וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונצואלה בוחרת: הלוחש לציפורים או הפרקליט הצעיר?

רויטרס

14.4.2013 / 11:38

אחרי מותו של צ'אווס מגיעה לסיום מערכת בחירות רוויית השמצות ונאומים הזויים. הנשיא הזמני מדורו זוכה ליתרון בסקרים על פני יריבו קפרילס, שמבטיח רפורמות במשטר המנוון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כחודש אחרי מותו של נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס, כ-19 מיליון מצביעים ילכו היום (ראשון) לקלפיות כדי לבחור נשיא חדש. המועמדים בבחירות הם הנשיא הזמני, ניקולס מדורו, עמיתו הוותיק של צ'אווס שהיה נהג אוטובוס ומנהיג איגודי העובדים; וראש האופוזיציה בוונצואלה, אנריקה קפרילס, נכד לניצולי שואה שהפסיד להוגו צ'אווס בבחירות שנערכו בסוף השנה שעברה.

הגופים הממסדיים גויסו לטובת מדורו וכלי התקשורת הרשמיים הפקיעו את שידוריהם כדי להקרין את נאומיו, מחשש למהפך של הרגע האחרון, שכן תוצאות הבחירות יקבעו את יחסיה של ונצואלה מול איראן, מול מדינות אמריקה הלטינית ועם מדינות אופ"ק (קרטל מדינות המייצאות נפט). לפי ממוצע של הסקרים האחרונים, מדורו צפוי לקבל כ-55% מקולות המצביעים. הקלפיות יפתחו בשעה 06:30 (13:30 שעון ישראל) וינעלו 12 שעות לאחר מכן. התוצאות אמורות להתפרסם בשעות כשלוש שעות לאחר מכן.

הנשיא הזמני של ונצואלה ניקולס מדורו. אפריל 2013. רויטרס
מדורו מבקר בקברו של הוגו צ'אווס בחברת כדורגלן העבר דייגו מראדונה/רויטרס

מערכת הבחירות הקצרה התאפיינה בהשמצות הדדיות, בפיזור הבטחות מרחיקות-לכת לבוחרים, בהישענות על תיאורית קונספירציה ובנאומים הזויים. מדורו, שהיה סגנו של צ'אווס וקודם לכן שימש כסגן החוץ של המדינה, הוכתר על-ידי הנשיא הגוסס כיורשו ובישר לאומה על מותו, ובנאומיו בימים האחרונים סיפר להמונים כי אביו הרוחני נגלה אליו כציפור. "הלכתי להתפלל, והציפור הקיפה את ראשי שלוש פעמים ובירכה אותי להצלחה בבחירות. הרגשתי אותו, צ'אווס אמר לי שננצח", סיפר מדורו בטלוויזיה הממלכתית. ראש האופוזיציה קפרילס אמר בתגובה כי "מדורו ככל הנראה בלע ציפור, כי זה מה שיש לו בתוך הראש". מדורו ניצל את הלעג לטובתו, וחבש כובע שעליו בובת ציפור.

מדורו, בן 50, מגדיר את עצמו כבנו של הנשיא המנוח, וטען בהזדמנויות אינספור כי ה"אויב" – הביון של ארצות הברית – השתיל בגופו של צ'אווס את הסרטן שהביא למותו. ליריביו, שלעגו לעברו כנהג אוטובוס, אמר כי העובדה שאדם כמוהו יכול לצמוח לעמדה פוליטית מרשימה היא "התשובה לכל בורגני". אחת מסיסמאות הבחירות שלו הייתה "צ'אווס התווה את הדרך, ומדורו מאחורי ההגה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אנריקה קפרילס, מנהיג האופוזיציה של ונצואלה. אפריל 2013. רויטרס
סוחף את ההמונים, אך עדיין לא את הקלפיות. ראש האופוזיציה, אנריקה קפרילס/רויטרס

מנהיג האופוזיציה, אנריקה קפריליס, מושל מדינת מירנדה, נחשב לפופולרי ביותר, אך מרבית המשקיפים צופים כי הוא יפסיד גם הפעם בהתמודדות לנשיאות. פרקליט בהכשרתו ובן 40, הוא בן למשפחת מהגרים ששורשיה מהולנד, מפולין ומרוסיה וסביו מצד אמו נמלטו מהשואה לוונצואלה - עובדה שהוא מזכיר באופן תדיר כשיריבו מכנים אותו "פשיסט" וטוענים שתומכיו הם "יורשיו של היטלר".

קפרילס אמנם מגיע ממשפחה אמידה, אך עשה מאמצים רבים כדי לבנות לעצמו תדמית עממית יותר, ונהג לרכוב באופנוע ברחובות לשחק כדורסל עם תומכיו ולחבוש כובע בייסבול. קמפיין הבחירות שלו התמקד בדרישה להילחם בשחיתות. בנאומו אמר כי אם ינצח, יעצור את זרם הנפט היוצא מוונצואלה לקובה, ויצנן את הקשרים שבנה צ'אווס עם סוריה, בלרוס ואיראן. בנאומיו האחרונים בסוף השבוע, הבטיח קפרילס כי ביכולתו לשקם את כלכלת המדינה בתוך שנה ולהתגבר על האינפלציה ועל האלימות הגואה בוונצואלה, הנחשבת לגבוהה ביותר מבין מדינות אמריקה. "אני מבקש את ההזדמנות להוכיח שאני יכול לשלוט ולתקן דברים", אמר לקהל.

הנשיא הזמני של ונצואלה ניקולס מדורו. אפריל 2013. רויטרס
מדורו חובש כובע עם בובת ציפור. קיבל ברכה מצ'אווס המנוח/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully