וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני חושש מקונספציה": נחשפה הקלטה מישיבת קבינט סמוך למלחמת יום הכיפורים

עודכן לאחרונה: 10.10.2024 / 16:08

הדיון התנהל על רקע המגעים להחזרת השבויים ממלחמת יום הכיפורים, שהתקיימו בתיווך האמריקאים ובהשתתפות רה"מ גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל רא"ל דדו אלעזר ואלופי צה"ל. בין היתר, בשיחות דנו גם על תפיסת ההרתעה של ישראל כלפי מדינות ערב

בווידאו:תדרוך מפקד אוגדה 162 אברהם אדן בפני לוחמי חטיבה 217 טרם מבצע "אבירי לב" לצליחת תעלת סואץ 15.10.1973/רון אילן, משרד הביטחון

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חשף היום (חמישי) חומרי ארכיון ממלחמת יום הכיפורים, לקראת יום השנה ה-51 למלחמה, בין היתר, נחשפה הקלטה נדירה שאורכה כשעה מתוך דיון קבינט שהתקיים ב-19 בנובמבר 1973. בדיון השתתפו ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר, שר הביטחון לשעבר משה דיין, הרמטכ"ל לשעבר רא"ל דוד אלעזר (דדו) ואלופי צה"ל לשעבר.

הדיון נערך בחודש נובמבר 1973 על רקע המגעים להחזרת השבויים, שהתקיימו בתיווך ארצות הברית. בנושא זה, ציטטה ראש הממשלה לשעבר את דבריהם של נציגי משלחת המשא ומתן ששבו מדמשק: "מה בארץ, מה העם? אמרתי: זה עם עצוב. אחרי מלחמה אצלנו כל חלל זה לא רק עניין של עצבות למשפחה הקרובה, זה עם עצוב אבל עם נכון ויודע מה לפניו. הלוואי ויכולנו להגיד שזו המלחמה האחרונה, וכן אני רואה את העם שלנו למרות מה שהתרחש פה. ביסודו של דבר זה עם עצוב, עם גדול, עם חזק, אמנם קטן אבל חזק".

ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר הוסיפה: "הרבה דברים יסלחו לנו. הדבר היחיד הוא חולשה, ברגע שאנחנו נהיה רשומים כחלשים- זה נגמר. זה חטא שלא ייסלח. הלוא שומעים בפנטגון וכל מיני מקומות.. הרי זה צהל! זה לא סתם צבא".

ראש הממשלה גולדה מאיר, 10 באוקטובר 2024. באדיבות ארכיון צה״ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
"אז מה? אנחנו נפסיק לדאוג לאנשים?"/אתר רשמי, באדיבות ארכיון צה״ל במשרד הביטחון

לדבריה, "אני לא מקבלת את הפורמולה שאנו חיים , במצב לפני המלחמה, של לא שלום ולא מלחמה. כל זמן שאין שלום- יש מלחמה. ומלחמה יכולה להתבטא בכל רגע. לא פעם אמרתי באסיפות שזה יכול להיות כעבור שעה".

"אני לא חושבת שאנו יכולים לבוא לחיילים, להגיד להם חודש, חודשיים, 6 חודשים, שנה. אני יודעת שיש בעלי משפחה, יש עצמאיים. יש סטודנטים שבצדק רוצים לחזור לאוניברסיטאות.... אין ברירה. אני יודעת מה פרוש הדבר אותו המספר הגדול של אנשים שעכשיו בחזית. והחיים בארץ לא יוכלו להמשך..... אבל אי אפשר גם מלחמה וגם חיים רגילים וגם עמידה, וכל זה מוכרח באיזה שהוא מקום להצטרף יחד. והעם צריך לדעת, זו תפקידה של הממשלה. להגיד לעם דברים ברורים. אנו צריכים לראות את עצמנו מגויסים לזמן, איני יודעת כמה. אבל זה לא עניין של ימים".

"אמר לי אחד משניים שבאו מדמשק, כאשר הם נסעו לשם ואיתם מזכ"ל של האו"ם, גם כן לנהל משא ומתן עם הסורים על עניין שבויים. אז כאשר הם חזרו, אומר לי אחד: "אל תצטטי אותי, אבל יודעים שהאנשים האלה בשבילכם הם ציפור הנפש. והם מנצלים את זה." אז מה, אז אנחנו נפסיק לדאוג לאנשים?"

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
ראש הממשלה גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל רא"ל דוד אלעזר (דדו) ואלופי צה"ל, 10 באוקטובר 2024. באדיבות ארכיון צה״ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
"אני חושש מאד מקונספציה אצלנו"./אתר רשמי, באדיבות ארכיון צה״ל במשרד הביטחון

במהלך הדיון התייחס שר הביטחון, משה דיין, לשינוי בתפיסת ההרתעה של ישראל כלפי מדינות ערב: "פעם סמכנו על זה שלנו יש כוח הרתעה לגבי הערבים. ההנחה שלי, שהם לא יתחילו במלחמה כללית, לא לגבי תאריך מסוים - התבססה על זה שהערבים יודעים והרוסים אומרים להם וכל העולם אומר להם שאם יתחילו במלחמה הם יפסידו. אז למה הם צריכים את זה? זה באופן הפשוט ביותר והפשטני ביותר, אבל זו הייתה אידאולוגיה".

השר דיין הוסיף: "אנחנו חושבים, הם חושבים, כל העולם חושב שהם יפסידו במלחמה - אז למה יתחילו בה? אני חושש מאד מקונספציה אצלנו, שאנחנו נהיה הגוף המורתע, שאנחנו נחשוש מהתמודדות עם הערבים ונכנס לפסיכוזה של הרתעה הפוכה".

ראש הממשלה גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל רא"ל דוד אלעזר (דדו) ואלופי צה"ל, 10 באוקטובר 2024. באדיבות ארכיון צה״ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
אנחנו חייבים להגיע למצב שבו נוכל להביא אותם לידי הפסקת אש"./אתר רשמי, באדיבות ארכיון צה״ל במשרד הביטחון

הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו) אמר במהלך הדיון: "אינני מזלזל באבדות, כי אבדות הן מחיר כבד מאוד לעם ישראל בכל מספר, ואובדן פיקוד כפי שאיבדנו במלחמה הזאת הוא פגיעה גדולה בכוחו של צה"ל. ואני מעז לומר שצה"ל יעמוד במלוא כוחו. צה"ל עומד כבר בכוח דומה למה שהיה לו, והוא יעמוד במלוא כוחו בסדר גודל של חודשים. זה לא בדיוק אותו דבר. זה לא אותם מפקדים , כי מפקדים שנפלו-הם נפלו, אבל במלחמה הזאת גדל דור של מפקדים צעירים. כל זמן שלערבים הולך טוב - לא תהיה הפסקת אש. ואנחנו חייבים להגיע למצב שבו נוכל להביא אותם לידי הפסקת אש".

קישור לאתר הרשמי של מלחמת יום הכיפורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully