וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נושאים חמים

כניסת שבת, זמני הדלקת נרות ויציאת שבת - פרשת אחרי מות | 3.5.2024

זמני כניסת ויציאת שבת בערים הגדולות בישראל, עדכון שבועי של זמני הדלקת נרות, כניסת שבת ויציאת שבת, 3.5.2024 כ״ה בניסן פרשת אחרי מות

פרשת אחרי מות

בפרשת השבוע, פרשת אחרי מות, אותה נקרא בשבת בבית הכנסת, התורה מתארת את הטקס של יום הכיפורים, שבו נכנס הכהן הגדול למקום הקדוש ביותר בבית המקדש - והוא קודש הקודשים. שם הוא מכפר על חטאי ישראל, חטאֵי בני ביתו וחטאיו שלו. הוא מעביר את החטאים באופן סמלי אל השׂעִיר לעזאזל - ושולח אותו למדבר. אחר כך מוזכרים בפרשה חוקים שעוסקים בתחומים שונים - דיני שחיטת בעלי חיים, איסור גילוי עריות ומעשׂי תועבה אחרים. קובץ חוקים זה מכונה "ספר הקדושה".

עוד על הפרשה >>

פרשת השבוע הקודמת - פרשת מצורע
לפרשת השבוע הבאה - פרשת קדושים

ברכת הדלקת נרות

לאחר הדלקת הנרות עוצמת האישה את עיניה או מכסה אותן בידיה, מברכת ושוב מסתכלת בנרות.

"בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,
אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ
לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהַי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֶת אִישִׁי וְאֶת כֹּל קְרוֹבַי, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכֵּן שְׁכִינָתְךָ בֵּינֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְיָ דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בְּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא, שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד, וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן".

עוד בוואלה!

תפילת הדרך לרכב ולמטוס

לכתבה המלאה
נרות שבת (צילום: ShutterStock)

מתכון לחלה

אי אפשר לקיים ארוחת שבת מסורתית ללא חלה. תוכלו להכין חלה ביתית מחומרי גלם בסיסיים שיש לכם בבית. שלוש-ארבע שעות ומהתנור שלכם תפציע חלה ביתית טרייה וטעימה. המתכון שלפניכם הוא מתכון בסיסי - ואם לא תתעקשו להבריש את הבצק בביצה מלמעלה לפני האפייה, הוא אפילו טבעוני. כל שתצטרכו הוא קמח לבן, שמרים יבשים, סוכר, מלח ושמן.

המדריך לאפיית חלה לשבת >>

חלה טרייה וטעימה לשבת (צילום: ShutterStock)

סדר הפרשת חלה וברכות

הפרשת חלה מחולקת לשני שלבים: ברכת הפרשת החלה והפרשת חתיכת החלה מהעיסה ואמירת "הרי זו חלה".

1.
ברכת הפרשת החלה למנהג הספרדים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה תְּרוּמָה.

ברכת הפרשת החלה למנהג האשכנזים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה.
ויש הנוהגים לברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה מִן הָעִיסָה.

2. יש לקחת חתיכה קטנה מן העיסה, להרים אותה באוויר ולומר: "הֲרֵי זוֹ חַלָּה".

ניתן לברך בזמן הכנת הלחם, כשמצווה זו מגינה ושומרת על האישה ועל כל בני ביתה מגזרות קשות ורעות.
בעת ניפוי הקמח יש לומר: "אנא ה' עזור לי להוציא את הרע, ועזור לי לעשות בירור בין הטוב לרע, ולהוציא את כל המשפטים וכל הדברים שלא מקדמים אותי בעבודת ה'. עזור לי לעשות בירור בין האסור למותר".
בעת הלישה יש לומר: "הריני באה להפריש חלה, אנא ה' עזור לי שיהיה לי רכות וגמישות בעבודת ה', שכל מי שיאכל מין הלחם שיצא מזה- תהיה לו בריאות הגוף והנפש לעבודת ה'. לכוון להכניס פנימה את מי שיצא מן הדרך ולהתפלל על תכונותיי ומידותיי הנצרכות לעבודת ה'".
בעת כיסוי הבצק יש לומר: "הריני באה להפריש חלה, אנא ה' עזור לי שיהיה בבצק הזה הברכה כמו שברכת את עיסות אימותנו הקדושות שרה, רבקה רחל ולאה. ותן לנו פרנסה טובה אושר ושמחה ברכה בכל מעשה ידינו ושכל מי שיאכל מהלחם יתקרב אליך ותפתח לבו לעבודת ה' ושנרצה רק אותך".

לפני ההפרשה יש לברך:
"(הריני באה להפריש חלה) יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שבזכות מצווה זו ובזכות הפרשת התרומה יתוקן עוון חוה אם כל חי שסבבה מיתתו לאדם הראשון שהוא עיסתו של עולם ובזכות מצווה זו תבטל המוות מן העולם ותמחה דמעה מעל פנים ותשלח ברכה בביתנו אמן כן יהיה רצון. וכן יהי רצון מלפניך שתברך עיסותינו כמו ששלחת בה ברכה בעיסות אימותינו שרה, רבקה, רחל ולאה ויקוים בנו הפסוק "ראשית עריסותיכם תתנו לכהן להניח ברכה אל ביתך" אמן כן יהי רצון.
הריני באה לקיים מצות הפרשת חלה לתקן שורשה במקום עליון לעשות נחת רוח ליוצרנו ולעשות רצון בוראנו.
ויהי נועם ה' א- להינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו".

לאחר ההפרשה יש לברך:
"יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שהמצווה של הפרשת חלה תחשב כאילו קיימתיה בכל פרטיה ודקדוקיה, ותחשב הרמת החלה שאנו מרימים כמו הקרבן שהוקרב על המזבח שהתקבל ברצון, וכמו שלפנים הייתה החלה נתונה לכהן והייתה זו לכפרת עוונות, כך תהיה לכפרת עוונותיי ואז אהיה כאילו נולדתי מחדש נקייה מחטא ועוון ואוכל לקיים מצוות שבת קודש והימים הטובים עם בעלי להיות ניזונים מקדושת הימים האלה ומהשפעתה של מצוות חלה כאילו נתתי מעשר, וכשם שהנני מקיימת מצוות חלה בכל הלב, כך יתעוררו רחמיו של הקב"ה לשומרני מצער וממכאובים כל הימים. אמן".

הדלקת נרות שבת

  • מקובל שהאשכנזים קודם מדליקים את הנרות על הפמוטים ואז מכסים את העיניים ומברכים. הספרדים קודם מברכים ורק אחר כך מדליקים.
    זמני כניסת ויציאת השבת, הדלקת נרות ופרשת השבוע. ShutterStock
    בהדלקת נרות שבת מקובל לכסות את העיניים ולברך
  • "הדלקת נרות שבת היא אולי הסממן הכי מוכר ונפוץ של השבת היהודית. אם תחשבו על סרט או תמונה יהודית מיד תדמיינו נרות שבת על אדן החלון. ההלכה אומרת שמצוות הדלקת נרות שבת חשובה כל כך, עד שאם אדם עומד בפני ברירה האם לקנות יין לקידוש או נר לשבת - עדיף שידליק נר מאשר שיהדר בקידוש על יין. ומי שאין לו בכלל כסף, "יחזר על הפתחים" ויבקש נדבות כדי שיוכל לקיים את המצווה. מכך נוכל ללמוד עד כמה מצוות הדלקת הנרות היא חלק מרכזי ממצוות השבת.

    יש כמה סיבות למצווה הזו:
    כבוד השבת - להאיר את הבית באור נרות.
    עונג שבת - שבת חייבים ליהנות ולהתענג.
    שלום בית - הדלקת הנרות בערב שבת נועדה להשרות בבית אווירה רגועה ונינוחה.
    נרות שבת. ShutterStock
    הדלקת נקות שבת היא הסממן המוכר והנפוץ ביותר של השבת היהודית
  • מקובל להדליק שני נרות שבת אבל אפשר להדליק גם נר אחד. הסיבה המרכזית להדלקת שני נרות לכבוד השבת היא הציווי על השבת מופיע בעשרת הדברות, הכתובים פעמיים בתורה. בפעם הראשונה, בספר שמות, נאמר, "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ".2 ציווי זה מקיף את כל המצוות הקשורות לציון קדושת השבת. בפעם השנייה, בספר דברים, הציווי הוא, "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ" ולכן כדי לייצג את שני ההיבטים שבקיום מצוות השבת, נהוג להדליק שני נרות - האחד כנגד "זכור", והשני כנגד "שמור".
    נרות שבת - כל מה שצריך לדעת. ShutterStock
    מקובל להדליק שני נרות שבת אבל אפשר להדליק גם נר אחד
  • מצוות הדלקת נר שבת היא לא מצווה רק לנשים, היא חלה על גברים בדיוק כמו על נשים. לכן, אם אין אישה בבית - הגבר חייב להדליק את נרות השבת. הסבר הפשוט לכך הוא שהאישה נמצאת בבית יותר והיא למעשה מנהלת הבית ולכן מסרו לה את האחריות להדלקת הנרות בבית.
    הדלקת נרות שבת. ShutterStock
    מקובל לחשוב שהדלקת נרות שבת היא מצווה של האישה בלבד, אך זה לא מדויק

מתכון לשבת: טארט אשכולית אדומה מנצח

בין כל המתכונים הקיימים לשבת, יש אחד שאתם חייבים לנסות: טארט אשכולית אדומה.

טארט אשכולית אדומה חגיגי וללא גלוטן שאפשר להגיש למרכז השולחן או לחלק לחיתוכיות שמנשנשים לצד הקפה. האשכולית האדומה מרהיבה בצבע האדמדם שהיא תעניק למנה, ותפתיע את החיך בחמצמצות העדינה והמרירות, משולבת עם המתיקות כמובן. אם תרצו להשקיע עוד, תוכלו להזליף נשיקות מרנג ואפילו לחרוך אותן עם מבער. אבל שלא תתנו לשלב הזה להבהיל אתכם, אפשר בהחלט לוותר עליו.

למתכון המלא >>

לעוד מתכונים לשבת >>

עוד בוואלה!

שלל מתכונים כשרים לארוחת שבת

לכתבה המלאה
פאי אשכולית אדומה (צילום: דרור עינב)
רכבת ישראל (צילום: אתר רשמי, Cloudview שבתאי טל)

זמני נסיעות באוטובוסים בסוף השבוע:

נוע תנוע: קווים פעילים בשישי-שבת תחת "נעים בסופ"ש". לפרטים >>

חיפוש אוטובוסים בסוף השבוע דרך אתר משרד התחבורה >>

טיול לשבת: טיול ב"קניון" האילתי הכי יפה שאתם לא מכירים

רבים פוקדים את הקניונים של אילת, אבל הפעם נציע לכם ביקור בקניון "אחר": הקניון האדום - מסלול מהמם של כשעה בנופי אבן חול שהמים יצרו בה קניון (מעוק) של 200 מטר, שמרהיב ללכת בו. ויש גם ידיות ומעקות שהילדים יעופו עליהם.

לכל הפרטים לחצו כאן >>

לעוד המלצות לטיולים בארץ בשבת לחצו כאן >>

הקניון האדום (צילום: החברה להגנת הטבע, איתן הרשקו)

מזל החודש: שור

תחזית מזל שור - 20.05 - 21.04

, השור שייך למזלות האדמה הפרקטיים ולקבוצת המזלות הקבועים. הקבוצה הזו מקבלת אנרגיה, אבל קשה לה להשתנות ולכן ההרגלים הקבועים שלה לעיתים קצת נוקשים: כן, לשור קשה לוותר על נעלי הבית הישנות שלו, על ההרגל לעשות שנ"צ או על האהבה הישנה שלו מהתיכון. מה לעשות, הוא פשוט התרגל.

השור הוא המזל השני בגלגל המזלות. אם התינוק נולד במזל טלה - במזל שור מאכילים אותו ויוצרים את בסיס ההזנה שלו.

ונוס היא שליטת מזל שור. במזל הזה היא מייצגת את הצרכים הפיזיים שלנו, הקשורים לאוכל טוב, שינה טובה, וגם העניין ההוא שהשור כל כך אוהב להתמיד בו - אם כי לעתים קרובות בצורה קצת מונוטונית וחוזרת על עצמה - ההרגלים. האמת? יש משהו שמעניק ביטחון בעקביות הזו, ביכולת לחזור בכל יום ולראות שהשור ממשיך לעשות את אותו הדבר באופן יציב ובטוח, ולהרגיש שאפשר לסמוך עליו, גם רגשית וגם פיזית.

פלוטו שנכנס לבית הקריירה שלכם בסוף חודש ינואר, הביא איתו רעב להגיע לעמדות כוח והשפעה, והתחיל תהליך איטי שבו הוא הזניק אתכם קדימה אבל לאט. כלומר, לאט לאט תאספו כוח ותהיו עוצמתיים ומשמעותיים, אם תפעלו בחכמה כמובן. התקדמות איטית והדרגתית - ולא גל של אמביציה אובססיבית שקשה להפסיק.

התהליך הזה מתאים מאוד לשוורים, בעיקר אלה שנולדו בשליש הראשון והשני של המזל, אחרי שכוכב אורנוס הכריח אותם בשנים האחרונות לוותר על הרגלים מזיקים, לשנות דרכי חשיבה, לשנות מיקוד ואפילו לשנות לתפריט בריא יותר. כן, אורנוס עשה - ועושה - חיים לא קלים לשור המפונק, השייך לסדרת המזלות הקבועים, אלה שלוקחים קשה את הצורך לוותר על נעלי הבית ושאר הרגלים. אולם עכשיו לחברה האלה מופיע שחקן חדש, פלוטו, ומה שאורנוס עשה קטן יחסית לבולדוזר הזה, הן מבחינת השפעה והן מבחינת טווח הזמן. אכן מדובר בבולדוזר שאת נחת כף השופל שלו ירגישו השנה אולי בפעם הראשונה לא רק השור אלא גם שאר המזלות הקבועים, עקרב אריה והדלי עצמו. אורנוס אמנם יוצר ניתוקים ושינויים, אבל פלוטו שובר הורס - ובונה מחדש, זה תפקידו ככוח ההרס והבניה של הטבע.

זו השנה הראשונה שאתם פוגשים את פלוטו בבית הקריירה שלכם. זה אחד האתגרים הגדולים ביותר שיש לאמביציה שלכם. השור יודע להיות עקבי, יסודי ולפעול בתהליכים - אבל גם פה העקרב יעשה לכם בית ספר. יתכן שגם יכריח אתכם לוותר על מה שבניתם עד עכשיו כי זה לא טוב מספיק. הקשיבו לו. פלוטו הוא מתנה אמיתית למי שמקשיב לו ולא נלחם נגדו.

קריירה פלוטונית יכולה להיות גם קריירה צבאית, קריירה במשטרה, במחקר ובנושאים כמו כימיה, ביולוגיה, קרימונולוגיה או פסיכולוגיה. זו גם יכולה להיות קריירה אחרת - ופלוטו הוא זה שמזניק אתכם לעמדת כוח או שליטה בנושאי חומר וכספים.

יופיטר, כוכב השפע, יוצא מהמזל שלכם השנה ועובר לבית הכספים והעשייה, אחרי שסיים להעביר אתכם סדנת התפתחות וצמיחה אישית, ונתן לכם לטעום כמה חיזוקים, עידודים וחיבוקים מהעולם שממול. כעת יופיטר עובר לבית החומר והכספים שלכם. זהו זמן טוב לתרגם את כל מה שצברתם השנה לעשייה בשטח ולהרחבת חשבון הבנק. זהו זמן מצוין לנסות ולתת לחלומות שלכם לצאת ולנסות לממש אותם.

תחזית יומית ושנתית למזל שור >>
לצפייה בשאר המזלות >>

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully