וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעון חורף 2024 בישראל: מתי מזיזים את השעון?

עודכן לאחרונה: 6.10.2024 / 14:45

ב-27 באוקטובר, בלילה שבין שבת לראשון, בשעה 2:00 לפנות בוקר נידרש להזיז את המחוגים בשעונים שעה אחת אחורה לשעה 1:00. בכך אומנם נפסיד שעת אור נוספת - אך נזכה לשעת שינה. איך מכוונים את השעון במכשיר הנייד ומתי חוזרים לשעון קיץ? | המדריך המלא

שעון חורף 2024. לוח שנה, מערכת וואלה
לא להתבלבל: את השעון מזיזים לאחור בלילה שבין שבת לראשון - וכך נזכה בשעת שינה נוספת/מערכת וואלה, לוח שנה

שעון החורף 2024 ייכנס לתוקפו ב-27 באוקטובר, בלילה שבין שבת לראשון. בשעה 2:00 לפנות בוקר נידרש להזיז את המחוגים בשעונים שעה אחת אחרונה, מה שיגרום לנו להפסיד שעת אור - אך בתמורה נרוויח שעת שינה.

שעון החורף יסתיים ב-28 במרץ 2025, בלילה שבין יום חמישי לשישי - אז ייכנס לתוקפו שוב שעון הקיץ.

אישה שלובשת בגדי חורף. ESB Professional, ShutterStock
מוכנים? החורף בדרך אלינו/ShutterStock, ESB Professional

לאן מזיזים שעון חורף - קדימה או אחורה?

כאמור, בלילה שבין ה-26 ל-27 באוקטובר, בין שבת לראשון, בשעה 2:00 לפנות בוקר, תעבור ישראל לשעון חורף ובהתאם לזאת נזיז את מחוגי השעון שעה אחת אחורה. הזזת השעון תגרום לכך שנפסיד שעת אור אך נרוויח שעת שינה (לצערנו, רק באותו בוקר).

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

איך מעדכנים את השעון?

מרביתנו נהנים מעדכון אוטומטי של השעון בטלפון הנייד בהתאם לאזור הזמן שלנו, אך מי שאינו בטוח שהעדכון לשעון קיץ יופיע אצלו בנייד - יכול לעדכן את השעה ידנית בהגדרות של מכשיר הטלפון.

בנוסף לכך, רשתות סלולריות מציעות לגבות אירועים חשובים של היומן בסמארטפונים, מפני שייתכנו שיבושים בהתראות (התראה על פגישה ב-8:00 בבוקר תפעל ב-9:00 וכדומה). במהלך היום שבו עוברים לשעון החורף ניתן יהיה להחזיר את העדכון האוטומטי ללא חשש - בין אם יש לכם מכשיר אייפון או מכשיר אנדרואיד.

אנדרואיד
היכנסו לתפריט ההגדרות (Settings) וחפשו ברשימה את האפשרות "תאריך ושעה" (Date and Time). לאחר שנכנסתם אליה, בטלו את האפשרות "תאריך ושעה אוטומטיים" (Automatic Date and Time). בחרו את אזור הזמן הנכון ואז את השעה הרצויה.

מאחר ויש לא מעט סוגים שונים של מערכת ההפעלה אנדרואיד ואינספור גרסאות, התפריטים עלולים להיות שונים מעט אחד מהשני. אם אתם לא מוצאים את תפריט עדכון התאריך והשעה, הוא כנראה מסתתר בתוך תפריט אחר. חפשו את "אפשרויות נוספות" בתפריט וכנראה תמצאו את מה שאתם מחפשים שם.

אייפון
כדי לעדכן שעה ידנית במערכת ההפעלה iOS היכנסו לתפריט ההגדרות (Settings) ובחרו באפשרות "כללי" (General). כעת מבין האפשרויות המוצגות לחצו על "תאריך ושעה" (Date & Time) וכבו את המתג של "כיוון אוטומטי" (Set Automatically). כעת בחרו באזור הזמן הנכון וכוונו ידנית את השעה הרצויה.

מעבר בין שעון קיץ ובין שעון חורף. Giphy
ברוב המכשירים הניידים השעה צפויה להתחלף אוטומטית/Giphy

מדוע אנחנו מזיזים שעון?

לפי חוק קביעת הזמן, כמדי שנה ביום ראשון האחרון של חודש אוקטובר, מזיזים את השעון בישראל שעה אחת אחורה. זמן זה נקרא "שעון חורף" והוא אחד משני הזמנים בהם נהוג להשתמש בישראל. שעון החורף מסתיים מדי שנה ביום שישי האחרון של חודש מרץ בו מזיזים את השעון שעה קדימה. זמן זה נקרא "שעון קיץ".

אף שרבים מאיתנו מתבאסים ואפילו קצת חוששים מהעובדה שהימים מתקצרים, יש היגיון מאחורי הזזת השעון. אור יום הוא הגירוי החזק ביותר לשעון הביולוגי שלנו ובאופן טבעי האור קבע את שעות השינה והיקיצה של בני אדם מאז ומעולם. ההיגיון מאחורי ההזזת מחוזי השעון מדי אוקטובר ומרץ פשוט מאוד: התאמת שעות הערות של האזרחים לשעות זריחת השמש במטרה לחסוך אנרגיה המתבזבזת על תאורה.

שעון חורף באירופה ובארה"ב - מה קורה בעולם?

בכל מדינה יש זמן מקומי לאומי, שעל פיו חיים תושבי המדינה. זמן מקומי בכל מדינה קשור ומוגדר לפי המיקום הגיאוגרפי של המדינה על פני כדור הארץ. כדור הארץ מחולק ל-24 אזורי זמן, כך שהרוחב של כל אזור הוא כ-1,500 ק"מ - ובתוך אזור זה קיים אותו זמן מקומי. ספירת אזורי הזמן מתחילה בקו האורך אפס מעלות שנמצא בעיר הקטנה גריניץ' שליד לונדון. הזמן העולמי UTC מוגדר לפי קו האורך גריניץ'. בכל אזור שנמצא מזרחה לגריניץ', הזמן המקומי מקדים את הזמן העולמי UTC במספר שעות ששווה למספר של האזור. למשל, אירופה נמצאת באזור מספר 1 ולכן הזמן המקומי במדינות אירופה הוא UTC + 1. מדינת ישראל נמצאת באזור מספר 2 ולכן הזמן המקומי שלנו הוא UTC + 2.

רבים יודעים כי חילופי העונות הינם תוצאה של מסלול כדור הארץ סביב השמש, אולם למעטים ידוע שהגורם לשינויים העונתיים אינו המרחק המשתנה מהשמש, כי אם זווית הנטייה של כדור הארץ ביחס אליה. זו משפיעה על מידת העוצמה ומשך הזמן בהם קרני השמש פוגעות בחלקים שונים על פני הכדור.

כדור הארץ. ShutterStock
הגורם לשינויים העונתיים אינו המרחק המשתנה מהשמש, כי אם זווית הנטייה של כדור הארץ ביחס אליה/ShutterStock

איך הזזת השעון משפיעה על הגוף שלנו?

"מבחינת שעות השינה, הזזת השעון משפיעה בצורה ישירה על השעון הביולוגי, ובכך מצטבר מצב של עייפות בבקרים וקשיים להירדם בלילות, וזאת במקביל לאובדן שעות שינה ועייפות מצטברת", מסביר ד"ר עבדל רחמן נאדר, ראש מעבדת השינה בבית חולים משגב לדך, מאוחדת, "ההשלכות על הבריאות בולטות יותר במעבר בין שעון חורף לשעון קיץ, בזמן זה מאבד האדם כ-40 דקות מזמן השינה, למרות שהגוף לומד להסתגל לשינויים במהירות".

ד"ר נאדר מוסיף כי "קיימת השערה לפיה התאקלמות מלאה אינה אפשרית במצב הזזת השעון. במצב זה, עלולה להצטבר עייפות המביאה למצב של "יעפת" חברתית (SOCIAL JET LAG) שבטווח הארוך עלולה להוביל להשמנת יתר, דכאון וכן לעלייה באירועים לבביים. הבשורה הטובה שהשפעות אלו על הגוף, נסוגות כעבור מספר שבועות".

מספר כלים שיסייעו לכם להתכונן לקראת המעבר ל"שעון חורף" >>

אישה ישנה במיטה חמימה. New Africa, ShutterStock
הזזת השעון משפיעה בצורה ישירה על השעון הביולוגי שלנו/ShutterStock, New Africa

כיצד משתנות שעות כניסת ויציאת השבת בשעון חורף?

מעבר השעון בקיץ ובחורך הפך בישראל לנושא הנתון במחלוקת בין הציבור החילוני לציבור הדתי - שמתנגד לביטול המעבר לשעון קיץ באופן קבוע. בשעון החורף, כניסת השבת תהיה מוקדמת יותר - וכך גם יציאתה. ההתנגדות הדתית למעבר לשעון קיץ נובעת ככל הנאה ממגוון סיבות שקשורת להלכה היהודית, ובהן הגברת חילול השבת. בחודשי הקיץ, השבתות יוצאת אחרי השעה 20:00 בערב והדבר עלול להגביר חילול שבת. לדוגמא בחלק מהערים, השירותים הציבוריים - ובהן התחבורה הציבורית - חוזרים לפעול טרם יציאת השבת.

לשעות כניסת ויציאת השבת לחצו כאן >>

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully