וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ של ארה"ב פתח בחקירה לגבי יחידת "כוח 100" בשדה תימן

עודכן לאחרונה: 21.10.2024 / 19:41

בכירים ישראלים אמרו כי שגרירות ארה"ב העבירה למשרד החוץ סדרת שאלות לגבי מקרים של הפרת זכויות אדם של עצירים פלסטינים, שבוצעו לכאורה בידי חיילי היחידה. החקירה עלולה להוביל להכנסת היחידה ל"רשימה שחורה" שתמנע ממנה לקבל סיוע, ציוד או אימונים אמריקנים

בית הדין הצבאי דן בהארכת המעצר של החשודים בהתעללות בשדה תימן/שלומי גבאי

משרד החוץ האמריקני מנהל בחודשים האחרונים חקירה לגבי יחידת "כוח 100", בצה"ל שאחראית על שמירה על עצורים מעזה, בגין הפרות לכאורה של זכויות אדם - כך אמרו שני בכירים ישראלים ובכיר אמריקני.

למה זה חשוב:

  • כמה מחברי יחידת "כוח 100" עומדים לדין על תקיפה מינית של עציר פלסטיני מעזה במחנה המעצר שדה תימן. חוק משנת 1997, שהעביר הסנאטור דאז פטריק לייהי, אוסר על אספקת סיוע צבאי או אימונים מטעם ממשלת ארה"ב עבור כוחות ביטחון, צבא או משטרה במדינות זרות שנטען כי ביצעו הפרות זכויות אדם.
  • אם החקירה של משרד החוץ האמריקני תקבע שהיחידה אכן ביצעה הפרת זכויות אדם, היא עלולה להיכנס לרשימה השחורה תחת "חקיקת לייהי", דבר שימנע ממנה לקבל כל סיוע אמריקני או אימונים מטעם צבא ארה"ב.
מצ"ח פשטה על בסיס שדה תימן ועצרה חיילים בחשד שתקפו מחבלים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
על הפרק: סנקציות נגד חברי היחידה. אנשי כוח 100 מתעמתים עם חוקרי מצ"ח בשדה תימן ביולי האחרון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הארכת מעצר למילואימניקים החשודים בהתעללות באסיר פלסטיני בשדה תימן, בית ליד, 30 ביולי 2024. שלומי גבאי
ארה"ב בדקה תקריות של הפרת זכויות אדם. הארכת מעצר לחשודים בהתעללות במחבל, בבסיס בית ליד/שלומי גבאי

תזכורת:

  • שדה תימן שימש מתקן מעצר למחבלי חמאס שהיו מעורבים במתקפת ה-7 באוקטובר. נוסף על כך, חשודים שנעצרו על ידי צה"ל בעזה הובאו לבסיס לחקירה. מספר דיווחים בעיתונות הישראלית והבינלאומית חשפו הפרות לכאורה של זכויות אדם במתקן, שכמה ארגוני זכויות אדם כינו "גוואנטנמו הישראלי".
  • ב"הארץ" דווח כי יותר מ-30 עצירים פלסטינים מתו במתקן מאז 7 באוקטובר. צה"ל החל לסגור את מתקן המעצר בחודשים האחרונים, לאחר ביקורת בינלאומית משמעותית. ארגוני זכויות אדם ישראליים גם עתרו לבית המשפט העליון על הפרות זכויות אדם שבוצעו לכאורה בבסיס.

מאחורי הקלעים:

  • שני בכירים ישראלים סיפרו כי בשבוע שעבר יצרה שגרירות ארה"ב בירושלים קשר עם משרד החוץ הישראלי, ומסרה רשימת שאלות בנוגע למספר תקריות של הפרות לכאורה של זכויות אדם בידי חברי "כוח 100". שגרירות ארה"ב הבהירה שהשאלות הן חלק מבדיקה במסגרת "חקיקת לייהי", אמרו הבכירים הישראלים.
  • בכיר אמריקני אמר שסדרה שאלות נוספת לגבי התנהלות היחידה נשלחה לישראל כבר לפני מספר חודשים. "זה חלק מתהליך התייעצות שהתחלנו עם ישראל בנוגע ליחידה הזו, כחלק מההסכם שלנו לגבי חוק לייהי", אמר הבכיר האמריקני. שגרירות ארה"ב בירושלים לא הגיבה לשאלות בנושא.
שדה תימן בבוקר שאחרי הפריצה לבסיס, 30 ביולי 2024. יניר יגנה
ידוע לשמצה כ"גוואנטנמו הישראלי" בצל המלחמה. מתקן שדה תימן/יניר יגנה

מאחורי הקלעים:

  • בכיר אמריקני שני אמר כי לארה"ב יש מזכר הבנות עם ישראל, המחייב אותה לתאם עימה חקירה מהסוג הזה. הבכיר האמריקני אמר שמשרד החוץ האמריקני נדרש לברר פרטים ולבקש מידע כשעולים חששות לגבי יחידה צבאית ספציפית.
  • לדברי הבכיר, משרד החוץ האמריקני עדיין לא קיבל החלטות או קבע מסקנות חד-משמעיות לגבי "כוח 100".

התמונה הגדולה:

מאז תחילת המלחמה בעזה, משרד החוץ האמריקני בוחן בקפדנות את הפעולות הצבאיות של צה"ל ברצועה ובלבנון, במיוחד בכל הנוגע לאירועים שבהם מתרחשת פגיעה נרחבת באזרחים. שר החוץ בלינקן ושר ההגנה אוסטין העלו לאחרונה, במכתב לעמיתיהם הישראלים, את דאגותיהם לגבי תנאי עצירים פלסטינים. הם ביקשו שישראל תאפשר לצלב האדום גישה למתקני המעצר שבה היא מחזיקה אותם.
בלינקן צפוי להגיע לישראל מחר כדי לדון גם בחששות האמריקניים שמופיעים במכתב.

בחודש אוגוסט החליט בלינקן לסגור את החקירה בעניין גדוד נצח יהודה בגין הפרות זכויות אדם בגדה המערבית' ולא להטיל סנקציות על היחידה. בלינקן קבע באפריל האחרון שהגדוד ביצע הפרות חמורות של זכויות אדם, אך המידע שסיפקה ישראל בשלושת החודשים הבאים הראה שצה"ל תיקן את התנהגות הגדוד וטיפל בתלונות של ארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully