וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נזק כבד נגרם בנתנז, עשוי לעכב את פיתוח הצנטריפוגות

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית אמר כי טהראן תבנה מתקן גדול יותר במקום זה שנפגע בתקרית. בניו יורק טיימס דווח כי ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ במתקן להעשרת אורניום, וכי היא גרמה לו באמצעות "פצצה עוצמתית" ולא במתקפת סייבר. לדבריו, אין לישראל קשר לאירועים אחרים

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בכיר באיראן הודה אמש (ראשון) כי נזק כבד נגרם למתקן העשרת האורניום בנתנז, שעשוי לגרום לעיכוב בפיתוח וביצור הצנטריפוגות המתקדמות במדינה לטווח הזמן הבינוני. לפי הדובר של הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז קמלוונדי, טהראן תחלף את המבנה שניזוק במבנה גדול יותר, "עם ציוד משוכלל יותר".

בהמשך להודאה האיראנית, בניו יורק טיימס דווח הלילה מפי גורם מודיעיני במזרח התיכון אמר שישראל עומדת מאחורי הפיצוץ במתקן, והשתמשה לצורך כך ב"פצצה עוצמתית". לדברי הגורם, ישראל אינה קשורה לאירועים אחרים שהתרחשו לאחרונה באיראן והממשלה המקומית הגדירה כתאונות.

חבר במשמרות המהפכה שמעורה בפרטים אישר כי נעשה שימוש בחומר נפץ בפיצוץ בנתנז, ולא במתקפת סייבר. שני הגורמים דיברו בתנאי אנונימיות מפאת העיסוק בנושאי מודיעין רגישים ומבצעיים.

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר אמש כי ישראל לא "בהכרח" עומדת מאחורי כל אירוע מסתורי באיראן.

נזקי מבנה סמוך לכור במהלך "תקרית" בטהראן, איראן 2 ביולי 2020. AP
המתקן להעשרת האורניום בנתנז אחרי התקרית, חמישי/AP

ביום שישי האחרון אמרו שני גורמים איראניים רשמיים כי הפיצוץ במתקן נגרם ככל הנראה ממתקפת סייבר - וייתכן שישראל עומדת מאחוריו. עם זאת, הם לא סיפקו לכך הוכחות. הגורמים הוסיפו כי המתקפה כוונה על בניית הרכבת הצנטריפוגות, ואמרו כי אויבי של איראן ביצעו בעבר מעשים דומים.

בשנת 2010 התגלה וירוס סטוקסנט, שרבים סברו כי הוא פותח על ידי ארצות הברית וישראל, לאחר שהוא שימש לתקיפת נתנז.

המתקן המשמש לייצור צנטריפוגות מתקדמות בנתנז הוא אחד מכמה אתרים איראניים המפוקחים על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) של האו"ם במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין איראן למעצמות.בסוכנות אמרו לאחר הפיצוץ כי האזור שבו פרצה השריפה לא הכיל חומרים גרעיניים, וכי המפקחים שלה לא נכח בו באותה העת.

לדברי טהראן, הפעילות בנתנז נועדה אך ורק למטרות שלום. סוכנויות ביון המערביות סבורות כי הייתה המקום שימש את תוכנית לייצור נשק גרעיני של איראן שהופסקה בשנת 2003.

ביום חמישי בלילה אירע במקום פיצוץ, שלאחריו פורסם כי נזק כבד נגרם למתקן. תחילה דווח על "תקרית" שהובילה לפיצוץ ודובר סוכנות האנרגיה האטומית של איראן אמר כי לא היו נפגעים וכי לא נגרם נזק. הוא אף הוסיף כי "אין סיבה לדאגה". מושל העיר אמר בהמשך שזו הייתה שריפה מבלי לנמק כיצד פרצה.

הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית דיווחה תחילה כי התקרית אירעה בנתנז, הממוקמת במדבר במרכז המחוז איספהאן. בהמשך, היא פרסמה תמונה שבה נראה מבנה שרוף חלקית. דלת שהייתה תלויה על ציריה מעידה על כך שהיה פיצוץ בתוך המבנה, שהגג והקירות שלו היו שרופים חלקית.

נזקי הפיצוץ שאירע במרפאה בטהראן, איראן, 30 ביוני 2020. רויטרס
ישראל אינה קשורה לאירוע. נזקי הפיצוץ שאירע במרפאה בטהראן/רויטרס

לאחר שגורמים רשמיים בטהראן אמרו כי מדובר בתאונה, דווח בניו יורק טיימס, מפי גורם מודיעיני במזרח התיכון, כי הסיבה ל"תקרית" היא פיצוץ מטען במתקן ליצור צנטריפוגות מתקדמות. לפי הגורם, שדיבר בעילום שם בשל המידע הרגיש, הפיצוץ השמיד את רוב החלקים העל-קרקעיים של המתקן החדש, שבו הצנטריפוגות מוכנסות לאיזון לפני שהן מופעלות.

הסכם הגרעין מאפשר לאיראן להעשיר אורניום רק במתקן בנתנז תחת מגבלה של עד 5,000 צנטריפוגות IR-1 מהדור הראשון, אך איראן כבר התקינה במקום צנטריפוגות מתקדמות יותר.

(עדכון ראשון 19:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully