וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: טנקים בדמשק, צלפים הרגו בת שש בדרעא

לראשונה, מדווחים עדי ראייה על כוחות צבא בעיר הבירה. בעיר הדרומית, מתקשים התושבים לקבור את ההרוגים משום שהצבא השתלט על בית הקברות. היום תדון מועה"ב בסוריה, על הפרק - סנקציות

רויטרס

(צילום: רויטרס, יוטיוב, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

לפחות 30 טנקים של צבא סוריה נראו נעים בשיירה על מובילים בכביש הטבעתי המקיף את הבירה דמשק. כך דיווחו בצהריים (רביעי) עדי ראייה לרויטרס. זו הפעם הראשונה מתחילת המהומות בסוריה, ככל הידוע, שבה כוחות צבא מגיעים לעיר הבירה. לפי הדיווח, הטנקים הגיעו בשעות הבוקר המוקדמות מכיוון דרום מערב, שם נמצאת חזית רמת הגולן מול ישראל, ונעו לעבר הפרבר דומא, שם התרכזה המחאה נגד השלטון בשבועות האחרונים. דמשק עצמה הייתה שקטה יחסית עד כה, מאז תחילת ההתקוממות לפני חודש, אולם בפרברים שסביבה היו גילויי מחאה נרחבים.

בד בבד, ממשיכים להתקבל דיווחים על מצוקתם של תושבי העיר דרעא שבדרום המדינה, שם נמשך זה היום השלישי המבצע של צבא סוריה לדיכוי ההתקוממות העממית, בו נהרגו כבר לפחות 20 בני אדם, וככל הנראה יותר. תושבי העיר מדווחים כי גם היום ממשיכים לזרום לתוכה טנקים וכוחות, וכי נשמעים בה כל העת קולות ירי ופיצוצים. תושב העיר סיפר היום ל-CNN כי רק אתמול נהרגו בה חמישה בני אדם מאש צלפים של הצבא, בהם ילדה בת שש. לדבריו, לא נערכו הלוויות להרוגים, משום שכוחות הביטחון השתלטו על בית הקברות בעיר. "המצב בעיר מחמיר מדי יום", אמר.

מתוך סרטון חובבים: תהלוכת הלוויה של הרוג בהפגנות נגד שלטונות סוריה, מקום לא ידוע, 24 באפריל 2011. רויטרס
אחת מתהלוכות הלוויה שהתקיימו השבוע בסוריה/רויטרס

היום הודיע "הארגון הסורי לפיקוח על זכויות אדם", המנהל מעקב אחר הנפגעים ברחבי המדינה, כי מניין ההרוגים במהומות נגד השלטון במדינה מגיע כבר ל-453. לפי הדיווח, ההרוגים נספרו בכל מוקדי המחאה נגד השלטון - "העיר דרעא, הבירה דמשק ואזור החוף". לשאלה מי אחראי להרוגים, השיב דובר הארגון כי "אין אפילו צורך להשיב על כך".

האיחוד האירופי: "כל האופציות על השולחן"

בצדו השני של כדור הארץ, נערכת היום מועצת הביטחון של האו"ם לדיון בנושא המצב בסוריה. בין היתר, אמורה לעלות לדיון הצעה של מדינות אירופה לגנות בחריפות את אלימות המשטר הסורי נגד המפגינים. עם זאת, לפי שעה, לא נראה כי פעולה ממשית בסוריה עומדת על הפרק. אתמול התייחס לעניין שר ההגנה הבריטי, ליאם פוקס, ובתגובה לשאלה מדוע ממשלתו אינה מתערבת בנעשה בסוריה, הבהיר כי "ישנו גבול למה שהמדינות שלנו יכולות לעשות. אנחנו לא יכולים לפעול בכל החזיתות בו זמנית, ועלינו להתחשב במגבלות המעשיות שלנו". הצעד העיקרי העומד כעת על הפרק הוא סנקציות כלכליות נגד המשטר הסורי ובכיריו. גם גרמניה הביעה היום "תמיכה חזקה" בצעד זה - כך לדברי דובר הממשלה בברלין, שטפן סייברט.

גם בארה"ב, הבהיר הממונה על המדיניות במחלקת המדינה, ג'ייקוב סאליבן, כי "הפוקוס כרגע הוא על פעילות במישורים הדיפלומטי והכלכלי". בהקשר זה, פרסמה היום רשת "אל ערבייה" הסעודית, לפי דיווח של מקורותיה, כי אחד היעדים העיקריים לסנקציות האמריקאיות יהיה אחיו הצעיר של נשיא סוריה, מאהר אסד. אחי הנשיא, בן 46, הנחשב לאדם השני בעוצמתו במדינה, הוא מפקד דיביזיה 4 בצבא - כוחות מיוחדים הנחשבים לנאמנים ביותר למשטר. לפי רבים מהדיווחים המגיעים מהמדינה, הוא ממלא תפקיד מרכזי בדיכוי המחאה.

מתוך סרטון חובבים: נושאים פצוע שנפגע בהפגנה נגד השלטון, דמשק בירת סוריה, 23 באפריל 2011. רויטרס
מפגינים בדמשק מפנים פצוע, השבוע/רויטרס

גם מדינות האיחוד האירופי ידונו ביום שישי הקרוב בהטלת סנקציות על שלטונות סוריה, כך מסר היום בבריסל דובר מיניסטריון החוץ של האיחוד, מייקל מאן, שהוסיף כי "כל האופציות מונחות על השולחן". סנקציות אירופיות יכללו ככל הנראה הקפאת נכסים של בכירים סורים והטלת הגבלות על תנועותיהם.

ולבסוף, גם מועצת זכויות האדם של האו"ם תקיים דיון חירום בנושא המהומות בסוריה - כך נמסר היום מהמועצה. הדיון יתקיים לאחר שהושגה תמיכת 16 מבין 47 המדינות החברות במועצה, אולם אף מדינה ערבית לא תמכה ביוזמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully