וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת סליחות

השיח המתלהט בשתי מערכות הבחירות הוביל השנה לשטף של בקשות מחילה. נדמה כי רוב מבקשי הסליחה אולצו להתנצל פומבית, מסיבות שונות. לרגל יום הכיפורים מערכת וואלה! NEWS מסכמת: מהי בקשת הסליחה הכנה ביותר, איזו התנצלות הובילה לפיטורים ומי שכח להביע חרטה? מיוחד

  • הסליחה באולטימטום

    בחודש אוגוסט, במהלך דיון באולפן כאן 11 על הסדרה "הנערים" כינה המגיש ירון לונדון את הערבים "פראי אדם". הוא טען כי "אנחנו מתרגשים כשערבי רוצח יהודי, וכשיהודי רוצח ערבי אנחנו שואלים: מי אנחנו, מפלצות?". עורכי התכנית העירו ללונדון בזמן אמת על אמירתו, אך הוא הגיב בזלזול. "לפני סיום אמרו לי באוזניה שברשתות החברתיות כבר יש מחאות על ההתבטאות שלי", אמר. "ערבים ואנשי שמאל יאמרו 'לונדון הוא גזען', אנשי ימין יאמרו 'אפילו לונדון השמאלן אומר שהערבים הם רצחנים'. זה משעמם, אל תעשו את זה" – ונפרד מהצופים. "אמירה אומללה של פרובוקטור עול ימים ולא של אושיית תרבות", הבהירו בתאגיד השידור והציבו למגיש הוותיק אולטימטום יוצא דופן: "מצפים מלונדון להתנצל עד מחר בחצות היום". כמו כן, דווח כי אם לונדון לא יתנצל הוא יושעה מהגשת התכנית. בבוקר שלמחרת שיגר לונדון את התנצלותו. "רבים נפגעו מדברים שאמרתי", אמר. "התנסחתי שלא כראוי ויש סיבה לעלבונם. אני מתנצל".

  • הסליחה הסוערת

    במהלך ריאיון עומק ראשון עם שר החינוך הנכנס רפי פרץ שפורסם בחדשות 12 ביולי, שאלה אותו העיתונאית דנה ויס אם הוא בעד טיפולי המרה. "אתה מאמין שאפשר להמיר אנשים שיש להם נטייה כזאת?", שאלה ויס. פרץ השיב: "אני חושב שאפשר... אני יכול להגיד לך שאני, יש לי היכרות עמוקה מאוד בנושא החינוך, וגם עשיתי את זה". תשובתו הכנה של השר הטרי עוררה סערה גדולה שכללה הפגנות נרחבות של קהילת הלהט"ב. עם זאת, עיקר הביקורת לא תקפה את עצם תפיסתו המשתמעת של פרץ כי ניתן להמיר נטייה מינית של אדם, אלא את תמיכתו בטיפולי המרה – מושג ספציפי המכוון לטכניקות אסורות ומזיקות. "אני יודע שטיפולי המרה הם דבר פסול וחמור", כתב פרץ בהודעה רשמית ששיגר בעקבות הסערה. "אני מבין שמדובר בטיפול פולשני שאינו תואם את נפש האדם, מסב למטופלים בו יותר סבל מהקלה ומגיע אף עד כדי סכנת חיים מאובדנות שניתן למנוע".

  • הסליחה בדיעבד

    ברקע הסירוב להענקת סיוע כספי למימון הגנתו המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ערכו מגיש התכנית "ערב-ערב" ב"כאן 11" דב גיל-הר והפרשן מוטי גילת אקט תיאטרלי. גיל-הר שאל את עמיתו אם ירצה להדגים כיצד משלמים, ותוך שליפת ארנק מכיסו האחורי הסביר גילת: "צריך לקחת את היד, להעביר אותה אחורה, לשלוף בקושי את הארנק, לפתוח אותו, להרים קצת את הישבן, להגיע רחוק ולהוציא את השטרות או כרטיס האשראי". כשהוא מנופף בכרטיסו אמר הפרשן כי "עם הכרטיס הזה משלמים את ההוצאות של כל אדם סביר בישראל". ממכתב ששלח ראש אגף החדשות בתאגיד השידור הציבורי ברוך שי, שתוכנו פורסם ב"הארץ", עלה כי השניים תכננו את הקטע "סר הטעם" מראש ומבלי לעדכן את עורכי התכנית. גילת הודה בדיעבד כי המעשה לא היה תקין והביע צער, בעוד גיל-הר סירב להתנצל והושעה ליומיים. עם שובו לתכנית ציין: "בתאגיד יש ויהיה חופש ביטוי לכולם, גם לי".

  • הסליחה המגושמת

    את ערב 1 בדצמבר מאמן מכבי חיפה דאז, אלי גוטמן, היה מעדיף לשכוח. קבוצתו הפסידה 3-1 בדרבי מול הפועל חיפה, שנתיים לאחר ששב לאמן וברקע הציפיות הגבוהות ממנו ומקבוצתו. כשהגיע מתוח לעמדת הריאיונות, שאלה אותו שדרית הקווים רותם ישראל: "היו לך שלושה שבועות להתכונן למשחק הזה. אז איך קורות כל הבעיות האלה?". גוטמן ענה לה תוך רקיעה ברגליו: "את יודעת מה זה שלושה שבועות בכדורגל? זה כמו שאתן לך דקה להתאפר". המראיינת המשיכה כרגיל, אך מי שהעיר למאמן היה מגיש ערוץ הספורט מודי בר-און. עוד באותו הערב פשטו ברשתות החברתיות תגובות על הסקסיזם המשתמע. במסיבת העיתונאים אחרי המשחק התנצל גוטמן. "קודם כל, אם פגעתי – אני מתנצל", הבהיר. "רותם נתנה לי להבין ששלושה שבועות זה פרק נרחב מספיק, אז נתתי לה להבין דרך זה שאם אני נותן לה דקה להתאפר... אבל אני מתנצל".

  • הסליחה הכפויה

    איסור בית המשפט לקיים אירוע ציבורי בהפרדה בעפולה עורר את זעמו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. "מערכת משפט מטומטמת", צייץ השר. סמוטריץ' האשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו וכתב: "ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות, אפס משילות". מוקדם יותר באותו היום תקף סמוטריץ' את החלטת נתניהו לאמץ את המלצת המשטרה שלא לאפשר עליית יהודים להר הבית. "אדוני, אם אין לך אומץ לקבל את ההחלטה הזו לבד כנס אותנו וניקח אנחנו את האחריות", צייץ. למחרת זימן נתניהו את סמוטריץ' לשיחת נזיפה ודרש ממנו התנצלות פומבית, שקרתה כבר באותו הערב בהשקת מפלגת "ימינה". השר התנצל, אך לא חזר בו מדבריו: "מתוך הכאב האמיתי נאמרו דברים בסגנון שלא צריך ולא ראוי שייאמר, בוודאי לא במישור היחסים בין ראש ממשלה לשר ועל כך אני מצר. מותר שתהיה ביקורת, אבל היא צריכה להיות עניינית ומכובדת ולא לגלוש לפסים אישיים".

  • הסליחה המתחמקת

    ברקע גל ההפגנות של קהילת יוצאי אתיופיה התראיין איש החינוך אביב מלסה בתכניתו של אברי גלעד בגלי צה"ל. "אני רוצה להביע את אהבתי הגולמית לעדה האתיופית", אמר המגיש. "יש משהו עתיק מאפריקה שאני נהנה להתפלש בו". גלעד הסביר למרואיין כי הבעיה העיקרית של יוצאי אתיופיה היא הקושי להבדיל בינם לבין סודאנים ואריתראים. כפתרון הציע המגיש ליוצאי אתיופיה דרך מקורית להבדיל ביניהם: "עכשיו כשאתה מחפש אנשים, אתה לא יודע... אולי אתם צריכים ללכת עם איזה כובע מחודד?". עוד הוסיף גלעד כי "אתם בעצם ברחתם מהאפריקאים האלה והם שבו לפה בשביל לרדוף אתכם". אמירותיו של גלעד גררו ביקורת קשה, אך כל שנמסר מגלי צה"ל הוא "שהתלונה התקבלה והנושא בבדיקה". למחרת התנצל המגיש בפייסבוק וכתב: "אני מתנצל בפני כל מי שנפגע לא בצדק. הדברים שאמרתי היו ציטוט של דברים ששמעתי מאנשים בקהילה האתיופית שמאשימים בשיטור היתר על בני הקהילה את העבריינים מקהילות המסתננים".

  • הסליחה המיליטנטית

    במרץ שודר "ריאיון" בין המגיש אלירז שדה לשחקן יוסי וידר שחיקה את פרשן חדשות 12, אמנון אברמוביץ'. כשווידר שאל את שדה אם הוא נראה טוב, המגיש ענה: "אתה נראה טיל, כמו תמיד". רבים ראו בתשובתו לעג למראהו של הפרשן, שנכווה קשות מפגיעת טיל במלחמת יום כיפור, קיבל את צל"ש הרמטכ"ל על גבורתו ועבר עשרות ניתוחים. שדה פרסם התנצלות בפייסבוק והסביר: "לכל מי שלא הבינו את הבדיחה, או בחרו לא להבין אותה, אנחנו בעידן שלא משנה מי אתה או מה עשית בחייך – בסוף הכי חשוב איך אתה נראה. עידן האינסטגרם". המגיש אף הוסיף כי השימוש במילה "טיל" הוא "סלנג הדיבור שלי". "חשוב לי להוסיף כישראלי, חייל, לוחם ומפקד, לעולם לא אמצא מקום להומור כמו זה שהתפרש", כתב. "אמנון אברמוביץ' היה ותמיד יהיה גיבור ישראל. בהזדמנות זאת אבקש סליחה על אי ההבנה והפגיעה, אם נגרמה".

  • הסליחה המגומגמת

    כשבועיים לפני בחירות 2019 מועד ב', פרסם המועמד לכנסת מטעם המחנה הדמוקרטי מוסי רז ציוץ על בסאם אל-סייה שמת בבית הכלא בישראל. רז כתב כי "אל-סייה, עיתונאי בן 47 משכם העצור בבתי הכלא בישראל מאז 2015, מת אתמול בכלאו. בסאם היה חולה סרטן, אך לא ניתן לו למות חופשי... סליחה שאני מטריד בעניינים שוליים כמו חיי אדם של פלסטינים". מה שנעדר מציוצו של רז היה כי אל-סייה היה חבר בחוליה שרצחה את בני הזוג איתם ונעמה הנקין לעיני ילדיהם. אכן, זמן קצר לאחר מכן נמחק הציוץ. בשיחה טלפונית שפורסמה בחדשות 12 שאל העיתונאי עפר חדד את רז: "בשום מקום לא מצאת לנכון לספר שהאיש הזה רצח אנשים בדם קר?". רז ענה: "תראה, כתבתי שהוא... כתבתי...", אך חדד קטע אותו: "לא, כתבת רק שהוא היה חולה סרטן". רז השיב: "כן, נכון... אתה צודק, אני לא... לכן ישר מחקתי את זה".

  • הסליחה המבוישת

    ביולי האחרון פרסם עיתונאי "גלובס" דרור פויר טור ביקורת על פרשת המין בקפריסין. הנימה השיפוטית לכאורה שעלתה במאמרו גרמה לעיתונאית "דה מרקר" הדר קנה לחשוף פומבית כי בעבר הוטרדה על ידי פויר. "כשהעיתונאי שהטריד אותך כותב טור על התרבות הקלוקלת שהובילה לאונס בקפריסין", כתב קנה בפייסבוק וצירפה צילום מסך של תכתובת ווטסאפ בין השניים אחרי ההטרדה. בהתכתבות מלפני שלוש שנים הזכירה קנה לפויר כי הציע לה הצעות מיניות ונגע באיבריה האינטימיים. העיתונאי התנצל וכתב לה: "זה בלתי נסלח ואני במצוקה נוראית מהעניין. זה הכי לא אני והכי לא מתאים לי ואף פעם לא עשיתי את זה ואין שום תירוץ או הסבר להתנהגות כזאת. אני ממש ממש מצטער ומאוד מתעב את עצמי". על פי כמה פרסומים, תחילה כינה פויר את קנה "שקרנית", אך מהר חזר בו ושוב התנצל. "אני נבוך ומבויש. התנצלתי אז ואני מתנצל בפנייך שוב מעומק הלב", כתב.

  • הסליחה הלא משכנעת

    בחודש יולי האחרון קיבלה הידוענית ליהיא גרינר דוח על שימוש בטלפון נייד בזמן הנסיעה. בעוד השוטר עסוק ברישום, וכשאחייניתה בת העשר לצדה ברכב, העלתה גרינר סרטון לאינסטגרם שבו גינתה את המשטרה: "למה שוטרים במדינה הזאת דפוקים? אף פעם לא ראיתי שוטר נורמלי שאפשר גם להיות ממנו בלחץ. זה תימני קטן שנראה כמו התחת שלי רושם לי עכשיו דוח". בהמשך, לקול צחוקה של האחיינית, פנתה לשוטר וצעקה: "אתה יכול לרשום יותר מהר? אתה איטי רצח. יש לאנשים חיים, לא כמו שלך". גרינר הסירה במהירות את הסרטון, אולם הוא כבר הופץ ועלה לכותרות. בימים הבאים כוכבת הריאליטי העלתה כמה סרטונים מתנצלים והתראיינה בכמה מקומות בניסיון לתקן את הנזק. הסערה נמשכה, וגרינר העלתה סרטון שבו ביקשה להפסיק את ההתקפות עליה. עם זאת, בעקבות הסרטון המקורי היא נחקרה בחשד להעלבת עובד ציבור, ועל פי פרסומים לאחרונה אף הוכנה נגדה טיוטת כתב אישום.

  • הסליחה הכפויה 2

    בחודש פברואר פרסם הפובליציסט יצחק לאור בעמוד הפייסבוק שלו ארבע תמונות של עיתונאי "חדשות 12" עמית סגל עם הכיתוב: "מלמעלה: א. היטלר; למטה מימין לשמאל: א. היטלר, א. היטלר, א. היטלר". הפוסט פורסם לאחר שבתכנית "פגוש את העיתונות" קרא סגל למפלגת בל"ד "ארגון טרור", ואחרי שלטענת לאור הביע הפרשן תמיכה ביוזמת ראש הממשלה לכרות ברית עם מפלגת עוצמה יהודית. יומיים לאחר מכן הגיש סגל תביעת דיבה נגד לאור על סך 140 אלף שקלים בטענה כי "ההשוואה לגדול הצוררים של העם היהודי ומי שאחראי לרצח של שישה מיליון מהווה פרסום לשון הרע חמור ביותר". בכתב ההגנה הזכיר לאור את העובדה כי הפוסט נמחק וטען כי מדובר ב"הבעת דעה אמנותית". השופט לא קיבל את טענות לאור ובפסק הדין חויב הפובליציסט בין היתר בהתנצלות. "בעמוד הזה פרסמתי מם מטופש", כתב. "אף שהסרתי את הפרסום סגל נפגע ואני מתנצל מכל הלב. המעשה אינו ראוי".

  • הסליחה הכפולה

    ברקע רעיון מתן חנינה בתיקיו הפליליים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, צייץ בחודש שעבר עיתונאי "מעריב" רון מיברג: "החנינה היא דיבור ויזומה מטופשים. הדיון צריך להיות בהחזרתו החד פעמית של עונש המוות". לאור הביקורות הסוערות ברשת, ובראשן תגובות מצד ראש הממשלה ובנו יאיר, מחק מיברג את הציוץ. "מחקתי את הציוץ על עונש מוות כדוגמה אבסורדית לדיונים על חנינה לעתיד נתניהו", כתב. "בדיחה זקוקה שיצחקו ממנה ולא יביעו זעזוע". הסערה גברה בין היתר בעקבות לייק שעשה עיתונאי "חדשות 12" ערד ניר לציוץ. בעקבות ביקורת של יאיר נתניהו צייץ ניר: "לא ראיתי את הדברים כפי שאתה מבין אותם. התייחסתי אליהם כאל הצגה אבסורדית של נרטיבים שונים. מכיוון שבשום שלב לא התכונתי למה שיוחס לי, משכתי את הלייק ואני מתנצל". בהמשך התנערו ב"מעריב" מהציוץ. "גם אם הדבר נכתב בחשבונו הפרטי וללא כל קשר לעיתון, מעריב מוצא לנכון להתנצל בפני ראש הממשלה", נכתב.

  • הסליחה הפוליטיקלי קורקט

    בעיצומו של קמפיין הבחירות בפברואר האשים יו"ר הקואליציה, איש הליכוד דוד אמסלם, את יו"ר כחול לבן בני גנץ בצדקנות. בריאיון לרדיו דרום טען אמסלם כי גנץ "עשה לעצמו מסיבת שחרור מצה"ל בכ-600 אלף שקל מכספי הציבור. אם ראש הממשלה היה עושה מסיבה ב-6,000 שקל כבר היו שולחים אנשים לחקור אותו". "אבל הרמטכ"ל לא ארגן את המסיבה, יש לו לשכה. הוא לא אמור לדעת מה העלויות", הקשה המראיין מנדי ריזל. אמסלם השיב: "תראה לאן אתה הולך, כאילו הרמטכ"ל איזה בן אדם שהוא אוטיסט, לא מבין כלום". דבריו עוררו סערה שכללה פוסט של ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן), אב לילדה אוטיסטית, ובעקבותיה אמסלם התנצל. "כמה פעמים יצא לכם לומר, מה אתה נכה? עיוור? אוטיסט? זה דברים שכמעט כולנו אומרים ואין לאף אחד מאיתנו כוונה לפגוע", כתב. אמסלם אף ציין כי אחותו שייכת "לקטגוריה דומה" וחתם את דבריו במשפט: "מתנצל מעמקי נשמתי אם מישהו נפגע. סליחה".

  • הסליחה המיוסרת

    הפרק התשיעי של סדרת הדוקו "מחוז ירושלים", ששודרה בכאן 11 והופקה על ידי "קודה תקשורת", תיעד שוטרים שעורכים חיפוש בביתו של תושב מזרח העיר וביומו נראה גם הנשק עצמו - M16 צה"לי. הרובה נמצא לכאורה במרתף שאותו כינה אחד השוטרים בסדרה: "מנהרה שלא הייתה מביישת את החפירות בעזה". לאחר השידור פרסם העיתונאי ניר חסון ב"הארץ" כי בחיפוש המקורי שתועד בפרק לא נמצא נשק בבית המשפחה ומסמך המאשר זאת ניתן גם לבעל הבית. אולם לצורך צילום הסצנה השוטרים למעשה "שתלו" את הנשק. מיד אחרי הפרסום כל פרקי הסדרה הוסרו מאתר "כאן" ולאחר יומיים הודיעו בתאגיד כי הופסקה התקשורת עם חברת ההפקה. בתום שתיקה של שישה ימים פרסם רם לנדס, בעלי "קודה תקשורת", התנצלות. "אני כותב את הדברים אחרי ימים ולילות של צום, תענית וחשבון נפש מייסר", כתב. "התאהבנו בחבורה של נשים וגברים שעושים הרבה ומשתכרים מעט לטובת הביטחון שלנו. נסחפנו... סליחה".

  • הסליחה המאוחרת

    שלושה ימים לפני סבב הבחירות הראשון באפריל, השווה שר העלייה והקליטה מהליכוד יואב גלנט את השמאל למנהיג ברית המועצות לשעבר שאחראי לרצח מיליונים. באירוע שבתרבות במודיעין אמר כי "כל מי שינק, כמו השמאל הישראלי, את מורשתו מסטלין ומלנין מבין טוב שאצלם המטרה תמיד מקדשת את האמצעים". אמירתו של גלנט קוממה רבים, אולם ההתנצלות חולצה ממנו רק ארבעה ימים לאחר מכן, כשנראה היה כי הליכוד הבטיח את ניצחונו בבחירות. "בעידנא דריתחא של התהליך נאמרים גם דברים שהם לא נכונים", אמר השר בריאיון לחדשות 12. "אמרתי דברים לא נכונים שלא היו צריכים להיאמר, לפחות מבחינת הפרשנות שלהם, ולכן אני מתנצל בפני כל מי שפגעתי בו".

  • הסליחה המביכה

    סערת איתן ברושי ואיילת נחמיאס-ורבין עלתה לכותרות עוד בקיץ 2018. על פי עדויות, חבר הכנסת מהמחנה הציוני אחז או היכה קלות בישבנה של עמיתתו באירוע של המפלגה. נחמיאס-ורבין תיארה את המעשה כ"בלתי ראוי, מקטין ופוגעני לעיני קהל רב". לדבריה, ברושי סירב להתנצל, אך בהמשך פרסם כי הבין את טעותו ולקח עליה אחריות. לאחר שפורסמה בתקשורת עדות נוספת על הטרדה מינית שברושי ביצע לכאורה, השעה יו"ר העבודה אבי גבאי את חבר הכנסת וקרא לו להתפטר. משסירב, צייץ גבאי: "אין לעברייני מין מקום ברחוב או בכנסת". גם אחרי שברושי שיגר מכתב התראה לפני תביעה, גבאי סירב להתנצל. האזהרה הפכה לתביעת דיבה נגד גבאי על סך 300 אלף שקל. רק לאחרונה, לפני דיון הוכחות במשפט ולאחר רמיזה של בית המשפט כי יקבל את התביעה, פרסם היו"ר התנצלות: "אני חוזר מהדברים שפרסמתי ומתנצל בפני ברושי ומשפחתו. לא היה שום מקום והצדקה לשימוש בביטוי זה".

  • סליחה לפני תביעה

    בחודש שעבר פרסם איש המחנה הדמוקרטי מוסי רז בטוויטר תמונה שבה נראה יאיר טרבלסי, בעבר רכז הביטחון של ההתנחלות קרני שומרון, כשהוא מכוון את נשקו בתקיפות מול נער ונערה ערבים. "האלימות היא כרסום יסודות הדמוקרטיה", כתב רז לצד התמונה. אלא שהסתבר שהתמונה נלקחה מתוך סרטון שצולם שנתיים קודם לכן, המתעד השתלטות של אנשי הביטחון של היישוב על שני הנערים לאחר שאחד מהם שלף סכין וניסה לדקור. לאחר שארגון "עד כאן" שלח מכתב התראה לפני תביעה אל רז, הוא שיגר את התנצלותו. "לקראת יום כיפור ברצוני להתנצל בפני יאיר טרבלסי על שפגעתי בו", אמר חבר הכנסת לשעבר. "העליתי את תמונתו עם כיתוב שלא שיקף את המצב... פעולתו לא יצרה אלימות אלא מנעה אותה. אני מתנצל מעומק ליבי ומבקש את סליחתו".

  • הסליחה שלא מנעה פיטורים

    במסגרת שידורי "הליכוד TV" פורסם בחודש פברואר סרטון שהזהיר מפני הסכנות הצפויות בעליית יו"ר כחול לבן בני גנץ לשלטון. לקראת סיומו נשמע הקריין אבישי עברי מצהיר: "גנץ זה שמאל ושמאל זה מסוכן", כשמאחוריו תמונת קברי חללים. במהרה פשטה ברשתות החברתיות סערה על "השימוש הפוליטי בשכול", שכללה ביקורת מצד משפחות שכולות, יד לבנים ומפלגות יריבות. בשלב ראשון הגיב עברי בתוקפנות לביקורת השמאל. "חברים שלי שוכבים מתחת לאבנים האלה בגללכם", צייץ. "חלקם נפלו שלא לצורך בגלל הפנטזיות שלכם. אם אצליח להציל אפילו נפש אחת מליפול חלל על מזבח ההזיות שלכם זה שווה הכול". אך שלושה ימים לאחר מכן, בעקבות בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתחקר את הכנת הסרטון, פרסם הקריין התנצלות: "אני מתנצל בכנות בפני כל משפחה שכולה שנפגעה. כל מי ששותף לכאב הזה הוא אחי, בלי קשר לדעותיו". עם זאת, ההתנצלות האישית לא עזרה ועברי פוטר מקמפיין הליכוד.

  • הסליחה החד-פעמית

    ברקע פרישתם של נפתלי בנט ואיילת שקד מהבית היהודי, חבר הכנסת מוטי יואב התראיין בחודש פברואר לגלי צה"ל. לאחר שחברו ח"כ בצלאל סמוטריץ' נקט חודש קודם לכן באנלוגיה מינית כשטען ששני השרים לשעבר "השתמשו וזרקו" את הציונות הדתית, יוגב עלה מדרגה ותקף את בנט. "לא רק שהוא נטש את הבית הפוליטי של הציונות הדתית עם חובות כבדים תוך שהוא אנס את הבית היהודי בבחירות הקודמות, בסופו של דבר הוא השאיר אותנו עם חובות של יותר מ-11 מיליון על האונס הזה", אמר. ח"כ שולי מועלם קראה ליוגב לחזור בו מ"ההתבטאות האומללה" ולאחר כמה שעות צייץ כי "הביטוי 'אונס' היה לא ראוי, ואני מתנצל עליו". אולם למרות ההתנצלות, אופן התבטאותו של חבר הכנסת שב במהירות לכותרות. ביוני, בצל המגעים לאיחוד מחודש של מפלגות הימין, האשים את בנט בבגידה בריאיון לתחנת הרדיו "גלי ישראל" וכינה אותו "כלב השב לקיאו". מאז, לא נרשמה התנצלות פומבית.

  • הסליחה שלא הייתה

    במהלך תכניתם ב"כאן 11" ששודרה ביוני, שיתף המגיש ירון לונדון את שותפתו להגשה גאולה אבן-סער בסיפור מעברו. "פעם נסעתי במעלית עם אישה", תיאר. "ובנסיעה היא עושה לי ככה: 'לונדון מה זה?' (נגע בבטנה של אבן-סער ואז טפח על בטנו להדגשת הכרס). אז הנחתי את היד על השד שלה ואמרתי: 'גם זה כבר לא מה שהיה'". שותפתו נדהמה וטענה כי השד הוא איבר מיני. במקביל, גרר הסיפור ביקורות מארגוני נשים ונבחרות ציבור. גם בתאגיד השידור הודיעו: "הדברים שנאמרו על ידי לונדון אינם מקובלים וייבדקו עמו". למרות זאת, לא הייתה כל התנצלות מצדו של לונדון או סנקציה על דבריו. בשיחה עם "חדשות 12" אמר כי כבר סיפר את הסיפור בעבר, ואף כינה אותו "נחמד". למחרת בשידור, כשהביעה אבן-סער ציפייה שיתחרט, הוא השיב: "לא תקבלי את זה" ובחר להבהיר כי דבריו הוצאו מהקשרם, האקט שביצע היה תגובה הולמת לגסות האישה וכי "שד אינו נכס מקודש".

  • הסליחה המאחדת

    ביוני, חודש לאחר פיזור הכנסת ה-21, הודיע ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק על חזרה לפוליטיקה וריצה לכנסת בראשות רשימה עצמאית, שמאוחר יותר נקראה "ישראל דמוקרטית". מטרתו המוצהרת של ברק הייתה לגבש איחוד גדול בשמאל, בעיקר בין העבודה למרצ בתיווך רשימתו, אלא שאחד המכשולים בדרך הייתה עוינת ששוררת בציבור המערבי המיוצג במרצ כלפיו מאז אירועי אוקטובר 2000. ברק כיהן כראש הממשלה ושר הביטחון כשפרצו ההפגנות ההמוניות, בהן נהרגו 14 בני אדם, רובם ערבים אזרחי ישראל. מאמר של ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ שפורסם ב"הארץ" דרש ממנו להתנצל בפני הציבור הערבי, למרות שברק כבר התנצל בעבר על תוצאות האירועים. ואכן, כשבוע לפני הגשת הרשימות לכנסת שב ברק על הבעת הצער: "אני נושא באחריות לכל מה שהתרחש בתקופת כהונתי כראש ממשלה. אני מביע צער והתנצלות בפני המשפחות והחברה". פריג' הודיע כי התנצלות ברק פותחת פתח לאיחוד, שאכן נעשה בהמשך בין ישראל דמוקרטית, מרצ וסתיו שפיר מהעבודה.

  • הסליחה האדישה

    באוקטובר אשתקד, על רקע דיון בפרשת ההטרדה המינית של ברט קבנאו, המועמד לכס שופט בית המשפט העליון בארצות הברית , סיפרה מגישת "רדיו 103" ענת דוידוב כי עברה אונס בגיל 20 בידי אדם מפורסם – ולא התלוננה. שותפה להגשת התכנית, ינון מגל, לא גילה הקשבה או אמפתיה. תוך קטיעת דבריה של דוידוב סיפר כי "קרה לו סיפור דומה: מישהי רצתה ולא רציתי ולחצה ובסוף לא הייתה ברירה". עמיתתו שאלה: "היא אנסה אותך?", ומגל השיב: "לא אנסה, הייתי במצב לא נעים, הראיתי שאני לא רוצה. למה זה לא אותו דבר?". דוידוב ענתה: "היא אנסה אותך? אותי הוא אנס, איש שהיה מבוגר ממני ב-20 שנה, אנס אותי אצלו בבית". יום למחרת, לאחר שהעיד מגל על הערצתו לטראמפ, שמלגלג על סיפורי אונס מלפני שנים, הוא התנצל על התנהגותו: "לא הייתי קשוב לדברים שלך", אמר. "מתנצל שלא הקדשתי את כל תשומת הלב".

  • הסליחה היקרה

    לאחר ההחלטה על פיזור הכנסת, צייץ תומך הליכוד גיורא עזרא, הידוע בכינויו "קפטן ג'ורג'", כמה ציוצים בהם טען כי ח"כ יאיר לפיד ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תיאמו את המהלך שהביא לכישלון הרכבת הממשלה. בין היתר פרסם כי השניים נפגשו בווינה לאחר הבחירות. ליברמן טען שהפרסומים שקריים ובמהלך חריג, למרות שהציוץ על הפגישה בווינה נמחק, הגיש תביעת דיבה נגד עזרא על סך 140 אלף שקל. למחרת התנצל הצייצן בריאיון לרדיו 103: "אני רוצה להבהיר שהדברים שכתבתי התבססו על פרסומים שונים בנושא... טעיתי והסרתי את כל הפרסומים. אני מתנצל בפני ליברמן". זמן קצר אחרי ההתנצלות בישראל ביתנו הודיעו כי ימשכו את התביעה. אותו "קפטן ג'ורג'" ניהל את אחד מחשבונות הטוויטר שנחשדו כרשת הבוטים של הליכוד. בין ציוציו טען כי יו"ר כחול לבן בני גנץ "צריך 50 פסיכיאטרים". אם בפני ליברמן התנצל כשמעליו ריחפה תביעה, על הכינויים הבוטים ברשת עזרא לא הביע חרטה.

  • הסליחה המוזרה

    במהלך ישיבת ממשלה בחודש יולי האחרון, בה הציגו אנשי המכון למדיניות העם היהודי את הדוח השנתי שלהם, אמר שר החינוך הטרי רפי פרץ כי ההתבוללות היא כמו "שואה שנייה". בין הדברים, שחשף במקור ברק רביד ב"חדשות 13", הוסיף השר כי "איבדנו כך מאז השואה שישה מיליון יהודים". בעקבות זאת פנה יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג לפרץ בדרישה שיבהיר את דבריו. שר חינוך שיגר להרצוג מכתב בו הסביר כי דבריו הודלפו מישיבה סגורה. "מתוך חרדה עמוקה לגורל העם היהודי השתמשתי במילה 'שואה', ביטוי שבא לבטא את עומק הכאב וייתכן ולא היה במקומו", כתב פרץ. "כמובן שלא התכוונתי לפגוע במי מיהודי התפוצות".

  • הסליחה המתפתלת

    במהלך ההסלמה בנובמבר תושבי עוטף עזה שהו במקלטים בעת ששוגרו מאות רקטות ופצמ"רים משטח הרצועה. במהלך הירי אף נהרג שוהה בלתי חוקי מפגיעה ישירה בבניין באשקלון. לאחר ההודעה על הפסקת האש השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי כינה בריאיון לגלי צה"ל את נקמת חמאס על פעולת צה"ל בעומק עזה "מינורית". לדבריו, "עם 470 רקטות הוא בסך הכול הצליח להרוג פלסטיני אחד". לאחר מכן, כדי להסביר מדוע התקפה על תל אביב תוביל למערכה כוללת, פסק השר כי "יש הבדל (בין תקיפת עוטף עזה) לתקיפת הבירה הכלכלית של ישראל ונתב"ג, עם המשמעויות העצומות שיכולות להיות לכך". ההבחנה שערך הנגבי הובילה לביקורת חריפה נגדו, כולל התנערות של ראש הממשלה מדבריו, וכתוצאה מכך הביע השר את התנצלותו. בשיחה עם חדשות 12 אמר כי הוא "מודע לכך שהאמירות גרמו לכאב עצום בקרב תושבי הדרום. אני מצדיע לגבורת התושבים ומקווה שהם מבינים שהדברים נאמרו בהיסח הדעת".

  • הסליחה החלקית

    ברקע דקירת הנער בן ה-16 מטמרה מחוץ להוסטל ללהט"ב בתל אביב, רמזה ח"כ סתיו שפיר כי התבטאויות אנשי ימין ורבנים הובילו לתקיפה. שפיר צייצה: "הסכין היא אותה סכין שרצחה את שירה במצעד הגאווה ואת ניר וליז בברנוער... שנאה שמתודלקת ע"י רבנים, שרים וח"כים". למרות שהנדקר היה מוסלמי, שפיר לא הזכירה בציוץ את אנשי הדת המוסלמים או את השמרנות בחברה הערבית כלפי הקהילה הגאה. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' תקף בתגובה את שפיר בציוץ משלו. "הטיפשה שכתבה את הציוץ ההזוי הזה היא אותה כלומניקית שיכולה להתחרות עם ליברמן באפס הישגים בפוליטיקה", כתב. "אותה פלגנית שבנתה את עצמה על יצירת ריב ומדון בין אוכלוסיות". כעבור כמה שעות חזר סמוטריץ' על טענותיו, והתנצל על מילה אחת בלבד. "הציוץ של שפיר מחושב, מלא רוע ושטנה", צייץ. "הגבתי הבוקר בסערת רגשות. המילה 'טיפשה' לא הייתה במקום". הח"כית ענתה: "בצלאל, אל תתנצל בפניי על הפה המטונף שלך".

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully