונית". לאחר מכן הוצגה לו הודעה ששלח לאודי הירש, שהיה סגן עורך האתר בזמנו, בו כתב "שיהיה מהיר", בהקשר לידיעה שהתבקש להוריד מהאתר. ישועה הסביר כי אינו זוכר על איזו ידיעה דובר, אך אמר כי באופן קבוע נהגו לטפל באופן הזה בידיעות הקשורות לנתניהו. "לגבי דרדור ובוודאי קבירה של ידיעות בצורה שזה נעשה פה, זה נעשה בהקשר של ראש הממשלה ומשפחתו. לא זכור לי מקרה אחר", אמר.

בהמשך מציגה התביעה התכתבות בין אלוביץ' לישועה מ-25 בינואר 2015, המתייחסת לידיעה שעלתה באתר על שרה נתניהו. בהתכתבות כתב אלוביץ' לישועה: "תוריד מיד, זה ימנע את אישור יס". דקה לאחר מכן כתב לו אלוביץ': "אני הורג אותך". ישועה השיב לו: "הנחיתי להוריד לחלוטין למחוק". בעקבות ההודעה הזו ישועה כתב להירש "שירד, לא לעכב את זה", ולאחר מכן עדכן את אלוביץ': "ירד".

לאחר מכן כתב לו אלוביץ' כי "תמיד עדיף לא לפרסם מאשר להוריד, עזבו אותה, תשאירו את הלכלוך מווינט". בהמשך אישר ישועה כי הבין שמאחורי הבקשה להסרת הידיעה עומדות החלטות רגולטוריות בנוגע לבזק ויס. התובעת תירוש-גרוס ניסה להבין מישועה מה הקשר בין ידיעה על שרה נתניהו לאישור הקשור בחברת יס.

תיקי האלפים | איריס אלוביץ' במהלך הדיון בבית המשפט המחווזי, ירושלים 5 באפריל 2021. אורן בן חקון, אתר רשמי
איריס אלוביץ' בבית המשפט, השבוע/אתר רשמי, אורן בן חקון

"הסברתי לנתניהו שהידיעה הוסרה, והוא עבר לדבר על איראן"

ישועה: "מה אני הבנתי מהמשפט 'תוריד מיד או שזה ימנע את אישור יס'? שאם לא אוריד מיד זה ימנע את אישור יס. שהייתה החלטה רגולטורית שעמדה על הפרק, נדמה לי לאשר לבזק לקנות את המניות של יס".

מיד לאחר מכן שלח ישועה לאלוביץ' קובץ - צילום מסך של כתבה בווינט מאותו היום שכותרתה "למה הסירו בוואלה כתבה נגד שרה נתניהו". מכך ניתן להבין שמדובר על כתבה שעסקה בעדויות נגד שרה נתניהו. לאחר מכן כתב ישועה לאלוביץ' להסתכל "בתחתית הידיעה, שכחנו להוריד במבזקים".

בהמשך כתב אלוביץ' לישועה ש"הגדול מחפשי אותי, כנראה רוצה כתבה הפוכה", ולכך ענה ישועה: "תהיה זהיר מאוד, כל כתבה שנעלה עכשיו תגרום לנו וגם לו נזק עצום, צריך להרגיע עכשיו ולא להגיב". ישועה הסביר בדיון כי הכוונה ב"לו" זה לראש הממשלה, ו-"לנו" זה לוואלה! ואולי גם לבזק. "הנזק הוא כי נתפסנו במערומינו. המתחרה הגדול שלנו עלה על זה שהורדנו אייטם, אז אנחנו עכשיו תחת זכוכית מגדלת". תירוש גרוס שאלה את ישועה מדוע זה עלול לגרום לנזק לראש הממשלה, ולכך השיב "כי ידיעה כזו חושפת את הקשר בין ראש הממשלה לבינינו".

אלוביץ' כתב בהמשך לישועה: "הוא דיבר איתי, הוא כרגיל לא ידע שהסרנו ואנחנו מותקפים על זה. התחיל בזה שאנחנו מובילים את הנושא. כשהסברתי לו מה קרה אמר טוב מאד ועבר לדבר על איראן". ישועה הסביר כי הבין מכך שראש הממשלה דיבר עם אלוביץ', ולא היה מודע לכך שהידיעה כבר ירדה מהאתר, ושוואלה! מותקפים בשל כך בידי ויינט.

באותו היום, מעט אחרי חצות, כתב אלוביץ' לישועה ש"הגדול התקשר עכשיו שוב, ביקש שנפרסם את הנאום של שגריר ישראל בארה"ב. החומר מופץ עכשיו, מתחנן שנצא נגד ההכפשות הזדוניות נגד רעייתו". ישועה השיב לאלוביץ' שינסה לטפל בידיעה על השגריר. לאחר מכן הסביר ישועה בבית המשפט כי זה לא מופרך לפרסם ידיעה על נאום של שגריר ישראל בארצות הברית, אך "לגבי לא לפרסם ידיעות שקשורות לטענות נגד שרה נתניהו, זה טיפול יותר בעייתי, כי אני צריך לעשות צנזורה".

משפט רה"מ בנימין נתניהו 5 באפריל 2021. ביאנה זקוטניק, אתר רשמי
"הצעקות תמיד היו על הסיקור המוטה". איור של ישועה בבית המשפט/אתר רשמי, ביאנה זקוטניק

אלוביץ': "למה יש ידיעה על לבני, אני לא צריך את החתימה שלה"

התביעה הציגה בבית המשפט ידיעה נוספת, מ-31 בינואר 2015, העוסקת בציפי לבני. בהתכתבות בין אלוביץ' לישועה בנוגע לידיעה, ביקש אלוביץ' להבין מדוע לבני מצוטטת בכותרת ו"האם אתה לא חושב שהגזמנו עם ציפי?". לכך השיב ישועה כי "אנחנו לא יכולים לצטט רק את ביבי". בהמשך משיב אלוביץ' כי "אני לא צריך את החתימה של ציפי השבוע".

ישועה התבקש על ידי התובעת להסביר את ההתכתבות עם אלוביץ': "יש ידיעה שהיא כנראה בעמוד הבית, לא בראשית, שקשורה לציפי לבני. והתגובה הזאת כנראה הייתה כפי שמר בן צור הזכיר לי עכשיו בנושא האלכוהול. ידיעה נגד, או ראש הממשלה או אשתו, ואז אני מתבקש, נשאל אם לא הגזמנו. נדרש להסביר למה שמתי ידיעה עם ציטוט של אחת ממנהיגות המפלגות באופוזיציה, ומתנהל שיח שלם".

ישועה התבקש להסביר למה התכוון אלוביץ' כשכתב "אני לא צריך חתימה של ציפי השבוע" ואת תשובתו. ישועה החל בתשובתו, וענה כי "הטיב של הסיקור המוטה, היו לו ביטויים שונים", אך אז התנגד עורך דינו של נתניהו, ז'ק חן, כי ישועה ימשיך את תשובתו, וביקש כי ישועה יעזוב את האולם בכדי שיסביר את התנגדותו. חן הסביר לבית המשפט שבאותו הזמן, ינואר 2015, לא נדרשה שום חתימה של נתניהו. השופט משה בר-עם השיב לו כי כך ישועה "הבין את הדברים. כנראה שלא על בסיס העדות הזו נקבע אם בזמן X נדרשה חתימה או לא".

ישועה: "זה היה ברור, במה שרגיש לנתניהו לא עולים ראשונים"

אחרי פולמוס לא קצר, ישועה חוזר לאולם והסביר: "הבנתי שהוא מדגיש לי את הרגישות באותה תקופה כי הוא צריך לקבל חתימה, לא מציפי אלא מראש הממשלה, ואני עונה לו את הנוהל שביטא, אחד הנהלים של הסיקור המפנק או המוטה, אחד מהדברים היה שבדברים רגישים נגד ראש הממשלה או רעייתו, אנחנו לא עולים ראשונים. חייבים שמישהו אחר יפרסם את זה קודם, ואז אנחנו לא מובילים את זה. אגב, יכול להיות שאותו דבר גם ככה לא היה בראשית, אבל אני עונה את התשובה שמאפיינת את הנהלים שהיו".

תירוש גרוס: "ואיך אתה מבין את עניין החתימה?".

ישועה: "אז מה שהיה על הפרק זה יס".

תירוש גרוס: "מה זה 'הדברים החשובים באמת עלולים להיפגע'?".

ישועה: "בקונטקסט של השיחות בינינו זה היה ברור, זה האינטרסים של בזק".

באולם התקיים ויכוח די ארוך בין ההגנה לתובעת תירוש-גרוס בנוגע לדברים שלטענת ההגנה לא הופיעו בחקירות של ישועה. הכוונה לדוגמאות שונות לדפוס של ההתערבות והסיקור המוטה בוואלה!, שלא הופיעו מפורשות בחקירות. במזכר מהריענון שנערך לאחרונה לישועה מופיעה בצורה לקונית כי הוצגו לו דוגמאות שונות להתכתבויות והוא השיב כי הם תואמים את הדפוס הכללי. עם זאת, הסנגורים מתלוננים שאי אפשר להפתיע אותם עם התייחסות ועם דוגמאות שלא הופיעו בחקירות.

לטענת תירוש גרוס מדובר בשאלות הבהרה, אולם השופט משה בר-עם אומר "אם זה ככה אולי באמת יש מקום להשלמה (השלמת חקירה)". השופטים יצאו להתייעצות, ובשובם החליטו: "בהקשר הענייני שלפנינו לא מצאנו כי נפגעה יכולתם של הנאשמים להתגונן. לכן ההתנגדות נדחית. להבא, אנחנו חוזרים על הנחייתנו לתביעה להתמקד בעיקר בעניינים עליהם העד נשאל בחקירותיו".

הוכחות שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', נאשמים בתיקי האלפים, ביהמ"ש המחוזי ירושלים, 6 באפריל 2021. יונתן זינדל/פלאש90, פלאש 90
טענות על העלמת ראיות. בני הזוג אלוביץ' בבית המשפט, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש90

עיקרי היום השני לשלב ההוכחות

אתמול, ביום השני לעדות, תיאר ישועה את השלב בו בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' זימנו אותו לפגישה בביתם, בה סיפרו לו על חשש משותף להם ולראש הממשלה בנימין נתניהו מחקירה שעתידה להיפתח נגדם, בנוגע ליחסיו של נתניהו עם בעלי בזק. בני הזוג ביקשו מישועה, על פי עדותו, שייקח על עצמו את הסיקור המוטה לטובת ראש הממשלה בוואלה!, ויציג אותו כיוזמה שלו "מסיבות אידיאולוגיות, שהאתר לא יהיה שמאלני".

בנוסף, ביקשו ממנו בני הזוג פעמים רבות למחוק מהטלפון האישי שלו את התכתובות ביניהם בנושאים הללו, לרבות את קבוצת הווטסאפ המשותפת לשלושתם, בה נהגו בני הזוג להעביר לישועה הוראות לגבי אייטמים אותם יש לערוך בהתאם לבקשת משפחת נתניהו. כמו כן, על פי עדותו, נתבקש מנכ"ל וואלה! לשעבר לתאם גרסאות בינו לבין אלוביץ' ונתניהו במקרה שתיפתח חקירה, בין היתר באמצעות יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה, ניר חפץ.

על פי ההערכות, שלב ההוכחות בתיקי האלפים עשוי להימשך כשנתיים, וזאת אף שהשופטים קבעו כי הדיונים יתקיימו בתדירות גבוהה במיוחד - שלוש פעמים בשבוע. ברשימת עדי התביעה יש כ-330 עדים, אולם ההערכות הן כי לגבי חלק גדול מהם התביעה וההגנה יסכימו להגיש את עדויותיהם במשטרה, מבלי להעלותם על דוכן העדים. מדובר בהליך מקובל שקורה כמעט בכל תיק, ובוודאי בתיקים מסדר הגודל הזה.

פתיחת משפטו של רה"מ 5 באפריל 2021. אורן בן חקון, אתר רשמי
נתניהו בבית המשפט, השבוע/אתר רשמי, אורן בן חקון

שלב ההוכחות נפתח בתיק 4000 - פרשת בזק-וואלה - במסגרתו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ובני הזוג אלוביץ' נאשמים במתן שוחד. קבוצת העדים הראשונה תכלול מלבד ישועה גם בכירים נוספים לשעבר בוואלה! וכן את עד המדינה שלמה פילבר, שהיה מקורב לנתניהו וכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת בתקופה הרלוונטית.

קבוצת העדים השנייה הייתה אמורה לכלול גם היא עדים שקשורים לתיק 4000, אולם לאחרונה החליטו בפרקליטות להעביר אליה את איש העסקים ארנון מילצ'ן ואת העוזרת האישית שלו, הדס קליין. השניים הם עדי מפתח בתיק 1000, במסגרתו מואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים בשל קבלת מתנות בסכומי עתק ממילצ'ן ומהמיליארדר ג'יימס פאקר. פרשת טובות ההנאה הייתה אמורה לחתום את שלב ההוכחות, אולם לאחר שהתברר לפרקליטות כי מילצ'ן היה בקשר עם סנגורו לשעבר, עו"ד בעז בן צור, שמייצג היום את נתניהו, הוחלט להקדים את עדויותיהם של מילצ'ן וקליין.

אחרי שיסתיימו העדים הקשורים לתיק 4000 תעבור התביעה לתיק 2000, שעוסק בשיחות שהוקלטו בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס. נתניהו נאשם בתיק זה במרמה והפרת אמונים, בעוד מוזס מואשם כי הציע לנתניהו שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully