וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס הזיכרון של משפחות 7 באוקטובר נערך לזכר הקורבנות: "לא תהיה תקומה בלי השבת החטופים"

עודכן לאחרונה: 7.10.2024 / 21:13

בציון שנה למתקפה הרצחנית על עוטף עזה והדרום, נערך בפארק הירקון טקס הזיכרון הלאומי לאירועי 7 באוקטובר. בטקס שנפתח עם דקת דומייה, נאמו בין השאר קרובי משפחה של חטופים ונרצחים, לצד הופעות של 23 אומנים. בשל הנחיות פיקוד העורף האירוע התקיים במתכונת מצומצמת

משפחות הקורבנות של אירועי 7 באוקטובר ערכו הערב (שני) טקס זיכרון בציון שנה למתקפה על עוטף עזה והדרום. האירוע נערך בשידור ישיר בפארק הירקון בתל אביב תחת השם "טקס הזיכרון הלאומי", קודם לטקס הממלכתי שתוביל הממשלה. בשל הנחיות פיקוד העורף מתכונתו תהיה מצומצמת משתוכננה.

הטקס החל בשעה 19:00. בפתחו, בשעה 19:10, התקיימה דקה דומיה. המארגנים קראו לציבור "לעצור את הכול בשעה זו ולהתייחד עם זכרם של הקורבנות". הנואמים כללו בין השאר קרובי משפחה של חטופים ונרצחים, לצד הופעות של 23 אומנים. את הטקס הנחו רותם סלע וחנוך דאום.

בין המארגנים נמצאים מובילי תנועת קומו, יונתן שמריז, שאחיו אלון נחטף ונורה בשוגג על ידי כוח צה"ל, ושיראל חוגג, שאחותו נפצעה קשה בהסתערות חמאס על כפר עזה. על כוונת המשפחות לקיים טקס חלופי לזה שמובילה שרת התחבורה מירי רגב שפורסם לראשונה בוואלה.

"לא תהיה תקומה בלי השבת החטופים". גלעד קורנגולד, אביו של טל שוהם שחטוף בעזה

גלעד קורנגולד, אביו של טל שוהם שחטוף בעזה/אורי סלע
טקס הזיכרון הלאומי של ה7.10, 7 לאוקטובר 2024. אורי סלע
מציינים שנה למתקפה. טקס הזיכרון הלאומי של אירועי 7 באוקטובר/אורי סלע

תחילה ביקשו מארגנני האירוע לערוך את הטקס בדרום, אך בשל ההיענות הנרחבת, הוחלט על מיקומו הנוכחי. עשרות אלפים הזמינו כרטיסים לטקס בתוך שעות, רובם בתשלום על אף שלא נדרש. בסך
הכול נתרמו יותר משלושה מיליון שקלים.

אולם, הנחיות פיקוד העורף הגבילו את מספר המשתתפים ל-3,200, והמארגנים נאלצו להודיע כי ההשתתפות תוגבל למשפחות וקרובים נוספים. במקום זאת, הטקס יועבר בשידור ישיר ביותר מ-300 מוקדים ברחבי הארץ ובעולם. לפי המארגנים, יותר ממאה גופי תקשורת הגיעו לסקר את הטקס, בין השאר מארצות הברית, סין, רוסיה, הודו, איחוד האמירויות, אירופה, אוסטרליה וארגנטינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
טקס הזיכרון הלאומי של ה7.10, 7 לאוקטובר 2024. טקס הזיכרון הלאומי, אתר רשמי
״הדר תמיד דאגה לכולם ורק אחר כך לעצמה, ובסוף הופקרה למותה". טקס הזיכרון הלאומי של אירועי 7 באוקטובר/אתר רשמי, טקס הזיכרון הלאומי
טקס הזיכרון הלאומי של ה7.10, 7 לאוקטובר 2024. טקס הזיכרון הלאומי, אתר רשמי
"הלוואי שאת שומעת, כי גם אני מתפלל שאולי תדברי עם הבית״. הקהל בטקס הזיכרון הלאומי של אירועי 7 באוקטובר/אתר רשמי, טקס הזיכרון הלאומי

יגאל, אביה של הדר מרים כהן, שנרצחה במוצב נחל עוז, נאם על הבמה. "הדר הקרינה אור, תמיד דאגה לכולם ורק אחר כך לעצמה, ובסוף הופקרה למותה", אמר. "אף ששהתה במוצב זמן לא רב זה הספיק לה כדי להבין את גודל האחריות שעל כתפיה, כמה חיים תלויים בעיניים שלה. אני עדיין לא מאמין שזה קשור אליי. אני עדיין לא יודע איך קמים מחורבן הבית הפרטי שלי, אבל יודע שחייבים לקום יחד. אני רוצה שישמעו כל מי שצריכים לשמוע כי דם הבנות שלנו זועק אלינו מהאדמה. לא נשתוק, לא נשכח ולא נתעייף. בשארית כוחותינו נדאג שהאחראים יקבלו אחריות".

"אחרי מותה גילינו מכתב שכתבה לעצמה, טיפים לימים קשים: תחייכי, את תצליחי, אם לא עכשיו אז מחר, תדברי עם הבית, זה יעזור", אמר יגאל. "הלוואי שאת שומעת, כי גם אני מתפלל שאולי תדברי עם הבית". בסיום דבריו, הופרחו 16 בלונים לבנים לזכרן של התצפיתניות שנרצחו וחמישה לבנים לזכר התצפיתניות החטופות. "תחזירו אותן הביתה, עכשיו", אמר. הקהל מחוץ לשטח הטקס נשמע קורא אחריו "עכשיו".

ניצה קורנגולד, אמו של החטוף טל שוהם, נאמה בקול שבור. "שבעה מבני משפחתי נחטפו. שלושה מבני המשפחה נרצחו. הנשים והילדים חזרו. טל ועוד מאה חטופים שנה שלמה בשבי. הילדים של טל לא מפסיקים לשאול 'איפה אבא? מתי הוא יחזור? כשאבא יחזור הוא יהיה מאוד זקן?'. באיזה מדינה זה שאלות ששואלים ילד בן תשע וילדה בת ארבע? כל העם מחכה לשלב התקומה. לא תהיה תקומה בלי השבת החטופים. אני קוראת לכל מנהיגי העולם להעמיד בראש סדר העדיפויות את שחרורם של כל מאה החטופים. בעסקה כוללת. ומילה אחרונה, אישית לילד שלי - טלטלוני, אם אתה רואה או שומע אותי, כולנו מתגעגעים ועושים הכול כדי להחזיר אותך ואת כל החטופים במהרה. אנחנו לא מוותרים עליך".

אלמנותיהם של תומר גרינברג וסלמאן חבקה, אשירה וערין, עלו לבמה יחד. "רק אחרי מותם הבנתי את עומק הקשר ביניהם. ההקלטה שנשמעת כל כך פשוטה היא חלון קטן לרגעים גדולים. זה היה קשר בין שני מנהיגים שמבינים את כובד האחריות, אבות לילדים שידעו את גודל הסיכון אבל לא היססו לרגע", אמרה ערין.

"אויבינו לא יוכלו לנו אם נתאחד. אך אחדות איננה אחידות. תומר וסלמאן היו שונים זה מזה בתרבותם ואמונתם וזה מה שחיבר ביניהם. איבדנו את היקר לנו מכל", הוסיפה ערין, ואשירה המשיכה את דבריה: "אבל לעולם לא אבדה לנו התקווה"

טקס הזיכרון הלאומי של ה7.10, 7 לאוקטובר 2024. טקס הזיכרון הלאומי, אתר רשמי
מאות משתתפים. טקס הזיכרון הלאומי בפארק הירקון/אתר רשמי, טקס הזיכרון הלאומי

יונתן שמריז האשים על הבמה כי "64 מחברי כפר עזה נרצחו, 19 נרצחו, בהם אלון אחי נקטן והאהוב. זה היה יום בלי צבא, בלי מדינה. כל מה שהיה לנו הוא עצמנו. קוראים לזה הפקרה. במקום שנעמוד פה רבבות, אנחנו עומדים ומחכים לאזעקה, במקום שתוקם ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את המחדל אנחנו שואלים את השאלות בעצמנו. אין דוגמה אישית, אין חזון, אין מדיניות, אין קבלת אחריות. הסיפור של אלון הוא סיפור הפוך. של הדור שלנו, ישראלים בעלי תושיה ואומץ, 65 ימים היו הוא וחבריו בשבי בתנאים לא הגיוניים, בלי אוכל ומים. בסוף כתבו מילה אחת על סדין לבן - הצילו. זה לא עזר להם. הם חיפשו את האור אבל לצערי נמנע מהם ברגע האחרון. אלון פעל בניגוד לכל אינסטינקט, ניווט חמישה ימים בלב שכונה מופגזת בעזה. במוצו אלון ציווה לנו את הדרך, התקווה. מתוך החורבן קם דור חדש שמאמין בנו בחברה ישראלית מתוקנת ומאוחדת, שישקם את ההריסות ויבנה מדינה טובה יותר, ערכית, בה רודפים את האמת. בה עושים הכול כדי להחזיר 101 חטופים שנמצאים במנהרות חמאס. מדינה שנהיה גאים לגדל בה ילדים. אלון אח שלי גיבור, תודה שהראית לנו את הדרך. לא נרפה עד שנתקן. לא נמוח עד שנבנה. אנחנו הדור שיצא מההריסות, השואה, התופת ויגשים את החלום הציוני החדש. כשזה יקרה נדע שדרכו של אלון הופכת למציאות. קומו. עם ישראל חי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully