וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: הבחירות בעיראק יתקיימו לאחר העברת השלטון

רויטרס

13.2.2004 / 15:34

לחדאר ברהימי, המתווך בין ארה"ב לרוב השיעי, אומר כי אין די זמן להכין את הבחירות. השיעים מאיימים בהתנגדות אלימה. המועצה השלטת נוטה לדחות את התוכנית האמריקאית לממשלת מעבר

בכיר באו"ם אמר היום כי לא ניתן לערוך בחירות בעיראק לפני העברת השלטון במדינה מהקואליציה שבהנהגת ארה"ב לממשלה עיראקית בסוף חודש יוני. האו"ם מנסה לתווך במחלוקת בין הרוב השיעי בעיראק, הדורש שייערכו בחירות לפני העברת השלטון, לבין הממשל האמריקאי הטוען שאין די זמן לכך. "זו לא שאלה של דחיית העברת השלטון, אלא של יצירת לוח זמנים חדש", אמר אחמד פאוזי לרדיו הבי.בי.סי. "בחירות ייערכו כשהמדינה תהיה מוכנה לכך, וזה יקרה אחרי העברת השלטון".

פאוזי, דוברו של שליח האו"ם לאחדר ברהימי, אמר את הדברים יום לאחר שברהימי קיים שיחה עם מנהיג השיעים, האייתוללה עלי סיסתאני, המוביל את הקריאה לערוך בחירות לפני העברת השלטון ב-30 ביוני.

השיעים, שדוכאו במשך שנים על ידי משטרו של סדאם חוסיין, בן המיעוט הסוני במדינה, מהווים 60% מהאוכלוסיה במדינה. על פי כל ההערכות, בחירות חופשיות יביאו לשלטונם.

ברהימי, שאמור להגיע לכוויית מחר, אמר שרוב העיראקים שהוא פגש רוצים בחירות בהקדם, אולם הוסיף כי יש להכין את הבחירות הללו היטב. "אני חושב שהסכמנו שאסור לתזמון להיות בן ערובה לדד ליין כלשהו", אמר ברהימי לכתבים לאחר שפגש את המועצה השלטת שמינתה ארה"ב, והוסיף: "יש לערוך את הבחירות מוקדם ככל האפשר, אבל לא מוקדם מן האפשר".

השיעים מאיימים בהתנגדות אלימה

תומכיו של סיסתאני הגיבו להכרזה באיום כי אם לא ייערכו בחירות דמוקרטיות בהקדם, הם עלולים לפתוח במרד נגד הכובש האמריקאי. "אם האו"ם והאמריקאים לא ימלאו אחר רצון מלומדי הדת שלנו, יפורסמו פתוות (פסקי דת)", אמר השייח רידה חמדאני. "בתחילה יהיו הפגנות או מרי אזרחי, ובסופו של דבר מאבק מזוין".

"כולנו ניצבים מאחורי סיסתאני, ולכל השיעים יש נשק", אמר חוסיין חליפה, מנהיג קהילתי בן 43 מהעיר נג'ף, והוסיף: "הכדור נמצא במגרש של האו"ם. אם הם לא ישיגו את המטרות שלנו נפתח נגדם חזית. מה הדיבורים הללו על כך שהתנאים אינם כשרים לבחירות? האם התנאים היחידים שכשרים הם אלה שמאפשרים לאמריקאים לנוע בחופשיות ברחבי עיראק ולעשות בה כאוות נפשם?"

במקביל, סוכנות הידיעות איי.פי מדווחת כי מתגבשת הסכמה בקרב מנהיגים עיראקים לדחות את הנוסחה האמריקאית לבחירת ממשלה חדשה ובמקום זאת לקיים בחירות לקראת סוף שנה זו. כך אמרו מספר חברים במועצה השלטת לאחר פגישתם עם ברהימי. חברי המועצה ובכירים עיראקים אחרים הביעו בפני ברהימי את ספקנותם ביחס לתוכנית האמריקאית, הקוראת לממשלת מעבר שתיבחר על ידי מועצה חדשה, שתיבחר בתורה באמצעות 18 קבוצות בחירה אזוריות.

בכירים עיראקיים רבים מתנגדים לרעיון קבוצות הבחירה מפני שהיא מעניקה לאמריקאים שליטה רבה מדי בתהליך. התוכנית האמריקאית החלה לאבד גובה כאשר כוהני הדת השיעים, בהנהגת סיסתאני, הוציאה אלפי מפגינים לרחובות בדרישה לקיים בחירות לפני העברת השלטון. כאמור, שליח האו"ם קבע כי הזמן שנותר לא יספיק לכך. "לא סביר שהם יספיקו להקים את המנגנונים הדרושים", אמר פאוזי, דוברו של ברהימי. ברהימי נפגש אתמול עם סיסתאני ולטענת חאמד אל-חפאף, דוברו של סיסתאני, השניים הגיעו להסכמה על נחיצותן של בחירות.

התוכנית: מועצה מורחבת

חלק מחברי המועצה מקדמים תוכנית לפיה יועבר השלטון למועצה שלטת מורחבת, שתשלוט בעיראק לאחר ה-30 ביוני. המועצה תארגן אז בחירות שייערכו לקראת סוף השנה. 13 הנציגים השיעים במועצה הם התומכים הגדולים ביותר בתוכנית זו. מוואקף אל רובעי, חבר שיעי במועצה השלטת המקורב לסיסתאני, אמר כי הוא מאמין שסיסתאני יסכים לרעיון המועצה המורחבת.

יונאדם קאנה, חבר נוצרי אשורי במועצה השלטת, אמר שתוכנית קבוצות הבחירה "אינה מתה לחלוטין עדיין", אולם שמתקיימים דיונים באשר לחלופות. גם הוא ציין שבמקום קבוצות בחירה, אחת האפשרויות היא הרחבת המועצה השלטת כך שתכלול נציגים של מספר מפלגות עיראקיות שלא הוזמנו או בחרו שלא להצטרף למועצה הנוכחית, אותה מינתה ארה"ב ביולי האחרון. לדבריו, בין אלה נכללים לאומנים ערבים, מלוכנים, קבוצות סוניות ואחרות.

לדברי סמיר שאקר מחמוד, סופר סוני בולט וחבר במועצה, אמר עם זאת כי התוכנית להרחיב את המועצה ולקבוע בחירות עוד השנה לא נדונה בהרחבה. "עדיין נותרה השאלה מתי וכיצד ייערכו הבחירות", אמר. ממשל בוש להוט לסיים את הכיבוש הרשמי של עיראק ולהעביר את סמכויות הביטחון לעיראקים זמן רב ככל האפשר לפני הבחירות בארה"ב, שיתקיימו בשניים בנובמבר השנה. אולם כבר פעמיים שובשו תוכניותיו בנדון על ידי סיסטאני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully