וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הת'אאד שארה"ב שולחת: במה היא שונה מהחץ הישראלי?

עודכן לאחרונה: 14.10.2024 / 21:55

שתי מערכות ההגנה נולדו כלקח מהכשלון של הפטריוט במלחמת המפרץ. הטיל האמריקני נכנס מאוחר יותר לשירות, יקר בהרבה ומשתמש בטכנולוגיית יירוט שונה. על אף ההבדלים במחיר ובשיטה, הוא ישפר את היכולת של ישראל ליירט מטחי טילים מאיראן | כל הפרטים

בווידאו:מיירט ה'חץ' שיירט בהצלחה במרחב ים סוף טיל ששוגר לעבר ישראל 22.02.24/משרד הבטחון

מערכת הת'אאד האמריקנית שאמורה להגיע לתגבר את מערך ההגנה האווירית בארץ היא המקבילה של ארה"ב למערכת החץ הישראלית, אבל שונה ממנה מאוד.

שתי המערכות פותחו כחלק ממלחמת המפרץ ב-1991, שבה נכשלה מערכת הפטריוט ביירוט טילי הסקאד העיראקים. הפטריוט פותחה במקור כמערכת נגד מטוסים והוסבה ליירוט טילים באליסטיים, ובארה"ב, כמו בישראל, הבינו שחייבים מערכת ייעודית לנושא.

בזמן שהתעשייה האווירית פיתחה את מערכת החץ, לוקהיד מרטין פיתחה את הת'אאד. למרות שגם פיתוח החץ לא התנהל תמיד חלק, והמערכת ידעה כשלונות בניסויים, פיתוח הת'אאד היה איטי יותר בגלל כשלונות רבים יותר. לכן, החץ נמסר לחיל האוויר ב-1998 ונכנס לשירות בשנת 2000, הת'אאד רק ב-2008.

הפיקוד האירופאי של צבא ארה״ב (EUCOM)  פריסה תרגילית הראשונה מסוגה של מערכת הגנה אווירית מפני טילים (THAAD) בישראל, 31. במרץ 2019. U.S. Army Europe, דובר צה"ל
"שתי המערכות פותחו כחלק ממלחמת המפרץ ב-1991". מערכת THADD/דובר צה"ל, U.S. Army Europe

בעוד שהישראלים פיתחו טיל שפוגע בקרבת המטרה ומשמיד אותה בזרם של רסיסי ברזל לוהטים, האמריקנים התעקשו על Hit to Kill: פגיעה ישירה במטרה, מה שמחייב דיוק רב יותר במעקב אחרי המטרה ובתמרון הטיל, אבל חוסך את הצורך בראש קרבי. התעשיה האווירית השתמשה בפגיעה ישירה רק בחץ-3, שמיירט את מטרתו בחלל, שם פיצוץ חסר משמעות ורק מגע של מתכת במתכת יכול להשמיד את המטרה. שניהם מגיעים למהירויות דומות ואדירות, 9,000-10,000 קמ"ש.

בנוסף המערכת האמריקנית קלה יותר, כדי שאפשר יהיה להוביל אותה במטוסי תובלה לזירות הלחימה. החץ כבד יותר, כמערכת שנועדה להגן על ישראל, בבסיסים קבועים או בגרירה בידי משאית לאתרים חדשים. להגנת ארה"ב עצמה פותחו מיירטים אחרים, גדולים ויקרים עוד יותר, שיכולים להתמודד עם טילים בין יבשתיים מרוסיה ומצפון קוריאה.

הבדל דרמטי בין שתי המערכות הוא העלויות: כל מיירט חץ עולה 2-3 מיליון דולר, לעומת מיירט של הת'אאד העולה כ-12-15 מיליון דולר. מיירט חץ עולה "רק" 2-3 מיליון דולר. זו אחת הסיבות שהת'אאד נרכש עד כה רק בידי איחוד האמירויות וסעודיה, שיכולות לעמוד בעלויות שלו. גרמניה, שבחנה את הת'אאד מול החץ-3, בחברה במערכת הישראלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מערכת "חץ", יום עיון מערכת חדשה של ההגנה אווירית, בנושא מבצעיות מערכת ?קלע דוד?, בית ספר להגנה אווירית. מרץ 2017. בני בן סימון
"כל מיירט חץ עולה 2-3 מיליון דולר, לעומת מיירט של הת'אאד העולה כ-12-15 מיליון דולר". מערכת חץ/בני בן סימון

היירוט המבצעי הראשון של הת'אאד התבצע בינואר 2022 באיחוד האמירויות, שיירטה טיל ששיגרו לעברה החות'יים. הת'אאד לא יוסיף לישראל יכולות שאין היום לחץ, אבל תוספת מערכות יירוט תגדיל את היכולת של חיל האוויר ליירט מטחים גדולים עוד יותר מאיראן, שעשויים להגיע לאחר התקיפה הישראלית הצפויה, ותקטין את השימוש במלאי שאינו בלתי מוגבל של טילי חץ.

מערכת הביטחון מתאמנת כבר כמה שנים בהפעלה משותפת של הת'אאד, ומערכת טיל ה-SM3 שמותקנת במשחתות הטילים האמריקניות שנושאות את מערכת האג'יס. המערכות מסוגלות לחלוק ביניהן מטרות ולהשתמש במכ"מים של האחרות, כך שהת'אאד אמור להיות זמין ליירוט זמן קצר אחרי שמטוסי הסי-17 האמריקנים ינחיתו אותו בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully