וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מודיעין בארה"ב: ישראל לא תתריע לפני תקיפה

לקראת פגישת נתניהו-אובמה, בוושינגטון גוברת ההערכה שישראל עמומה מדי באשר לכוונותיה האמיתיות. בירושלים מתוסכלים מכך שארה"ב מעדיפה סנקציות על תקיפה צבאית

לקראת פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא ברק אובמה, בוושינגטון מתחזקת ההערכה כי ישראל לא תתריע לפני תקיפה אפשרית באירן. העמימות בנושא, נטען, גורמת למתיחות רבה בין ישראל לארה"ב.

גורם מודיעין בוושינגטון אמר לסוכנות הידיעות AP כי אם ישראל תממש את איומה לתקוף צבאית את מתקני הגרעין של אירן, היא תשמור על עמימות רבה מול ארה"ב, כדי שלא תוכל לעצור בעדה וכדי שלא תואשם באי-מניעת המתקפה ולכן לא תודיע לוושינגטון לפני תקיפה.

לפי הדיווח, העמימות בנושא האירני גברה בתקופה האחרונה לקראת צאתו של נתניהו לארה"ב. גם הנשיא פרס יבוא לוושינגטון וייפגש עם אובמה, ואמש המריא שר הביטחון ברק לפגישה עם סגן הנשיא ביידן.

בחודש שעבר, דיווח ה"טיימס" הלונדוני כי ברקע ביקורו בישראל של הרמטכ"ל האמריקני דמפסי, ראש הממשלה נתניהו והנשיא אובמה שוחחו בטלפון שיחה מתוחה. לפי הפרסום, נתניהו עמד בשיחה על התעקשותו לשמור בחשאי את כוונתה האפשרית של ישראל לצאת לתקיפה צבאית באירן, והביע בפני אובמה נכונות להתריע, לכל היותר, 12 שעות לפני המראת המטוסים ליעדם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן. Charles Dharapak, AP
בוושינגטון חוששים מהעמימות הישראלית. אובמה ונתניהו בבית הלבן/AP, Charles Dharapak

במקביל, מדווחת AP כי בירושלים גובר התסכול בשל הערכה כי ארה"ב החליטה לא לפעול צבאית נגד אירן ולא לשתף פעולה עם מבצע צבאי שישראל תצא אליו, יתכן בשל מסע הבחירות של הנשיא אובמה, או בשל ספקות ביעילותו לעומת עיצומים כלכליים.

בבית הלבן, בפנגטון ובמועצה לביטחון לאומי סירבו להגיב לדיווח, כמו גם בשגרירות הישראלית בוושינגטון.

רה"מ סירב להתחייב על התרעה בפני בכירים אמריקנים שבאו לישראל

נתניהו וברק נפגשו בישראל עם היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון, שניסה, יחד עם פקידים בכירים נוספים, לשכנע אותם כי מתקפה צבאית באירן רק תעכב זמנית את תכנית הגרעין של אירן. לפי הדיווח, דונילון, לצד הרמטכ"ל האמריקני מרטין דמפסי ובכירים אמריקניים נוספים שביקרו בישראל, קיבלו מנתניהו מסר זהה, לפיו ישראל לא מתחייבת להתריע טרם התקיפה.

בסוף השבוע, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "אירן ממשיכה בתוכנית הגרעין שלה ללא מעצור, ומעשירה אורניום לרמה גבוהה של 20%, תוך התעלמות בוטה מדרישות הקהילה הבינלאומית". בתגובה שפרסם לדו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בו נקבע שאירן הגבירה עוד את קצב העשרת האורניום שלה, מסר נתניהו כי מדובר ב"הוכחה נוספת שהערכותיה של מדינת ישראל מדויקות".

לקראת צאתו לוושינגטון בשבוע הבא, הורה נתניהו לשרי הממשלה שלא להתראיין בנושא האירני אלא אם כן קיבלו אישור מיוחד מראש. כמה ימים קודם לכן מחתה ישראל בפני ארה"ב על שורת התבטאויות ותדרוכים בכלי התקשורת האמריקאים המדגישים את חילוקי הדעות בין ירושלים ווושינגטון בנושא הגרעין האירני, כגון דבריו של הרמטכ"ל האמריקאי, מרטין דמפסי, שהזהיר בראיון ל-CNN כי תקיפה ישראלית באירן תהיה "צעד לא חכם בעיתוי הנוכחי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully