וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת "חוק ההסדרה": כיצד יצביעו חברי הממשלה?

פנחס וולף

6.6.2012 / 0:08

לקראת ההצבעה וכשברקע איום נתניהו לפטר כל שר וסגן שר שיתמכו בחוק, חברים בליכוד ובהם יו"ר הקואליציה מחו: "זה עלול להביא לתסיסה, צריך היה לאפשר הצבעה על פי צו המצפון"

התומכים ב"חוק ההסדרה" לא נענו אמש (שלישי) לאיומיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיהם בכוונתו לפטר שרים וסגני שרים שיתמכו בהצעת החוק. נכון לעכשיו ארבעה כאלה צפויים להיות מפוטרים מחר, אם יעמדו במילתם להצביע בעד "חוק ההסדרה" – שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, יו"ר הבית היהודי ושר המדע דניאל הרשקוביץ, שעוד מקיים התייעצויות עם פעילי מפלגתו, סגנית השר במשרד ראש הממשלה לענייני צעירים ונשים גילה גמליאל, וסגן השר לפיתוח הנגב והגליל איוב קרא. מצד שני, שרי וסגני שרי ש"ס צפויים להיעדר מחר מההצבעה. עם זאת, ישראל ביתנו תקיים מחר בבוקר התייעצות לקביעת העמדה הרשמית.

מפני שההצעה צפויה ליפול ברוב גדול, השאלה הגדולה נוגעת דווקא ליום שאחרי. המתח בסיעת הליכוד יגיע לשיא במיוחד אם נתניהו יממש את איומיו ויפטר שרים וסגני שרים מהסיעה שיצדדו בחוק. גורמים בליכוד אמרו הלילה בשיחה עם וואלה! חדשות כי "אם ראש הממשלה יפטר שרים וסגני שרים זה יכול לגרום לתסיסה בסיעה". התעקשות הארבעה להצביע על פי צו מצפונם היא חרף העובדה שאין סיכוי להצעת החוק לעבור.

נתניהו: שר או סגן שר שיתמכו ב"חוק ההסדרה" - יפוטרו

ישיבת ממשלה. רויטרס
מי ילך איתו ומי נגדו? נתניהו בישיבת ממשלה/רויטרס

החישוב הוא פשוט: בין אלו שיצביעו בעד ההצעה ניתן למנות את חברי סיעות האיחוד הלאומי והבית היהודי, שלושת חברי הכנסת של יהדות התורה שאינם סגני שרים – ישראל אייכלר, משה גפני ואורי מקלב, שישה חברי כנסת מש"ס שאינם שרים וסגני שרים, 13 חברי סיעת הליכוד כולל אדלשטיין, גמליאל, קרא ויו"ר הכנסת ראובן ריבלין וכן תשעת חברי הכנסת שאינם שרים מסיעת ישראל ביתנו. כך שלמעשה, 38 חברי כנסת בלבד יתמכו בהצעת החוק.

המתנגדים לה יהיו כלל 28 חברי הכנסת של קדימה (מלבד ח"כ עתניאל שנלר הנמצא בחו"ל), לפחות שבעה חברי כנסת מהליכוד: ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים משה (בוגי) יעלון, בני בגין, דן מרידור, מיכאל איתן וכנראה גם גדעון סער ויוסי פלד, וכן חברי הכנסת מסיעות העבודה, העצמאות, מרצ והסיעות הערביות (מלבד שני ח"כים שהתקזזו עם השרים ישראל כץ וסילבן שלום, השוהים בחו"ל ותומכים בהצעת החוק), כך ש-62 חברי כנסת יתנגדו להצעת החוק. יתר השרים וסגני השרים של סיעות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה יעדרו מהמליאה – סך הכל 12. לא ברור עדיין כיצד ינהגו חמשת השרים וסגן השר של ישראל ביתנו. אם כי גם אם אלו יצביעו בעד בסוף - זה לא ישנה את העובדה שהחוק יפול.

עוד בוואלה!

הדרך הפשוטה להוזיל את חבילת הסלולר! עכשיו כולם יכולים!

לכתבה המלאה

אלקין: "זה לא עושה כבוד לליכוד"

בליכוד היו כאלה שתקפו את החלטת ראש הממשלה להטיל משמעת סיעתית, בעוד אחרים העדיפו לתקוף את מערכת המשפט. "אני מאוד מצר על החלטת ראש הממשלה", אמר יו"ר הקואליציה זאב אלקין בשיחה עם וואלה! חדשות. "בשאלה מצפונית כזאת היה צריך לאפשר לשרים וסגני שרים להצביע על פי מצפונם, במיוחד שהממשלה לא סיימה את הדיון על ההצעה".

איוב קרא, דניאל הרשקוביץ, גילה גמליאל, יולי אדלשטיין – השרים וסגני השרים התומכים בחוק ההסדרה. אורי קץ, דניאל הרשקוביץ', עומר מירון, עומר מירון
יעמדו במילתם ויתמכו בחוק חרף האיום? השרים אדלשטיין/עומר מירון, אורי קץ, דניאל הרשקוביץ', עומר מירון

לדברי אלקין, "ראש הממשלה, שבעצמו הצביע נגד משמעת קואליציונית על שינוי שיטת הממשל (בשנת 1992 – פ"ו) וגם עמד בדילמות דומות של לחץ דורסני של ראש ממשלה בימי ההתנתקות של שרון, לדעתי שגה שוב שלא אפשר לשרים ולסגני השרים להביע את עמדתם המצפונית שהולמת את עמדת רוב סיעת הליכוד. אני חושב ששימוש באיום מהסוג הזה לא עושה כבוד לא להתנהלות הדמוקרטית של הליכוד ובוודאי יביא למתחים מיותרים בתוך הסיעה".

גורמים אחרים בליכוד אמרו כי "המשפטנים לקחו לעצמם גם את המשילות, גם את החקיקה וגם את השפיטות - וזה חייב להיפסק למען הדמוקרטיה הישראלית. כל יציאה מחדר לחדר במשרד ממשלתי הופכת להיות ייעוץ משפטי. אף פעם לא היה דבר כזה. גם אם התמיכה בחוק היא למניעת השתלטות מערכת המשפט על כל שאר הרשויות, מוטב לתמוך בחוק". סגנית השר גילה גמליאל, שכאמור צפויה להצביע בעד הצעת החוק, אמרה כי "אני מאוד מוקירה ומעריכה את ראש הממשלה, ואני מתומכיו, אבל אני מתכוונת לפעול על פי צו מצפוני ולהצביע בעד הצעת החוק".

מישראל ביתנו נמסר כי "עמדתנו הייתה ונותרה כמו שאמר השר ליברמן אתמול באילת: אם תהיה הצעה טובה נצביע נגד החוק, ואם לא - נצביע בעד". בכל מקרה, בישראל ביתנו הבהירו כי לא ייעדרו מההצבעה.

יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, אמר אמש כי "בהתאם להחלטתי מראשית השבוע, שרי ש"ס יעדרו מההצבעה, ללא שום קשר לאיום כזה או אחר". שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות את עמדת ש"ס ואמר כי "ההודעה על תמיכה בהצעת החוק היתה כפופה לחופש הצבעה לשרים. ככל שאין חופש הצבעה, השרים לא יתמכו בפינוי אך לא יוכלו להצביע בעד ההצעה. צריך להתמקד בעיקר - שיבנו יותר ויאשרו כמה שיותר יחידות דיור כדי להקל על מצוקת הדיור".

ח"כ זבולון אורלב, יוזם חוק ההסדרה אמר לוואלה! חדשות כי "איום נתניהו על השרים זה המשך הפרת כל הסיכומים שנתניהו התחייב עליהם מולי בעניין חוק ההסדרה. אני קורא לכל שרי המחנה הלאומי להצביע על פי צו מצפונם ועמדתם האידיאולוגית. לאחר ההצבעה נאלץ לקיים דיון דחוף על מהלכינו נגד ממשלת הליכוד שבהצבעתה בחרה לסכן אלפי מתיישבים בגירוש מבתיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully