וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכת "המתקדמת בעולם" להתרעה מפני רעידות אדמה נכנסה לשימוש

עודכן לאחרונה: 7.2.2022 / 16:27

המכון הגיאולוגי הכריז על כניסתה לפעילות מבצעית של המערכת "תרועה", שעלות פיתוחה נאמד בכ-45 מיליון שקל. במקביל, נרשמה תקלה בניסוי הצופרים, שתוקנה שעה מאוחר יותר. מנהל המכון: "המערכת אינה מחליפה את הצורך בחיזוק מבנים קיימים ובבנייה עמידה של מבנים חדשים"

בווידאו: הדגמה של מערכת "תרועה" המתריעה מפני רעידות אדמה/צילום: רוני כנפו

המערכת "המתקדמת בעולם" להתרעה מפני רעידות אדמה הוכרזה היום (שני) רשמית כמבצעית במטה המכון הגיאולוגי בירושלים. במקביל, כשל ניסוי צופרי ההתרעה של פיקוד העורף. לאחר אישור מפקד פיקוד הצפון בוצעה התרעה נוספת שעה מאוחר יותר בקריית שמונה, בית שאן, עכו, נשר, ערד, דימונה ויישובי בקעת הירדן. ההתרעה נשמעה היטב ובפיקוד העורף הכתירו את הניסוי כהצלחה. בפיקוד אמרו כי ההפעלה הנוספת הייתה חשובה וקריטית בכדי לבדוק את תקינות המערכות והגורם האנושי האמור להתמודד איתן. בפיקוד העורף מתבצע תחקיר על נסיבות התקלה. טרם התפרסמו ממצאיו.

מנהל המכון הגיאולוגי, פרופ' זהר גבירצמן, ציין כי במדינה צפופה כמו ישראל כל אזורי המגורים מועדים לנזק וכי מערכת ההתרעה איננה מחליפה את הצורך בחיזוק מבנים ישנים ובניית מבנים חדשים על פי תקן עמידות לרעידות אדמה. "רק חיזוק מבנים ובנייה עמידה יכולים למנוע קריסת מבנים", אמר. ישראל מועדת לרעידת אדמה גדולה כל מאה שנה. רעידת אדמה הגדולה האחרונה התרחשה ב-1927.

הצגת מערכת 'תרועה', המערכת החדשה המתריעה מפני רעידות אדמה בישראל, המכון הגיאולוגי, ירושלים. יואב איתיאל
מערכת ההתרעה "תרועה"/יואב איתיאל

עלות המערכת שפיתח המכון הגיאולוגי עם שותפים - החל מהגלאים בשטח, דרך תקשורת המחשבים, מרכז השליטה והבקרה, ועד למוקד החירום המאויש על ידי אנשי מקצוע 24/7 - נאמדת בכ-45 מיליון שקל. פרופ' גבירצמן: "ביום זה שבו המערכת הופכת למבצעית, אנו מתריעים, שאם לא יעמדו לנו האמצעים התקציביים לתחזוקה רבת שנים, לשדרוג ושימור היכולות, ולמחקר ופיתוח, המערכת תדעך, מפני שהיא לא תוקצבה לטווח הזמן הארוך במידה הדרושה. כשהפרויקט יצא לדרך היו מעטים כמוהו בעולם וקשה היה לאמוד את צרכיו העתידיים. עכשיו ישנו צורך בעדכון התמיכה התקציבית לשנים הבאות. במונחים של מדינה שזקוקה למיליארדים כדי לחזק מבנים, התקציבים הנדרשים לתחזוקה ושימור מערכת התרעה זו הינם פעוטים וכל שקל שיושקע - יציל חיים".

עוד בוואלה!

בעקבות תקלה טכנית: התרעת רעידת אדמה תופעל בכמה ישובים

לכתבה המלאה
הצגת מערכת 'תרועה', המערכת החדשה המתריעה מפני רעידות אדמה בישראל, המכון הגיאולוגי, ירושלים. יואב איתיאל
הצגת המערכת במכון הגיאולוגי, היום/יואב איתיאל

"מערכת לא תהיה יעילה בלי הסברה, חינוך ותרגול", ציינו הגאולוגים ערן נוף וד"ר איתי קורזון שהיה שליח המכון לקליפורניה וממפתחי המערכת המתקדמת.

ישראל עובדת בשיתוף פעולה עם טורקיה אך במענה לשאלות הסתבר שדווקא עם ירדן, מצידו השני של השבר הסורי-אפריקאי עתיר הפעילות הסיסמית, אין כעת קשרי עבודה, "בשל סוגיות פוליטיות". תקוה עמית, מנהלת קודמת במכון סיפרה כי היו בעבר קשרים טובים עם ירדן והרשות הפלסטינית ואמרה כי היא מייחלת לקשרים טובים יותר בעתיד: "זה חלום שאנחנו זורעים את זרעיו. יש למכון ולמדינה אחריות אזורית בהיותה כה מתקדמת. סיכונים גיאולוגים חוצים פלנטות. הכיוון חיובי. ראינו שיתופי פעולה עם הרשות הפלסטינית בשריפות. המכון מאוד רוצה".

פרופ' זהר גבירצמן, מנהל המכון הגיאולוגי. יואב איתיאל
"אם לא נקבל תקציבים לתחזוקה, המערכת תדעך". גבירצמן/יואב איתיאל

בשבועות האחרונים סדרה של רעידות אדמה פקדו את ישראל. בתחילת ינואר עדכן המכון הסיסמולוגי האירופי-ים תיכוני (EMSC) על רעידת אדמה בעוצמה 6.4 שאירעה בקפריסין והורגשה גם בישראל. אגף סיסמולוגיה במכון הגיאולוגי בישראל דיווח כי הרעש הורגש בארץ במרחק 369 קילומטרים צפונית-מערבית לנהריה. כמו כן, עוצמת הרעידה שנמדדה על פי האגף היייתה 5.6.

כשבועיים מאוחר יותר תושבים דיווחו על רעידת אדמה שהורגשה בצפון הארץ. הרעש נשמע בטבריה, צפת, הקריות, עמק הירדן ובית שאן. המכון הגיאולוגי לישראל מסר כי ב-23:36 הכתה רעידת האדמה 19 ק"מ צפון-מזרחית לבית שאן, בעוצמה 3.7 בסולם ריכטר, וכי מוקד הרעש היה על גבול ירדן, מזרחית לקיבוץ גשר.

כמה שעות מאוחר יותר, רעידת אדמה בעוצמה 3.5 הורגשה בצפון הארץ. הרעש הורגש בכפר תבור, בית שאן, עפולה וטבריה. בבית שאן עובדי העירייה פונו מהבניין במסגרת הנוהל בעת רעידת אדמה. המכון הגיאולוגי לישראל הודיע כי רעידת האדמה התרחשה במרחק של 16 ק"מ דרומית-מזרחית לטבריה.

רעידת האדמה האחרונה התרחשה בשבוע שעבר כמה עשרות קילומטרים מערבית לקפריסין ובמרחק 388 ק"מ צפונית מערבית לנהריה ובעוצמה של 4.5. פיקוד העורף עדכן כי הרעש הורגש בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully