וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנת האסון הגרעיני ביפן: בהלה בארה"ב ובסין

בארה"ב חולקים בגלוי על ההערכות היפניות לגבי מידת הסכנה הנשקפת מהכורים בפוקושימה. ראש סוכנות הגרעין האמריקאית: "מקווה שהמידע שבידי לא נכון". בסין אוזל המלח מהמדפים בחנויות

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

כמעט שבוע אחרי רעש האדמה והצונאמי, ממשיכים גם היום (חמישי) כ-50 עובדים בתחנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דיאיצ'י ביפן" במאמצים ההירואיים לצנן, באמצעות מסוקים ותותחי מים, את ששת הכורים הגרעיניים בתחנה. העדיפות העליונה ממשיכה להינתן לכור מספר 3, שהסכנה הנשקפת ממנו גדולה במיוחד משום שיש בו גם פלוטוניום בנוסף לאורניום, אך גם בכור מספר 4 יש חשש לפליטה מסיבית של קרינה עקב חשיפת מוטות דלק לאוויר, ואילו מכור 2, שאתמול דווח על התייצבות במצבו, החל לעלות היום שוב קיטור או עשן לבן, המעיד כנראה על התכה של דלק גרעיני.

עשן עולה מתחנת הכוח פוקושימה דיאיצ'י, 16 במרץ 2011. רויטרס
עשן וקיטור עולים מהכורים בתחנה. היום היה שוב תורו של כור מספר 2/רויטרס

על רקע מה שמתחיל להיראות כמו אובדן עשתונות יפני, הביקורת האמריקאית על הטיפול במשבר הופכת פחות ופחות מרומזת. ארה"ב שלחה היום מטוסים כדי לפנות את אזרחיה מיפן, והזהירה כל מי שנמצא בטווח של 80 קילומטרים מתחנת הכוח להתרחק ממנה - הבעת אי אמון בוטה ברשויות היפניות, שהמליצו על אמצעי זהירות ברדיוס של 30 קילומטרים סביב התחנה, ופינוי ברדיוס של 20 קילומטרים בלבד.

מלבד טווח הפינוי המומלץ, האמריקאים גם חולקים על הניתוח היפני לגבי מידת הסכנה הנשקפת מכור מספר 4 בתחנה - וטוענים כי לא נותרו בו מים כלל. כמו כן, הנתונים היפניים לגבי היקף הקרינה שכבר נפלטת אינם תואמים את המספרים הגבוהים יותר שהציג הלילה לקונגרס ראש סוכנות הגרעין האמריקאית, גרגורי ג'זקו. "בהתחשב בכמות הקרינה שנפלטת, הגיוני שהמוטות חשופים לחלוטין", אמר. "ההבנה שלי היא שאין בכלל מים בבריכה. אני מקווה מאוד שהמידע שבידי אינו נכון. זו טרגדיה נוראה עבור יפן".

כור פוקושימה ביפן. גרפיקה: דור הרשקוביץ, רויטרס
לחצו להגדלה/רויטרס, גרפיקה: דור הרשקוביץ

מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), יוקיה אמאנו, אמר היום כי המצב בכורים "עדיין חמור מאוד", והוסיף כי הוא מקווה לבקר בתחנה עצמה, במהלך ביקורו ביפן שיחל מחר. בתוך כך, התברר היום כי סבא"א הזהירה את יפן לפני כשנתיים, כי רעידת אדמה חזקה עלולה לגרום ל"בעיה רצינית" לתחנות הכוח הגרעיניות שלה. במסמך של מחלקת המדינה האמריקאית מדצמבר 2008, שהודלף לאתר ויקיליקס והתפרסם היום ב"דיילי טלגרף" הבריטי, מצוטט מומחה של הסוכנות, שבפגישה של ועדת הבטיחות בגרעין של מעצמות הג'י-8 אמר כי הכורים היפניים מתוכננים לעמוד ברעש אדמה עד עוצמה 7.0 בלבד.

חרדה בקליפורניה: "בסוף זה יגיע לכאן"

החששות בארה"ב אינם רק נחלת מומחי הגרעין, אלא גם האוכלוסיה - ובוודאי לא תרמו דבריו היום של בכיר במשרד ההגנה השבדי, שאמר כי כי קרינה רדיואקטיבית מהכורים הפגועים כבר עושה את דרכה לארצות הברית. הוא אמנם הדגיש כי אין מדובר בקרינה מסוכנת, אבל בחוף המערבי, נשמעו חלק מהתושבים מודאגים למדי. "אני חושבת שזה הולך להגיע לכאן בסופו של דבר", אמרה לרויטרס ג'סיקה רוזמן, תושבת קליפורניה. "אני לא חושבת שזה הולך להיות גדול כמו האיום על תושבי יפן, אבל אני מאמינה שזה יהווה איום כלשהו עבורנו".

צונאמי ביפן, מרץ 2011. GettyImages
מסוק סיוע מעל אזור האסון/GettyImages

בהלה של ממש מורגשת בימים אלה גם בסין הסמוכה, שם הולך ואוזל מלאי המלח מן המדפים - בשל החשש מהתפשטות הקרינה מיפן, וההנחה שמרכיב היוד במלח יוכל לסייע במקרה של פגיעה רדיואקטיבית. "המשפחה שלי התקשרה אליי מהעיר ואמרה שהם מחפשים מלח כמו משוגעים אבל לא מוצאים כלום", סיפרה לרויטרס ז'אנג פנגשיה, תושבת בייג'ינג. "ראיתי שבבית אין לנו מלח, אז רצתי במהירות לסופרמרקט ואנשים כבר קנו הכל, לא נותר כלום".

בצפון האי הונשו ביפן, בינתיים, נמשך המבצע העצום לאיתור ניצולים נוספים באזורים שנפגעו קשות על ידי הצונאמי. ביממה האחרונה אמנם דווח על כמויות גדולות של מזון ואספקה שהגיעו לאזור האסון בהצלחה, אך מנגד, הטמפרטורות צונחות ושלג יורד לסירוגין ומקשה מאוד על מאמצי החילוץ. צוותי הרפואה מדווחים כי הקור מגביר מאוד את התחלואה במקלטים שבהם משוכנים כ-450 אלף פליטים. כמו כן, כ-850 אלף בני אדם עדיין מנותקים מחשמל בקור המקפיא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

משטרת יפן הודיעה הבוקר כי המניין הרשמי של הרוגים ונעדרים באסון הצונאמי עומד כעת על 14,650, כ-1,000 יותר מההערכה הקודמת שניתנה רק כמה שעות קודם. לפי ההודעה, 5,321 גופות כבר זוהו, 2,383 פצועים נספרו, ועוד 9,329 בני אדם מוגדרים נעדרים. עם זאת, מוערך כי המספרים עוד ימשיכו לטפס, ככל שיתברר האובדן באזורים נרחבים שנחרבו לחלוטין ועדיין אין מידע מסודר לגביהם. לפי ההערכות המקומיות באזור האסון, עוד כמה עשרות אלפי בני אדם נעדרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully