וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה בפוסט-טראומה: דוח "מדד החוסן" חושף את עומק המשבר בנגב המערבי

עודכן לאחרונה: 14.10.2024 / 22:53

לציון שנה למלחמה, עמותת "ארץ חדשה עכשיו" בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות בכירות פרסמו דוח "מדד החוסן" שמציג תמונה קשה על מצבם הנפשי ותחושת הביטחון והחוסן הקהילתי של תושבי הנגב המערבי: "כדי להבטיח שיקום עלינו לבצע פעולות שיחזקו את הקהילות המקומיות"

עשרות רקטות נורו לעבר הנגב המערבי/מעריב

בציון שנה למתקפת 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל", מתפרסם היום (שני) דוח מקיף ומטריד שמציג את ההשפעות העמוקות של המלחמה על תושבי הנגב המערבי. על פי הדוח, כ-60% מתושבי הנגב המערבי, מהיישובים היהודים, סובלים מתסמינים בינוניים וגבוהים של דחק, חרדה ודיכאון.

בנוסף, 50% מתושבי האזור מציגים סימנים של פוסט-טראומה ברמות בינוניות וגבוהות, כאשר מעל מחצית מהם עדיין מרגישים תחושת סכנה לחייהם וחוששים להישאר באזור. נתון מדאיג נוסף הוא ש-58% מהנשאלים נפגעו ישירות או שבן משפחתם נפגע באירועי ה-7 באוקטובר.

חוסר אמון בממסד

הדוח מצביע על ירידה דרמטית באמון הציבור בממסד, בעיקר ככל שמתקרב יום השנה לאירועים. תחושת חוסר האמון בממשלה והגופים הממלכתיים בולטת במיוחד בקרב החברה הבדואית בנגב, שם גם נמדדו רמות החוסן האישי והלאומי הנמוכות ביותר, עם 36% בלבד המדווחים על חוסן לאומי גבוה.

תושבי האזור מביעים תסכול מכך שאין מענה מספק לצרכים הנפשיים שלהם, והמצב הנפשי שלהם מחמיר בשל היעדר טיפול מתמשך. הדוח מדגיש את הצורך הקריטי בפיתוח מערכות תמיכה נפשית מותאמות לאוכלוסיות הסובלות מהשפעות המלחמה. "רמת הדחק, החרדה והדיכאון מחייבות מנגנוני סיוע ייחודיים", טוענים מחברי הדוח.

הפגנה בצומת יד מרדכי נגד ההסלמה בדרום שארגנה "התנועה לעתיד הנגב המערבי", 19 בספטמבר 2015. שי מכלוף
הפגנה בצומת יד מרדכי נגד ההסלמה בדרום שארגנה "התנועה לעתיד הנגב המערבי", 19 בספטמבר 2015/שי מכלוף

תחושת הלכידות והתקווה נשחקת

המלחמה פגעה לא רק בתחושת הביטחון האישי, אלא גם בלכידות החברתית. תחושת הלכידות אשר התדרדרה באופן תלול ובמקביל ירדה גם תחושת התקווה בקרב התושבים. הדוח מצביע על כך ש-28% מתושבי הערים מדווחים על תקווה גבוהה, בעוד שבקרב תושבי הקיבוצים והמושבים הנתון נמוך יותר, עם 14% בלבד.

מחברי הדוח מדגישים את החשיבות של שיקום אמון הציבור בממסד כחלק חיוני משיקום החוסן הלאומי. על פי הדוח, יש לפתח פתרונות דיפרנציאליים המותאמים לכל קהילה וקהילה, במיוחד במרחב הנגב המערבי, בו התושבים ממשיכים להתמודד עם הטראומה המתמשכת. כחלק מהיוזמות לשיקום, עמותת "ארץ חדשה עכשיו" מקדמת פרויקטים כמו הקמת כפר ריפוי בקיבוץ סעד והכשרת מטפלים בטראומה בשיתוף פעולה עם ארגונים נוספים.

דודי גבאי, יו"ר עמותת "ארץ חדשה עכשיו", מדגיש: "כדי להבטיח שיקום אמיתי של יישובי הנגב המערבי, עלינו להקשיב לצורכי התושבים ולבצע פעולות מותאמות שיחזקו את הקהילות המקומיות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully