וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון "ברית הזוגיות": 4 זוגות בלבד נרשמו במהלך השנה

1.12.2019 / 20:32

מנתונים שמתפרסמים לראשונה בוואלה! NEWS עולה כי ההליך המאפשר רישום זוגיות לחסרי דת כמעט ולא זוכה להיענות. מבין 132 הזוגות הרשומים, מרבית הזוגות נרשמו סמוך למועד חקיקה, אך מאז חלה ירידה משמעותית לממוצע של 3 זוגות כל שנה בלבד. חדו"ש: "החוק התברר כבלון נפוח"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

הליך ברית הזוגיות, המאפשר רישום זוגיות לבני זוג חסרי דת, כמעט ולא זוכה להיענות - כך עולה מנתוני משרד המשפטים שנמסרו לידי עמותת חדו"ש ומתפרסמים היום (ראשון) לראשונה בוואלה! NEWS. מהנתונים עולה כי מאז נכנסה החקיקה לתוקף לפני כתשע שנים, בחרו בהליך 132 זוגות, ובארבע השנים האחרונות - 3 זוגות בממוצע בשנה בלבד. כפי הנראה, הסיבה לכישלון של ההליך נובעת מכך שהוא פתוח אך ורק עבור בני זוג שהעידו על עצמם שניהם כי הם חסרי דת. במשרד המשפטים טענו כי לא מתבצע רישום בדבר דחייה בשל התנגדות בתי הדין או אי התאמה.

עוד עולה מהנתונים כי מרבית הזוגות שנרשמו עשו זאת בסמוך למועד החקיקה, וכי מספר חודשים לאחר אותו מועד חלה ירידה משמעותית במספר הנרשמים. למעשה, מתוך 132 הזוגות שבחרו בברית הזוגיות, 28 עשו זאת במהלך השנה הראשונה שלאחר החקיקה ו-46 במהלך השנה השנייה שלאחר החקיקה. לאחר מכן, קצב ההרשמה ירד לפחות מזוג אחד בחודש בממוצע. כך, בשנים 2016 ו-2018 נרשם זוג אחד בלבד בכל שנה ובשנת 2019 נרשמו ארבעה זוגות בלבד.

חתונה, נישואים. AFP, GettyImages
ההליך פתוח רק עבור בני זוג שהעידו על עצמם כחסרי דת. חתן וכלה/GettyImages, AFP

ברית הזוגיות הוא חוק שיזם ח"כ לשעבר דוד רותם מישראל ביתנו, והוא אושר סופית במרץ 2010. הוא נועד להעניק לזוגות של חסרי דת מעמד של זוגיות רשמית - כשהמונח נישואים שמור אך ורק להליך דתי. ההליך לא פתוח בפני זוגות בהם רק אחד מבני הזוג מוצהר כחסר דת, וכן לא בפני זוגות חד מיניים, פסולי חיתון, בעלי דתות שונות או זוגות המזוהים עם דת מסוימת אך מעוניינים ברישום זוגיות אזרחי. החוק השנוי במחלוקת עורר התנגדות הן מצד גורמים דתיים רבים, והן מצד גורמים שטענו כי הוא אינו פותר את הצורך בנישואים אזרחיים.

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בעקבות הנתונים כי "החוק אשר הכריזו עליו כבשורה למאות אלפי העולים, אזרחי ישראל, שהרבנות אינה מכירה ביהדותם ואינם יכולים להינשא במדינתם, התברר כבלון נפוח וחסר חיים". לדבריו, "אין פתרון לאתגר חופש הנישואין בישראל אלא בחקיקת חוק נישואין אזרחיים והכרה מלאה בחופש להקמת משפחה גם בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully