וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמאנו החל בשיחות בטהרן: "שום דבר אינו בטוח"

מזכ"ל סבא"א בא לביקור נדיר באירן, אך הודיע שלא יבקר במתקן החשוד בפרצ'ין, העומד במוקד המחלוקת בין אירן למערב. בפתח ביקורו נועד עם ראש סוכנות הגרעין האירנית, עבאסי

יוקיה אמאנו, מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), נחת לפנות בוקר בטהרן בירת אירן, והחל הבוקר (שני) עם בכירים בממשל, בניסיון להגיע לפשרה שתאפשר לפקחי האו"ם לבקר במתקן הצבאי החשוד בפרצ'ין. במערב תולים תקוות גדולות בביקור הנדיר, ואומרים שפקיד בכיר כאמאנו לא היה מגיע בעצמו לטהרן, אלמלא היו מתרחשים מגעים נמרצים מאחורי הקלעים לגיבוש פשרה בין אירן למערב. לפי דיווחי התקשורת המקומית, אמאנו כבר נפגש הבוקר עם יו"ר סוכנות הגרעין האירנית, פריידון עבאסי. בהמשך היום הוא צפוי לפגוש גם את שר החוץ, עלי אכבר סאלחי, ואת הנציג הבכיר של האירנים למו"מ בנושא הגרעין, סעיד ג'לילי.

מזכ"ל סבא"א יוקיה אמאנו. AP
אמאנו משיב לשאלות לפני המראתו מווינה, הלילה/AP

על הביקור הוכרז במפתיע ביום שישי. הוא מתקיים ערב פתיחתן של סבב השיחות בבגדד בין אירן לקבוצת 1+5 (שש המעצמות), דיונים שברחבי העולם מגדירים אותם "רגע האמת". אחרי סבב הדיונים הקודם שהיה באיסטנבול, הרי שהמגעים מול אירן הגיעו לישורת האחרונה - הרגע שבו תתקבל הכרעה בשאלה כיצד יתגלגל העימות בין אירן לקהילה הבינלאומית בעניין עתיד תוכנית הגרעין שלה, רגע לפני כניסתו לתוקף של אמברגו הנפט שהוטל עליה.

את פניו של אמאנו קיבל בשדה התעופה על שם חומייני בטהרן השגריר הקבוע של אירן בסבא"א, עלי אסגר סולטנייה. קודם לכן, לפני שהמריא מווינה, הביע אמאנו אופטימיות בדבר הסיכוי להגיע לפשרה מול סוכנות הגרעין של אירן. "אני באמת סבור כי זו העת הנכונה להגיע להסכם", אמר לכתבים, "שום דבר אינו בטוח, אך אני שומר על גישה חיובית. "עלינו לשמור על המומנטום. הייתה התקדמות טובה בסבב השיחות האחרון בין סוכנות האטום לאירן". עם זאת, אמאנו הבהיר כי אין בכוונתו לסייר במתקן החשוד בפרצ'ין, דרומית-מזרחית לטהרן, שם אירן ככל הנראה עושה ניסויים בקבוצת הנשק - השלב הסופי בהרכבת הפצצה הגרעינית.

הבסיס בפרצ'ין - היעזרו בחיצים לערוך בו סיור וירטואלי

שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, צוטט באומרו כי "טהרן רואה את ביקורו של אמאנו כמחווה של רצון טוב, שיסייע לגשר מעל הפערים והמחלוקות". גם הוא צפוי להיפגש עם אמאנו, לצד ראש צוות המו"מ של אירן לנושא הגרעין, סעיד ג'לילי, וראש הסוכנות לאנרגיה גרעינית, פריידון עבאסי.

שופר השלטון "חושף את הסיבה האמיתית" של הביקור

עם זאת, נראה כי האירנים דווקא מכינים את הקרקע לכישלון של השיחות. מאמר שהתפרסם אמש בעיתון "כיהאן" באירן - עיתון שמרני המזוהה עם השלטון, שעורכו הוא ממקורביו של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, הגדיר את "הסיבה האמיתית" לביקורו של אמאנו: העלאתו לדיון של הבסיס בפרצ'ין, נושא שלא עלה לדיון בשיחות בין נציגי אירן והסוכנות בסבב הדיונים הראשון בווינה. מטרתו של אמאנו בעשותו כך, לפי המאמר, היא "להציג את אירן באור שלילי וכסרבנית הסכם", לקראת השיחות בבגדד שיהיה בהמשך השבוע.

לטענת המאמר, אירן נוהגת בשקיפות כלפי סבא"א - אולם היא "לא מתכוונת לחשוף את כל ארסנל היכולות שלה מראש". לכן, קובעים הכותבים, לא תוכל אירן לאפשר לפקחים להיכנס סתם כך לבסיס, ורק אם ישנו משהו בעייתי באופן ספציפי, על סבא"א או המערב לציינו במיוחד, ויתאפשר לבדוק אותו באופן קונקרטי.

עדכון ראשון: 8:00

אירן נגד העולם - כותרות אחרונות:
באירן מכינים תירוצים: "המערב יכשיל את השיחות"
יעלון: "לא לבטל הסנקציות, להיזהר מהשחמט האירני"
אובמה: מדינות ה-G8 מאוחדות בהמשך הלחץ על אירן
האם אירן דרשה מחיזבאללה שלא לתקוף את ישראל?
כך פיתחו האירנים גרעין כבר בשנות ה-80

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully