וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה''מ בטקס הזיכרון הממלכתי: "נוסיף להילחם וננצח - למען הדורות הבאים"

עודכן לאחרונה: 7.10.2024 / 22:19

הטקס בניצוחה של שרת התחבורה ויו"ר המערך לטקסים ולאירועים ממלכתים מירי רגב נותר שנוי במחלוקת, וקיבוצים רבים הודיעו שיסרבו לשתף פעולה עם טקס פוליטי. לצד הנאומים תתקיים אמירת יזכור וקטעים מוזיקליים. הרצוג: "עוד נוסיף ונבנה, ונקצור ברינה את שזרענו בדמעה"

החל שידור הקלטת של הטקס הזיכרון הממלכתי לציון אירועי 7 באוקטובר בניצוחה של שרת התחבורה ויו"ר המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים מירי רגב. בטקס ישאו דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג לצד אמירת יזכור וקטעים מוזיקליים.

טקס זכרון ממלכתי של השבעה באוקטובר, 7.10.2024. ללא קרדיט, אתר רשמי
"בוקר שמחת תורה הפך ליום אסוננו". טקס הזיכרון הממלכתי לציון אירועי ה-7 באוקטובר/אתר רשמי, ללא קרדיט

דברי נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס הזיכרון הממלכתי:

"כבר שנה, שנה שלמה של שבר וכאב. כבר שנה, מאז בוקר שמחת תורה שהפך ליום אסוננו. בוקר שבעה באוקטובר. כבר שנה מאז שאויב רצחני נכנס לבתינו, שרף ועינה, אנס ופצע, טבח וחטף; והכל בעליצות מפלצתית ואכזרית.

עד יומי האחרון ילוו אותי ריח הגופות השרופות ומראה שלוליות הדם, לצד התמונות המשפחתיות וספרי הילדים - בגן העדן שהפך לגיהנום.

וכמו בתפילה, כבר שנה שאנחנו בוכים על כל הנרצחים והנופלים. מי באש ומי בחניקה, מי בחרב ומי בחיה. מי בפתח ביתו, ומי בממ"ד, מי בחממה ומי ברחובה של עיר, מי במוצב ומי בשדה הקרב, מי בתחנת האוטובוס ומי בתחנת המשטרה. מי במכונית ומי במיגונית, מי בשבילי הקיבוץ ומי במסיבה, מי בטילים וברקטות, מי במנהרות, ומי במסתור. לנצח, לנצח נזכרם.

כבר שנה, שבפשע מתועב נגד האנושות אחיותינו ואחינו חטופים בידי מרצחים. הלבבות שלנו קשורים אליהם בעבותות של אהבה ודאגה. ואנחנו יודעים שלא נהיה שלמים - עד שישובו אלינו. קדושת החיים, שזורמת בעורקינו כאומה, מחייבת אותנו - במיוחד את ההנהגה - למלא את הצו האנושי, היהודי והישראלי העליון: להשיבם במהרה.

כבר שנה, והמוני אחינו ואחיותינו עקורים מנוף מולדתם - בצפון ובדרום. אני מחזק את צה"ל וכוחות הביטחון בסדיר ובמילואים; הלוחמים בעוז ובגבורה בכל הגזרות. אני מחבק את משפחותיהם הדואגות, שמגלות חוסן ותעצומות בתקופה מאתגרת ביותר. ואני מזכיר את חובתנו כמדינה: להחזיר את כל תושבי ישראל הביתה בביטחון!

אני פונה אליכם - בנות ובני המשפחות השכולות. אני מתבונן בעיניכם הדומעות, הכואבות, ובשם מדינה שלמה - מרכין את ראשי בתודה וביראה, ומייחל שעוד תדעו מזור ונחמה. אני מתפלל וזועק שנהיה ראויים לאהוביכם. אני מאמץ אל ליבנו את הפצועים בגוף ובנפש, עלינו ללוות ולתמוך בהם במאבק ההרואי לשיקום ולריפוי.

כבר שנה שאנחנו גם מלאים עד גדותינו באמונה ובגאווה. כבר שנה שאנחנו נחשפים לגבורה אזרחית וצבאית - של אנשים ונשים, שבתושייה ובמסירות בלתי נתפסת הצילו ומצילים נפשות, משפחות וקהילות. אני כל כך גאה להיות בן העם הזה. עם שהקים ומחיה כל יום מחדש את מדינת הלאום היהודית היחידה בעולם; ואת הדמוקרטיה התוססת הישראלית, שכולה פסיפס מרהיב של השקפות, אורחות חיים ואמונות. עם שכמה ומתפלל יום יום לשלום, ויודע לעמוד איתן מול כל צר ואויב. עם שמגלה עוצמות בלתי-נתפסות של אחווה וערבות הדדית. עם ישראל חי!

כבר שנה, והבוקר, בשעה 6:29, באתר הטבח של פסטיבל נובה, התחלתי בנגב המערבי מסע של שלושה ימי אבל, התייחדות וזיכרון. אני רוצה לספר לכם, אחיותיי ואחיי, את מה שרואות עיני: אני רואה בניין חדש עולה מתוך השברים וההריסות. אני רואה אנשים ונשים מפעימים שאהבת העם והארץ מקימה אותם מעפר ואפר, ובכוחות אדירים, מרגשים, הם מתחילים מחדש. אני רואה רעות בהירה ודולקת, אני רואה אחווה, אני רואה תקווה, ורוח ישראלית איתנה - בלתי מנוצחת.

ומכאן, אני מבטיח לנו, לכולנו, שעוד נוסיף ונבנה, ונקצור ברינה את שזרענו בדמעה, וזקנים וזקנות עוד ישבו בגינות הבתים במערב הנגב, ורחובות יישובי הגליל עוד ימלאו ילדים וילדות משחקים. עוד נקום יחד, רק יחד, והאהבה הזו, המקודשת בדם עוד תשוב בינינו לפרוח", סיכם הנשיא.

טקס זכרון ממלכתי של השבעה באוקטובר, 7.10.2024. ללא קרדיט, אתר רשמי
נשיא המדינה יצחק הרצוג בנאום לטקס הזכרון הממלכתי של השבעה באוקטובר/אתר רשמי, ללא קרדיט

דברי רה''מ בנימין נתניהו בטקס הזכרון הממלכתי:

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הממלכתי הערב (שני) למלאת שנה לטבח השבעה באוקטובר:

"אזרחי ישראל,
לפני שנה, בשבעה באוקטובר, כולנו הוטלנו למערכה גורלית.

יום זה - שבת שמחת תורה - ייחקק בתולדות עמנו כיום של כאב ואובדן, ושל תוגה בל תתואר.

ביום הזה, מפלצות החמאס הסתערו על יישובינו, על אחינו ואחיותינו, שיקרים כל כך לליבנו.

הם רצחו וחטפו תינוקות וילדים, מבוגרים וזקנים. הם התעללו, פצעו, אנסו, שרפו והחריבו.

זכרם של אזרחינו חללי מתקפת-הטרור, וזכר נופלינו הגיבורים משורות צה''ל וזרועות הביטחון, יהיה נצור בקרבנו לעד.

בשבעה באוקטובר הוטלנו למערכה גורלית - אבל לא הוכרענו. ההיפך הוא הנכון: אנחנו אלה שפועלים להכריע ולהרתיע את אויבינו.

וכפי שקרה לא-פעם בתולדות ישראל, דווקא ברגעי הקושי פורצים מתוכנו כוחות פנימיים כבירים.

התייצבנו יחד להגנת ארצנו, להגנת מולדתנו. גייסנו תעצומות-רוח אדירות. הגדרנו את מטרות המלחמה ואנו מממשים אותן: מיטוט שלטון החמאס; החזרת כל חטופינו הביתה, החיים והחללים כאחד, זו משימה קדושה שלא נרפה ממנה עד שנשיגה. סיכול של כל איום עתידי מעזה על ישראל; והשבת תושבי הדרום והצפון בבטחה לבתיהם.

כל זאת אנחנו עושים מתוך ערבות הדדית שאין דומה לה בקרב העמים. בשעת מבחן עליונה הוכחנו שוב: אנחנו עם הנצח. עם שנלחם להביא אור לעולם, עם שחותר להפצת הטוב ולמיגור הרוע. עם כלביא יקום, וכארי יתנשא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש העיר ירושלים משה ליאון, אנדרטת ׳חרבות ברזל׳ לזכר הנופלות והנופלים הירושלמים, שבעה באוקטובר 2024. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
רה''מ בנימין נתניהו וראש העיר ירושלים משה לאון באנדרטת "חרבות ברזל" לזכר הנופלים והנופלות/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בכל מפגש שלי ושל רעייתי עם לוחמינו, עם פצועינו, עם המשפחות השכולות, אנחנו שומעים שוב ושוב את אותו המסר: אסור להפסיק את המערכה בטרם עת. כל עוד האויב מאיים על קיומנו ועל שלום מדינתנו - נוסיף להילחם. כל עוד חטופינו בעזה - נוסיף להילחם. לא נוותר על אף אחד ואחת מהם. אני לא אוותר. כל עוד אזרחינו לא שבו לבתיהם בבטחה - נוסיף להילחם.

נוסיף להילחם - וביחד ננצח. וכשננצח - לא רק למעננו, אלא למען הדורות הבאים ולמען האנושות כולה - נבנה את חבלי התקומה בהיקף גדול פי כמה. האחיזה בשורש תצמיח מחדש את עץ החיים.

ללי דרעי, אימו של סעדיה זיכרונו לברכה שנפל בקרב, אמרה: "צל הוא לא חושך. צל הוא סימן שיש אור מאחור. גם אם הר היגון מסתיר את האור - כולנו כעם צריכים לטפס עליו, כי האור קיים. הכיוון הוא תמיד למעלה - אל האור".

אזרחי ישראל, אחיי ואחיותיי היקרים,
הניצחון הוא האור. הניצחון מבטיח את הנצח.

השבעה באוקטובר יסמל לדורות את מחיר תקומתנו - והוא יבטא לדורות את גודל נחישותנו ואת עוצמת רוחנו.

יחד נמשיך להילחם,
ויחד - בעזרת ה' - ננצח.
עם ישראל חי!".

טקס זכרון ממלכתי של השבעה באוקטובר, 7.10.2024. ללא קרדיט, אתר רשמי
הזמר והיוצר עדן חסון בטקס הזכרון הממלכתי/אתר רשמי, ללא קרדיט

הטקס הממלכתי נותר שנוי במחלוקת. כמאה חטופים ששוחררו משבי החמאס ובני משפחותיהם שלחו אתמול מכתב לשרת התחבורה מירי רגב, בדרישה לשקול בשנית את קיום הטקס הממלכתי לאירועי 7 באוקטובר, בניצוחה של רגב, ואף ביקשו שלא להשתמש בתמונות של קרוביהם או לדבר על אודותם.

במכתב כתבו כי "לא ייתכן כי בתקופה זו, שבה משאבי המדינה אמורים להיות מושקעים בהשבת 108 החטופים וכן בהגנה על יישובי העוטף והצפון, בדאגה למפונים הרבים ולכלל האזרחים הנפגעים, מושקעים המשאבים בהפקתו של טקס, שמנוהל על ידי הגורמים שהם אלו אשר במחדליהם הובילו למצב המצער בו אנו מצויים ומתוך כך לשבר תהומי באמון הציבור".

בהקשר זה יצוין כי הביקורת המרכזית על הטקס בהובלתה של רגב, והגורם לתמיכה העממית הרחבה לה זכה הטקס שמתכננות משפחות החטופים, המשפחות השכולות ואומנים רבים - היה נעוץ בכך שרגב איננה דמות מאחדת, ועצם מינויה נועד להסיט אש ממראות המלחמה לטובת עיסוק בפוליטיקה צינית. כאמור, הנבואה הגשימה את עצמה עם מבול תקשורתי כולל שנגע בסירוב אומנים להופיע בטקס, קריאות של ידוענים ושל נשיא המדינה בנושאם ו"מתווים" שהוצעו כדי לפשר בין הצדדים.

שעות ספורות לפני שידור הטקס הממשלתי של מירי רגב, במלאת שנה לטבח ה-7 באוקטובר, וכשהטקס מוקלט וערוך, לפחות שני ערוצים מסחריים מרכזיים לא קיבלו את הליינאפ (סדר הדברים) של הטקס, כך נודע לוואלה. רק לאחר פרסום הדברים, ובעיכוב של שעות, נשלחו החומרים.

איש יחסי הציבור אלעד סאסי, המייצג את הטקס של רגב, לא השיב לשאלת וואלה מדוע הליינאפ עצמו לא עבר כנדרש.

בהקשר זה יצוין כי באחרונה נשמעה ביקורת גם כלפי הערוצים עצמם, שמשדרים את הקלטת הערוכה ללא תנאים או יכולת לגעת במוצר הגלם. גם בטקס הדלקת המשואות, שנעשה אף הוא ללא קהל בשל החלטה של ראש ההמשלה, חל עיכוב דומה וההערכות היו כי בסביבת ראש הממשלה ביקשו לצפות בו טרם שליחתו לתקשורת.

קיבוצים רבים החרימו את הטקס הממלכתי, והודיעו שיסרבו לשתף פעולה עם טקס פוליטי. "בזמן שאנו קוברים את מתינו שנרצחו בשבי החמאס, לא מפתיע שממשלת ישראל והעומד בראשה שנמנעו עד היום מביקור בניר עוז, הקיבוץ שהופקר כליל, לא הציעו לחברי ותושבי הקיבוץ להשתתף בטקס", מחו תושבי הקיבוץ. "הרי אין זה מסתדר שתפאורת ההצגה תהווה תזכורת למחדל הגדול ביותר שאי פעם אירע במדינת ישראל".

אליהם הצטרפו היום גם קיבוץ יד מרדכי ומטה משפחות החטופים שהודיעו שלא יקחו חלק. גם יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, התנגד להתנהלות סביב הטקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully