וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרעת רעידת אדמה הופעלה ב-284 יישובים בצפון ובשומרון - בעקבות פיצוץ מתחם בלבנון

עודכן לאחרונה: 26.10.2024 / 9:57

המכון הגיאולוגי דיווח כי ההתרעות הופעלו בעקבות טעות בזיהוי. המערכת להתרעה מפני רעידת אדמה הושקה ב-2022 - כשחלק מתכונותיה היא היכולת להבדיל בין פיצוץ לבין רעידת אדמה. כבר אז מסר מנהל המכון הגיאולוגי: "אם לא יעמוד לנו התקציב לתחזוקה רבת שנים - המערכת תדעך"

תרגיל רעידת אדמה בכנסת 15.2.23/שמוליק גרוסמן

התרעות על רעידת אדמה הופעלו הבוקר (שבת) ב-284 יישובים בצפון ובשומרון. ההתרעה החריגה הופעלה בשל פיצוץ מתחם בלבנון עם כמות חומר נפץ גדולה. "במהלך השעות הקרובות צפויים להישמע הדי פיצוצים חזקים כתוצאה מפעילות כוחותינו באיזור קריית שמונה והישובים במרחב", נמסר מהמועצה האזורים גולן. "אין שינוי בהנחיות לתושבי הגולן".

המכון הגיאולוגי אישר את הדברים ודיווח כי ההתרעות הופעלו בעקבות טעות בזיהוי. "בעקבות פיצוץ מבוקר משמעותי בגודלו שבוצע הבוקר באזור הצפון, זיהתה מערכת ההתרעה את הפיצוץ כרעידת אדמה וההתרעה הופצה בהתאם", נמסר.

פיצוץ בדרום לבנון, בין עדייסה לטייבה. 26 באוקטובר 2024. ללא, אתר רשמי
הפיצוץ בדרום לבנון שגרם להפעלת ההתרעה/אתר רשמי, ללא
הצגת מערכת 'תרועה', המערכת החדשה המתריעה מפני רעידות אדמה בישראל, המכון הגיאולוגי, ירושלים. יואב איתיאל
הצגת מערכת 'תרועה'. כבר ב-2022 טענו כי אם לא תתוקצב - היא תדעך/יואב איתיאל

מערכת "תרועה", המערכת הלאומית להתראה מפני רעידת אדמה, נחשבת לאחת מהמערכות המשוכללות בעולם. בהשקתה בישראל ב-2022 נמסר כי חלק מתכונותיה היא היכולת להבדיל בין פיצוץ לבין רעידת אדמה. המערכת הוטעתה הבוקר מסיבה כזו או אחרת. למשל, אם הפיצוץ אירע סמוך לאחד הסנסורים, וכאמור גם מערכת הניטור הבינלאומית האירופית הוטעתה.

עלות המערכת שפיתח המכון הגיאולוגי עם שותפים - החל מהגלאים בשטח, דרך תקשורת המחשבים, מרכז השליטה והבקרה, ועד למוקד החירום המאויש על ידי אנשי מקצוע 24/7 - נאמדת בכ-45 מיליון שקל. מנהל המכון הגיאולוגי, פרופ' זהר גבירצמן, טען בהשקת המערכת כי אם היא לא תתוקצב לשדרוג ושימור יכולותיה - היא תדעך. "ביום זה שבו המערכת הופכת למבצעית, אנו מתריעים, שאם לא יעמדו לנו האמצעים התקציביים לתחזוקה רבת שנים, לשדרוג ושימור היכולות, ולמחקר ופיתוח, המערכת תדעך, מפני שהיא לא תוקצבה לטווח הזמן הארוך במידה הדרושה", נמסר. "כשהפרויקט יצא לדרך היו מעטים כמוהו בעולם וקשה היה לאמוד את צרכיו העתידיים. עכשיו ישנו צורך בעדכון התמיכה התקציבית לשנים הבאות. במונחים של מדינה שזקוקה למיליארדים כדי לחזק מבנים, התקציבים הנדרשים לתחזוקה ושימור מערכת התרעה זו הינם פעוטים וכל שקל שיושקע - יציל חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully